Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb een schotel waarop 3 lnb's staan.

in het brandpunt staat Hotbird 13°, dan astra 19.2° en als derde wil ik astra 28.2° ontvangen.

13 & 19.2 ontvang ik zonder problemen (met signaalsterkte van 90°), maar op astra 28.2 krijg ik geen lock

De juiste termen ken ik niet, maar de "verticale hoek" staat op 33°. (hiermee bedoel ik de hoek waardoor de bovenzijde van de schotel meer naar achter staat dan de onderzijde)

Met vorige schotel stond deze waarde op ongeveer 29°. (Verkoper vertelde mij dat met deze schotel het best op 33 graden geplaatst wordt.)

De "draaiing" (hiermee bedoel ik middelpunt boven tov middelpunt onder) staat loodrecht (90°)

Informatie van mijn locatie:

Breedtegraad:

50.85° N (50° 51' 0")

Lengtegraad:

3.28° O (3° 16' 47")

Weet iemand wat de reden is waarom 28.2 niet te ontvangen is. Ik probeer gewoon de lnb over de rail heen en weer te schuiven, maar zonder resultaat...

Geplaatst:

Van die 3 satellieten is Astra 19º de middelste dus heb je meer kans (en signaal) op 28.2º als je die ook als middelste neemt in de schotel .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst:

stel de skew in oftewel de draaiing van de schotel ik denk een graad of 6 de lnb van 28.2/5 zit hoger dan 13 en 19 suc6

gr.Vmax

Toshiba 42WL67Z lcd ,DM800 openPLI ,DM500+ openPLI, kaart huh waarvoor?, Archsat DJ70 x 7 lnb's x Vantage 8-1

Geplaatst:
Citaat:
Van die 3 satellieten is Astra 19º de middelste dus heb je meer kans (en signaal) op 28.2º als je die ook als middelste neemt in de schotel .

Goede redenering, kleine opmerking.
Je wilt 28.2 tot 13 oost, is 15,2 graden. Precies het midden is 20.6 graden oost.
Dat betekend dat de astra 1 LNB iets rechts van het midden (bekeken vanaf de achterkant van de schotel) moet komen. zet dan de LNB voor Hotbird praktisch tegen de LNB van Astra 1 aan, en de LNB van Astra 2 aan de andere kant er een stukje vanaf, zo moet je er komen.
Stel je houder/schotel ook zo in dat de LNB voor astra 2 het hoogst zit, en dus de hotbird het laagst.
Op deze manier maak je voor alle sats het meest optimaal gebruik van je schotel.

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Geplaatst:

Helemaal mee eens , alhoewel je natuurlijk ook kunt mee laten wegen van welke sat je het meeste signaal wil hebben .

Ik ging voor het antwoord uit van de single houder die standaard bij een schotel hoort en daarbij een universele uitbreidings-houder .

We weten niet welke schotel hij heeft .

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst:

Ik heb het net even geprobeerd.

De skew (draaiing schotel) heb ik veranderd zodat de lnb voor 28.2 hoger staat.

Ik kon nu een 6 tal zenders ontvangen op 28.2°... niets meer.

Daarna even met de draaiing van de lnb zelf geprutst zonder resultaat.

Door de wijziging heb ik wel een betere ontvangst op astra 19.2 (95% op dm600)

Tenslotte gewoon even deze lnb op 5° proberen af te stellen. (dus linker lnb 5°, brandpunt 13°, rechts 19.2°)

Hierbij krijg ik op 5° beide ontvangstbalken tussen de 90 en 100%, maar met enorm veel BER, zonder lock.

Het merk van de schotel weet ik net, maar de houder is een rail waarop je de lnb's kunt verschuiven, dus geen ringen die je aan elkaar bevestigt ofzo..

Geplaatst:

Om de skew voor 28.2 te wijzigen , moet je dus alleen die lnb in de houder verdraaien .

De bewuste lnb moet op de rail hoger staan .

Ik heb op een Triax de 4 satellieten die je hier hebt genoemd en op 28.2º ± 200 kanalen

Geplaatst:

Ja het hij is gelijkaardig.

De houder is wel anders, het is een een rail. Ik weet niet ofhet hier ook een rail is waarop de lnbs geschoven worden, onduidelijk

Geplaatst:

De skew gelijk zetten zoals een Wave dan doet die schotel het perfect.

Ff op dit board naar de holles sheet zoeken, hier in Friesland moest ie op 95.

Heb bij de buurman zo'n schotel geplaatst (28,2 - 23,5 - 19,2 - 13 )al die sats zitten boven de 90% op een db500 met alps tuner

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen