gamgra Geplaatst: 24 mei 2007 Geplaatst: 24 mei 2007 Hallo, Vandaag stopte mijn Pc voeding met een ferme knal, het is een Compaq Presario 6000, naar het schijnt heeft een van de electronische componenten de geest gegeven. Het Component, (zie bijlage) is een MU503. afmetingen: 10mm rond. Op de ene zijde van het component is de volgende informatie zichtbaar: MU503 met daaronder 58819. Op de andere zijde de volgende info: MDC, 2151, 04UL, 0215. Hoe geraak ik aan dit component, in het dikke Con**d boek komt het niet voor. Wie kan me helpen. groeten gamgra
boarder Geplaatst: 24 mei 2007 Geplaatst: 24 mei 2007 Als het een onderdeel van je voeding is, dan vervang gewoon de volledige voeding. Indien het van het moederbord kom, maak dan eens een foto van de plaats waar op het bord. Zier er uit als een VDR maar kan ook een NTC/PTC zijn..??
gamgra Geplaatst: 24 mei 2007 Auteur Geplaatst: 24 mei 2007 Het defecte component zit in de voeding zelf. Indien reparatie mogelijk is ga ik dat eerst proberen, daarna pas overweeg ik een nieuwe voeding te kopen, daarbij, een nieuwe voeding overschrijdt waarschijnlijk de economische waarde van de 4 jaar oude computer. gamgra
boarder Geplaatst: 24 mei 2007 Geplaatst: 24 mei 2007 De economische waarde bepaal jz zelf door wat op je harde schijf staat en belangrijk is. De voding vind je in de een doorsnee computerrzaak voor minder dan 25euro. Als je de voeding toch wil herstellen controleer dan eens met een ohmmeter: zekering, diodebrug en de schakeltransistors van de primaire kring. Succes
raptor Geplaatst: 24 mei 2007 Geplaatst: 24 mei 2007 een originele voeding kost een vermogen voor een compaq en een andere voeding kan alleen als deze een std voedings stekker heeft.compaq wil nogal eens afwijkende stekkers gebruiken. 25 euro voedingen zijn ten alle tijde rommel en die kun je beter in de winkel laten,de vraag is is je mainboard nog heel en is het nog wel rendabel om hem te maken.
gamgra Geplaatst: 25 mei 2007 Auteur Geplaatst: 25 mei 2007 @raptor, Inderdaad, een nieuwe 220W Compaq voeding kost een pak, in de US kost een nieuwe 68 dollar, zonder verzendkosten, daarom overweeg ik reparatie. Het losse component MU503 zal zeker wel ergens te koop zijn vandaar mijn vraag. Het schijnt echter wel moeilijk te identificeren zijn, het lijkt een mini condensator. Op de print daar waar het component ingesoldeerd wordt staat: MOU of MOV. gamgra
jeevanhoof Geplaatst: 25 mei 2007 Geplaatst: 25 mei 2007 Hoi, als het een gewone VDR is die parallel over de netspanning staat, dan heeft die waarschijnlijk de zekering stukgetrokken. Zekering vervangen en vdr uitlaten. Staat de VDR in serie, dan kan je gewoon een brug leggen en zou de voeding terug moeten werken. mvg dreambox two , BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra VU+ solo2 met defecte tuners
Steve Geplaatst: 25 mei 2007 Geplaatst: 25 mei 2007 probeer even een 220 nf 275 volt condensator (ik neem aan dat ook de zekering stuk is )
gamgra Geplaatst: 25 mei 2007 Auteur Geplaatst: 25 mei 2007 @ Jeevanhoof ik weet dat je reactie goed bedoeld is waarvoor mijn dank, maar als volkomen leek begrijp ik er niet al te veel van. Mijn electronica kennis rijkt namelijk niet veel verder dan het vervangen van een Elco en ander eenvoudig soldeer werk. Wat de zekering betreft; nergens kan ik er eentje ontdekken. @ Steve, Bedankt, Ik ga jou voorstel zeker uitproberen, als het lukt hoor je nog van me. Met vriendelijke groet Gamgra
Gast Geplaatst: 26 mei 2007 Geplaatst: 26 mei 2007 Een zekering is vaak gemarkeerd als F. Hoeft geeb glaszekering te zijn, maar kan ook een zwart ronde je zijn of bv een glaszekering die rechtop staat en is ge-sealed in bv zwart krimpkous.
gamgra Geplaatst: 26 mei 2007 Auteur Geplaatst: 26 mei 2007 @DSR9500 Bedankt, heb de zekering vanmorgen gevonden, inderdaad het is een zwart met krimkous omhult buisje, merkteken F1, was moeilijk te vinden, zat geheel verborgen onder een of andere kit, moet de hele boel slopen om te zien wat de waarde van de zekering is, geeft niet, houdt me van de straat. gamgra
gamgra Geplaatst: 26 mei 2007 Auteur Geplaatst: 26 mei 2007 Alle, Het probleem is opgelost, na het plaatsen van de alternatieve Condensator waarover @Steve sprak en vervangen van de defecte zekering, draait de voeding weer. Het was een leerzame klus, die mede dankzij jullie en de onderdelen van een bevriende zend-amateur is geklaard. gamgra
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen