Ga naar inhoud

Splitten zonder Twin of Quattro LNB

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik had verwacht dat de vraag al honderd keer gesteld zou zijn, maar ik kan kennelijk nog niet goed genoeg overweg met de zoekfunctie. Dus. Ik stel hem toch:

Ik wil een schotelantenne aanschaffen en die op het dak van mijn bovenburen plaatsen. Om ze tot medewerking te bewegen wil ik ze aanbieden ook van het signaal gebruik te maken. Er zitten twee gezinnen aan bovenburen boven mijn hoofd en ikzelf wil op één van mijn tv's een twin tuner en op eentje een gewone.

* volgens mij heb je voor een twin tuner alleen al een twin LNB nodig. Klopt dat?

* Wat is er de technische achtergrond van dat het signaal zich niet laat splitsen/versterken? Voor de meeste electronische signalen (bijvoorbeeld een gewoon analoog tv-signaal of en netwerksignaal) bestaan versterkers en/of repeaters.

* Bestaan er LNB's die genoeg signaal opvangen voor vijf (of vier+1 twin) tuners?

Geplaatst:

Je kan gaan voor een Octo LNB, 8 uitgangen. En ja, per tuner 1 LNB uitgang.

Je kan ook voor een Quattro LNB gaan maar dan moet je aan een Multiswitch. Een Octo LNB is goedkoper volgens mij.

Splitten is geen optie..

Geplaatst:
Citaat:
* Wat is er de technische achtergrond van dat het signaal zich niet laat splitsen/versterken? Voor de meeste electronische signalen (bijvoorbeeld een gewoon analoog tv-signaal of en netwerksignaal) bestaan versterkers en/of repeaters.

Er bestaan wel degelijk versterkers en repeaters, en die werken ook. Maar er is nog twee-weg communicatie met de LNB, want de receiver maakt met de voedingsspanning van 13 of 18 volt aan de LNB duidelijk of hij de H of de V polarisatie wil ontvangen, en met een frequentie signaal of hij de hoge of lage band wil. 4 Mogelijkheden dus. Een quattro LNB heeft 4 vaste uitgangen voor die combinaties, en de multiswitch kiest dan de juiste kabel bij de juiste receiver. Het aantal receivers is daarmee zo ongeveer onbeperkt geworden, en alle receivers die dezelfde polarisatie en band gebruiken, zitten dus ook op dezelfde LNB kabel te kijken.
Een gewone twin of quad LNB bevat intern gewoon 2 (of 4) LNB versterkers en aan elke LNB zit dan een receiver gekoppeld.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen