Gast Geplaatst: 27 mei 2007 Geplaatst: 27 mei 2007 Hallo, Ik heb hier al heel wat discussies over kabellengtes gezien maar nu heb ik het volgende probleem: Bedoeling is een installatie met een multiswitch (17/16). Probleem is dat de afstand tussen de schotel en de ontvangers varieert tussen 35 a 50 meter. Vraag is nu waar ik de multiswitch het beste plaats ? Zo dicht mogelijk bij de schotel/lnb's of zo dicht mogelijk bij de ontvangers ? Is er op een van beide kabels (schotel/switch en switch/ontvanger) een beperking waarmee ik rekening moet houden ? voiddude
Gast Geplaatst: 28 mei 2007 Geplaatst: 28 mei 2007 Sjaak, Bedankt. Is het een probleem indien er +-25 meter zit tussen de schotel en de multiswitch (we willen hem inderdaad naast de meterkast hangen) ? Spreken we hier over een serieus kwaliteitsverschil of is dit verwaarloosbaar ? Voiddude
tripontin Geplaatst: 28 mei 2007 Geplaatst: 28 mei 2007 Hey voiddude, Er is geen probleem met de +/- 25 meter kabel, en het kwaliteitsverschil is inderdaad verwaarloosbaar. Per meter verlies je ongeveer 0,2 dB, dus bij 25 meter is dat +/- 5dB. Ik persoonlijk heb +/- 30 meter coax kabel van mijn 1ste schotel en +/- 25 meter coax kabel van mijn 2de schotel naar een spaun SUR 220 en dan naar mijn DB 7020. Ik heb mij hiervoor ook bij de "betere" satellietshops gaan informeren, en zij zeggen mij toch allemaal hetzelfde. Pas vanaf 50 meter moet je al gaan uitkijken naar een dB versterker, en dan nog niet zomaar de eerste de beste dB versterker. Met dB versterkers moet je opletten vooraleer je een digitale ontvangst gaat versterken. Je kan bij een te zwakke dB geen of niet genoeg signaalsterkte hebben, maar het tegenovergestelde is ook mogelijk bij een te versterkt signaal kan je ook in de problemen komen i.v.m je signaalsterkte, dit met gevolgen voor de ontvangst van kanalen op je receiver. Mvg.
tripontin Geplaatst: 28 mei 2007 Geplaatst: 28 mei 2007 Hey Sjaak(k), Wat ik bedoel is dat je een digitaal signaal niet mag versterken met die dB versterkertjes 16 tot 20dB die ze verkopen voor nog geen €20. Zie bijlage. Dit is wat ze me hebben afgeraden in de satellietshops. Ik heb nu coax liggen van €1,90/meter: Kathrein LCD99 black: A-klasse 75ohm 7mm kern 1 mm met meteropdruk UV-bestendig Hoogwaardig sat.-coax Verlies: 3db/100m Als je ziet zit je hier maar met een verlies van 3dB/100 meter. Mvg.
Gast Geplaatst: 28 mei 2007 Geplaatst: 28 mei 2007 inderdaad dat is geen issue de lengete van de kabel als je maar goede kabel gebruikt van goede kwaliteit zelf gebruik ik hier 30 meter belden h125 kabel en deze kan niet anders zeggen werkt perfect hier.
Gast Geplaatst: 28 mei 2007 Geplaatst: 28 mei 2007 Ok, bedankt iedereen. We gaan ervoor, ik laat het resultaat nog weten !
Gast Geplaatst: 29 mei 2007 Geplaatst: 29 mei 2007 Ik heb een 11x8 multiswitch. Van de LNC´s naar de 8 ingangen heb ik een slordige 25 mtr. coax. Na de switch is de langste lengte een meter of 45 á 50. En het werkt prima. Sjaak zegt: "zo dicht mogelijk bij de schotel plaatsen". Ik zie daar niet direkt een voordeel of een nadeel in. Mijn raad is gewoon materiaal aan te schaffen van goede kwaliteit. En vooral de schotel zelf, -daar vind de eigenlijke ontvangst plaats- niet krap bemeten maar gewoon een kwaliteitsschotel met enige reserve nemen.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen