Gast Geplaatst: 28 april 2007 Geplaatst: 28 april 2007 Ik ben al uren bezig om Samba te configureren.Ben nu wel zo ver dat mijn XP machine de samba server ziet maar kom geen steek verder.Weet iemand hoe deze verder in te stellen is in Mandriva ?
verkerkbr Geplaatst: 28 april 2007 Geplaatst: 28 april 2007 Beste FF, het is al meer aan de orde geweest. De oplossing is vrij eenvoudig: in etc/samba/smb.conf de juist werkgroep naam instellen. De gebruikers voor samba aanmelden met in dezelfde map met behulp van smbpasswd smbpasswd -a pietjepuk en vervolgens wachtwoord aangeven. Let wel, dat deze gebruikers moeten ook al zijn aangemeld (bekend zijn) in Linux (Mandriva) Verder is van groot belang dat de namen en wachtwoorden van de gebruikers van XP hetzelfde zijn als van Linux. Dus hier ook een pietjepuk of andere gebruikers met een wachtwoord. Vervolgens smb opstarten ofwel de computer even herstarten. Inloggen vanuit Linux doe je eenvoudig met behulp van SMB4k. Vooral het gelijk moeten zijn van de gebruikers en de wachtwoorden op Mandriva en XP wordt vaak over het hoofd gezien. Het is echter volstrekt logisch dat dit zo behoort te zijn. Succes ermee ! Er kan natuurlijk nog veel meer met Samba, maar als basis opzet werkt het zo perfect. Groet, Bram
Gast Geplaatst: 29 april 2007 Geplaatst: 29 april 2007 Hoi Bram, Een werkgoep samenstellen dat gaat allemaal wel goed XP ziet deze ook gewoon(kan deze begrijperlijkerwijze dan alleen niet openen). Gebruikers aanmelden in deze map met behulp van smbpasswd in de map wil niet lukken.De gebruikersnaam welke ik wil toevoegen is dezelfde naam als waar ik mee inlog op localhost(lijkt mij dat deze dan bekend is in Linux).Ik voer de naam met wachtwoord in en als ik dan een herstart geef is de naam weer verdwenen(op de één of andere manier worden ze dus niet opgeslagen).
verkerkbr Geplaatst: 29 april 2007 Geplaatst: 29 april 2007 Beste FF, smbpasswd wel even in een root terminal venster aanmaken. Su commando en root wachtwoord. Ik zou als test even een nieuwe gebruiker of een gebruiker opnieuw aanmaken op je Mandriva Linux systeem. Vervolgens deze ook even aanmelden als samba gebruiker. Daarna dezelfde gebruiker en zelfde wachtwoord aanmaken op je XP systeem. Dan weet je zeker dat de gebruiker gegevens overeenkomen. En let ook even op dat je hoofdletters en kleine letters niet verwisseld. Dan moet het gegarandeerd werken. Groet, Bram Eventueel kun je in de smb.conf ook nog even kijken naar de categorie (Share definitions) homes writable en browseable moet op yes staan.
Gast Geplaatst: 4 mei 2007 Geplaatst: 4 mei 2007 Hoi Bram, Ik heb gedaan wat je schreef en krijg nu de melding: NT Status Bad Network Name als ik in Smb4K onder netwerk bij de Samba server kijk.De windows machine word wel gezien en die kan ik ook gerust openen. Ik hoop dat je mij nog iets verder kunt helpen.Ik zal deze vraag ook nog maar ff op de Mandrivaclub forum stellen. Groeten Joost
verkerkbr Geplaatst: 4 mei 2007 Geplaatst: 4 mei 2007 Beste FF, als je op Windows XP inlogt met pietjepuk en bijbehorende wachtwoord kun dan je via netwerk op je linux systeem home/pietjepuk benaderen ? Andersom. Als je op Linux inlogt als pietjepuk en hetzelfde wachtwoord en dan smb4k doet. (doe hierbij eerst scan). Verschijnt dan de juiste werkgroep naam ? En als de werkgroep naam correct is, dan moet je Windows systeem hieronder zichtbaar zijn. Aanklikken en homes aanklikken gebruiker en wachtwoord invoeren. Je Windows systeem heeft een unieke naam ? Als dat allemaal zo is, dan is het voor mij ook niet duidelijk waarom het dan niet zou werken. Groet, Bram
Gast Geplaatst: 4 mei 2007 Geplaatst: 4 mei 2007 Windows xp ziet de samba server maar kan echter niet home/pietjepuk benaderen.Op linux inloggen dan zie ik de xp met de juiste werkgroepnaam en kan die dan ook benaderen en openen kijk ik echter onder dezelfde werkgroep dan zie ik de linuxserver maar kan die dan niet openen.Kijk ik bij details dan krijg ik de melding: NT Status Bad Network Name
verkerkbr Geplaatst: 4 mei 2007 Geplaatst: 4 mei 2007 Beste FF, weet je zeker dat je op windows XP ingelogt ben als pietjepuk. Anders moet je een user pietjepuk in Windows XP aanmaken met eenzelfde wachtwoord als op je linux systeem. Als de user en wachtwoord niet gelijk zijn en hiermee niet is ingelogt (!!), dan werkt het beslist niet. Dan kan je wel het andere systeem zien, maar er niet inkomen. Linux is hierin zeer strikt. Terecht uiteraard. En denk ook altijd aan het gebruik van hoofdletters en kleine letters. Daarom het idee om gewoon in beide systemen een nieuwe user aan te maken (ook even aanmelden in samba). Met normale rechten. Dan moet het vrijwel (voor 98%) zeker werken. Hoor het nog wel, Groet, Bram
Gast Geplaatst: 5 mei 2007 Geplaatst: 5 mei 2007 Ik gebruik op de xp en op het linux systeem dezelfde user en passwords namen dus daar kan het toch niet aan liggen lijkt mij.Is toch vreemd dat ik in Smb4K na netwerk scan wel de xp zonder problemen kan bereiken en die bestanden kan openen maar dit niet het geval is bij de samba server( wel de server kunnen zien maar dan niet verder aldaar mappen kunnen openen).Ik neem aan dat jij daar wel gewoon de samba server kunt bereiken en de gedeelde bestanden kunt openen.
verkerkbr Geplaatst: 5 mei 2007 Geplaatst: 5 mei 2007 Allo FF, ik begrijp dat Samba in principe nu goed werkt. Alleen kun je niet bij alle ? of bepaalde mappen op je Linux systeem ? Nu is het wel zo dat je standaard alleen de user map home/pietjepuk vanuit XP kunt benaderen! Voor de overige mappen heb je standaard vanuit XP geen bevoegdheid. Een user vanuit XP kan alleen in zijn mappen kijken. Ook weer strikt logisch. Dus als een gebruiker als joe_user op XP inlogt kan hij alleen in home/joe_user kijken. De bevoegdheden kun je per map of bestand wijzigen. Zo heb ik een map Dreambox/movie die door iedereen kan worden bekeken. Je kunt dit zien aan de rechten van de diverse mappen. Ingelogd als root gebruiker kun je de bevoegdheden op allerlei manieren instellen. Commando's hiervoor zijn chmod en chown met een parameter. Moet je maar even naar kijken hoe de bevoegdheden zijn ingesteld. Als een andere gebruiker met je Linux systeem werkt. Kun je ook gewoon inloggen op je eigen afdeling en via netwerk. Groet, Bram
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen