Ga naar inhoud


digitale tv via glasvezel


mietde

Aanbevolen berichten

Zomaar wat info naar aanleiding van wat vragen die ik had mbt digitale televisie via glasvezel.

Mogelijk dat er al een proef is maar momenteel word televisie via het glasvezelnetwerk nog analoog op de coax gezet.

De glasvezel komt dus de woning binnen gaat een kastje in waar je ook internet en telefonie vanaf kunt takken waarop ook een coax aansluiting voor televisie zit.

Momenteel worden alle zenders op een ouderwetse analoge manier op de coax gezet.

 

Er is geen pakketkeuze mogelijk op deze manier maar het voordeel is dat men geen losse ontvanger hoeft te hebben.

In de praktijk lijkt het dus alsof je een aloude analoge upc kabelaansluiting hebt.

 

Afwachten is hoe snel de digitale stb voor glasvezel beschikbaar komt met de daaruit prijsstellingen wat 2e kijkplaatsen, en aanbod en mogelijke pvr functie betreft.

 

Het lijkt erop dat het veel gaat uitmaken welke aanbieder je hebt, Ons net Nuenen is samen met Ons net Brabant een stuk voordeliger dan Ons net Eindhoven.

Dat gaat momenteel met name om de internetaansluiting.

Wat het digitale televisieaanbod betreft is het dus nog helemaal de vraag hoe ze dat in de markt zetten.

 

De boedoeling is ook concurrentie op de glasvezel toe te staan, moet zelfs.

Helaas wordt ook daar zo'n 10 euro voor de aansluiting zelf in rekening gebracht.

Zo ongeveer dezelfde constructie als KPN nu doet voor telefoonlijnen.

 

Ze moesten me het antwoord schuldig blijven of epg informatie via de coax mogelijk was, wellicht dat iemand anders daar antwoord op heeft.

 

Mochten mensen bezig zijn versnelde glasvezelaanleg te realiseren en nog in de beginfase zijn dan loont het zeker de moeite de diverse mogelijke aanbieders eens goed te vergelijken.

 

Zo is Ons Net Eindhoven als enige aanbieder oa. van plan via hun rechtsvorm diverse snelheden aan te bieden wat internet betreft waarbij terugschalen vanaf een sneller abbo naar een lager abbo niet zondermeer mogelijk is.

Een manier van werken die mij zeer doet denken aan UPC...

Temeer daar sommige aanbieders ook moeite zullen hebben hun diensten ook echt los aan te bieden.

Ofwel, het is maar de vraag of je alleen internet kunt afnemen zonder televisie.

Een abbo waarbij je bij alleen internet 10 euro extra voor de aansluiting moet betalen of waarbij ja als je naast internet ook televisie afneemt voor 15 euro extra is een handelswijze die Ons net Brabant blijkbaar toepast.

 

Daarnaast is een grote woningbouwcooperatie betrokken bij Ons net Eindhoven, ook zo'n gegeven waarbij je vreest dat dat op termijn wel eens een vervelend uit zou kunnen pakken voor degenen die toch liever via een schotel zouden willen kijken.

 

Nee, zeker niet alles is per definitie rozegeur en maneschijn met glasvezel.

You cannot ignore that member

Link naar reactie
Delen op andere sites


Citaat:
Er is geen pakketkeuze mogelijk op deze manier maar het voordeel is dat men geen losse ontvanger hoeft te hebben.

 

In principe zou dat ook niet hoeven. DVB-C is net zo goed een standaard als DVB-S of DVB-T. Dus een TV toestel kan best een DVB-C tuner hebben, kijk maar naar Loewe. Het zijn die ellendige kabelboeren die er weer iets "speciaals" van moesten maken. Anders zou ik verwacht hebben dat ieder modern TV toestel zou zijn uitgerust met een DVB-C en DVB-T tuner, het liefst met MPEG-4 decodering voor HDTV.

 

 

Citaat:
Afwachten is hoe snel de digitale stb voor glasvezel beschikbaar komt

 

Dat hoeft niet, het zou ook gewoon met coax via een verloop vanaf glasvezel moeten kunnen.

 

 

Citaat:
Helaas wordt ook daar zo'n 10 euro voor de aansluiting zelf in rekening gebracht.

 

Dat kan ik begrijpen, glasvezel techniek is nogal wat duurder dan koper techniek. De kabel (vezel) zelf valt wel mee, maar de connectoren, of beter het plaatsen van de connectoren is erg duur. Een glasvezel patchkabel van 2 meter kost al gauw zo'n € 50, en dat is dan nog multimode kabel. Kabels met de veel dunnere singlemode fibers (en die heb je van zo'n aansluiting) zijn nog duurder. Tel daar bij op de kosten voor de licht diodes c.q. lasers, en een fiber aansluiting kost alleen al aan materialen enige honderden euro's.

 

 

Citaat:
Ze moesten me het antwoord schuldig blijven of epg informatie via de coax mogelijk was,

 

Wel met DVB-C natuurlijk.

 

 

Citaat:
Zo is Ons Net Eindhoven als enige aanbieder oa. van plan via hun rechtsvorm diverse snelheden aan te bieden wat internet betreft waarbij terugschalen vanaf een sneller abbo naar een lager abbo niet zondermeer mogelijk is.

 

Misschien kost het ze wel meer om een tragere verbinding aan te bieden. Commercie kan heel vreemde capriolen veroorzaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Citaat:

Afwachten is hoe snel de digitale stb voor glasvezel beschikbaar komt


Dat hoeft niet, het zou ook gewoon met coax via een verloop vanaf glasvezel moeten kunnen.


Je begreep me niet goed, ik bedoelde hier niet zozeer mee dat de stb een glasvezel ingang zou moeten hebben maar dat het beschikbaar maken van de stb zelf door Ons net ... zal worden gedaan.
Het is daarna nog maar de vraag of je daar je eigen hardware voor zult kunnen gebruiken.
En hoelang je analoog over glasvezel kunt blijven kijken.

Citaat:
Zo is Ons Net Eindhoven als enige aanbieder oa. van plan via hun rechtsvorm diverse snelheden aan te bieden wat internet betreft waarbij terugschalen vanaf een sneller abbo naar een lager abbo niet zondermeer mogelijk is.


Misschien kost het ze wel meer om een tragere verbinding aan te bieden. Commercie kan heel vreemde capriolen veroorzaken.

Dat laatste vind ik in deze geen steekhoudend argument, zo kun je alles wel goed praten.
Maar het doet er verder ook niet toe, data via kabels is in beginsel gratis.
Jij jou data gratis op mijn netwerkje ikke gratis op die van jou.
Is een beginsel dat al jaren wordt toegepast.
Het maakt voor de kabelboer bitter weinig uit gemiddeld genomen dan of iemand een matige of een snelle verbinding heeft.
De way to go wat glasvezel betreft is 1 snelheid.
Geen gemier gewoon één snelheid die afhankelijk van de vraag zo af en toe verhoogd word.

Oma aan de 80 of 100Mbit bijv.

You cannot ignore that member

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Het is daarna nog maar de vraag of je daar je eigen hardware voor zult kunnen gebruiken.

En hoelang je analoog over glasvezel kunt blijven kijken.

 

Over dat eerste heb ik een heel duidelijke mening. Naar mijn mening moeten we standaard DVB-C apparatuur kunnen gebruiken, al dat provider specifieke geklooi zou verboden moeten worden. Dit geldt natuurlijk niet voor encrypting, maar goede DVB-C apparatuur moet in combinatie met een passende CAM met iedere vorm van encrypting kunnen omgaan. Analoge TV bestaat niet meer in de ether in Nederland, en wat mij betreft zou men ook een roadmap moeten hebben om het langzaam van de kabel terug te dringen. Op één analoog kanaal passen zomaar vier digitale SDTV kanalen, en met H.264 compressie zelfs vier HDTV kanalen.

 

 

Citaat:
Dat laatste vind ik in deze geen steekhoudend argument, zo kun je alles wel goed praten.

 

Ik praat niets goed, ik probeer alleen maar commercieel denken te verklaren. Dat is in onze ogen bepaald niet altijd logisch denken.

 

 

Citaat:
Maar het doet er verder ook niet toe, data via kabels is in beginsel gratis.

 

Nou niet echt hoor. Je hebt nog steeds een switchpoort nodig per verbinding, en die kost geld. Routers tussen de switches onderling en het Internet kosten geld, en de beheerapparatuur is ook niet goedkoop.

 

 

Citaat:
Het maakt voor de kabelboer bitter weinig uit gemiddeld genomen dan of iemand een matige of een snelle verbinding heeft.

 

Niet zolang jij met je buurman aan het gamen bent. Als je met diezelfde snelheid het Internet op gaat, en daarmee veel dataverkeer veroorzaakt, dan kost het wel degelijk geld. Jouw provider moet namelijk per GB data betalen voor de Internet toegang.

 

 

Citaat:
De way to go wat glasvezel betreft is 1 snelheid.

 

Ja, 100Mb/sec zou leuk zijn, en over een paar jaar wellicht 1Gb/sec. State of the Art is momenteel 10Gb/sec, 100Gb/sec wordt aan gewerkt. Met 10Gb/sec kun je een DL DVD in 10 (!!) seconden downloaden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij glasvezel ga je niet met DVB-C werken, maar met IP TV. Dan ga je dus gewoon een set-top-box neerzetten die via het netwerk zijn data krijgt i.p.v. via de DVB© tuner. Het probleem daar zit hem (nog) in de techniek. Die is eigenlijk (nog) niet echt voor grootschalig gebruik geschikt. De glas-modems zijn er over het algemeen wel al voor geschikt. Die hebben meestal 3 of 4 aansluitingen die per aansluiting een toegewezen portie bandbreedte kunnen leveren. Nog even geduld wat dat betreft want binnen 1 tot 3 jaar is het bij een aantal glasvezel-providers beslist al zover.

Voor wat betreft de spectaculaire download snelheden kan ik alleen maar opmerken dat het zover voorlopig nog niet gaat komen. Om met zijn allen met 1GB te kunnen downloaden, moet een backbone op het internet ook meerdere terrabytes continu kunnen leveren en moeten servers met content ook die bandbreedte aan kunnen bieden. Dat is zeker nog lang niet het geval. Zie het als rijden met een ferrari. Ook een ferrari staat op de A2 vaak in de file. Zie je ferrari als je glasvezelaansluiting en de A2 als je verbinding tussen de provider en de grote nederlandse backbones en de content aanbieders. Dan kan je auto nog zo snel zijn, daar ga je echt niet altijd harder door.

Bij IP TV blijft het verkeer beperkt tot het server park van de glasvezel-provider. Met de juiste apparatuur en software kun je prima IP TV aanbieden met Pay-Per-View (online videotheek), zeer uitgebreide EPG, "live" uitzendingen kijken wanneer jij het wilt (het uitzending gemist idee) honderden zenders en interactieve applicaties. Daar kan geen satelliet of kabelverbinding tegenop. De toekomst zit in glas. Zelfs KPN heeft dat begrepen:-)

Over 5 tot 10 jaar zijn er TV's met een 1GB netwerk of misschien zelfs glasaansluiting en koppel je dat ding op de kabel van je gewenste TV aanbieder, wordt de software automatisch (via glas) geladen en heb je alle geabonneerde diensten van die provider ter beschikking.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
In principe zou dat ook niet hoeven. DVB-C is net zo goed een standaard als DVB-S of DVB-T. Dus een TV toestel kan best een DVB-C tuner hebben, kijk maar naar Loewe. Het zijn die ellendige kabelboeren die er weer iets "speciaals" van moesten maken. Anders zou ik verwacht hebben dat ieder modern TV toestel zou zijn uitgerust met een DVB-C en DVB-T tuner, het liefst met MPEG-4 decodering voor HDTV.

Dat "speciale" valt wel mee. Het is allemaal DVB-C wat ze doen met hier en daar wat private data speciaal bedoelt voor de aanbevolen ontvangers. Een standaard DVB-C ontvanger doet daar niets mee en heeft daar geen ook last van. Ik heb zelf onlangs een TechniSat HD-Vision LCD-TV mogen testen en dat werkt prima. Het enige echte speciale is die cam-key voor de Irdeto 2 smartcard om te voorkomen dat je andere apparatuur gebruikt dan de aanbevolen ontvangers.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Het enige echte speciale is die cam-key voor de Irdeto 2 smartcard om te voorkomen dat je andere apparatuur gebruikt dan de aanbevolen ontvangers.

 

Natuurlijk, daar heb je helemaal gelijk in. Een Loewe TV met DVB-C en een Alphacrypt CAM er in werkt prima, het is echter niet officieel ondersteund. Er zouden officële CAMs te koop moeten zijn voor standaard DVB-C apparatuur, dan zouden er ook TV's met DVB-C tuners verkocht worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Bij glasvezel ga je niet met DVB-C werken, maar met IP TV.

 

Dat kan, maar ik zie niet in waarom. Kabel TV over glasvezel bestond al lang toen 100Mb ethernet nog moest worden uitgevonden. Vergeet niet dat IP verkeer in principe twee richtingsverkeer is, kabelTV duidelijk niet.

 

Als iemand het in zijn hoofd haalt om het wel met IP te doen, dan hoop ik dat ze dan zo verstandig zijn om eerst IPv6 in te voeren. Dan heb je tenminste de adresruimte voor dat soort zaken. Het huidige geklungel en gefröbel met NAT routers is dan voorbij, en dan heeft de hele wereld voldoende IP adres ruimte, en niet alleen Amerika en West Europa.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een domme opmerking maken, maar hebben we het hier wel over digitale televisie? Via glasvezel lijkt vooral analoge TV aangevoerd te worden. Lijbrandt televcom legt in de bollenstreek een glasvezelnetwerk aan, en daarbij krijg je een "kastje dat alles kan, kadaka Daaruit komt o.a. een coax aansluiting met analoge televisie, 43 zenders tegelijk beschikbaar. Er is ook digitale televisie , maar daarvoor moet je via een RJ-45 ethernetkabeltje een set-top box aansluiten.

 

Ook Glasvezel Amsterdam begint met doorgifte van analoge TV. Over digitale televisie zegt de site: "Het glasvezelnet is geheel voorbereid voor deze techniek en heeft heel veel ruimte. Het is de verwachting dat deze vorm van televisie op afzienbare tijd ook aangeboden gaat worden. Om die vorm van televisie te krijgen hoeft er verder niets aangepast te worden aan het netwerk of het modem. U zult dan slechts een settopbox aan moeten sluiten tussen de TV en de bestaande coaxkabel."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Even een domme opmerking maken, maar hebben we het hier wel over digitale televisie? Via glasvezel lijkt vooral analoge TV aangevoerd te worden.

 

Over de gewone coax worden zowel analoge als digitale TV aangeboden, en van die laatste de SDTV en HDTV varianten. Dat kan dus ook over glas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Even een domme opmerking maken, maar hebben we het hier wel over digitale televisie? Via glasvezel lijkt vooral analoge TV aangevoerd te worden.


Nee hoor, niets doms aan.
Dat was de inzet van het openingstopic.
Met daarbij de nadruk op het beleid hoe de diverse glasvezelboeren hun diensten aanbieden.
Jij hebt er gewoon nog een glasvezelboer aan toegevoegd.

Citaat:
Citaat:
Het maakt voor de kabelboer bitter weinig uit gemiddeld genomen dan of iemand een matige of een snelle verbinding heeft.



Niet zolang jij met je buurman aan het gamen bent. Als je met diezelfde snelheid het Internet op gaat, en daarmee veel dataverkeer veroorzaakt, dan kost het wel degelijk geld. Jouw provider moet namelijk per GB data betalen voor de Internet toegang.


Over het algemeen genomen is dat gewoon niet waar wat je beweerd.
De meeste providers, en dan bedoel ik met name degenen met een eigen netwerk, upc, kpn, tiscali, orange en zo hebben het allang op een akkoordje gegooid met de "ontvangende" kant.
Wij dokken niets en jullie dokken niets.
Maar goed, uitzonderingen zullen er altijd wel zijn.

Citaat:
Citaat:
De way to go wat glasvezel betreft is 1 snelheid.


Ja, 100Mb/sec zou leuk zijn, en over een paar jaar wellicht 1Gb/sec. State of the Art is momenteel 10Gb/sec, 100Gb/sec wordt aan gewerkt. Met 10Gb/sec kun je een DL DVD in 10 (!!) seconden downloaden.


Boeit me niet of ik nu 50Mbit 100Mbit of 1Gbit zou hebben.
Lever gewoon de snelheid waar iedereen goed mee uit de voeten kan en schaal op als daar behoefte aan is.
De enkeling die echt wat heel bijzonders wil kan dan altijd nog een custom overeenkomst regelen.
Waar ik over viel bij Ons Net Eindhoven is dat ze met trage lijntjes van mogelijk 2 Mbit aan komen zeiken en daar dan 23 euro voor durven te vragen.
Mogelijk excl. een lijnhuur van nog eens 10 euro extra.
Upgrade je kun je later niet terug en met prijsstellingen van 80 euro voor 80Mbit en 40 excl lijnhuur voor "onbekend" vind ik dat ze nogal durven.
En dan ieder weerwoord afwinpelen door over de upload te gaan mouwen omdat daar streamend de wijk mee in de gaten gehouden kan worden onder het mom van een leefbaardere wijk met minder criminaliteit.
Ik bedoel, een beetje buurtcomitee kan daar ook voor collecteren en een aantal fatsoenlijke webcams ophangen bij de mensen thuis, daar heb je echt geen glasvezel voor nodig en de voorgestelde kwaliteit is gewoon niet nodig.

Ik bedoel als freak kan ik die upload wel waarderen maar dat boeit 99% van de volwassen bevolking toch geen ene moer.

Daarnaast denk ik dat het prijs snel over is met de pret als ze iptv ook echt implementeren.
Vergeet dan maar gauw dat je voorheen een zenderpakket had voor het hele huis zonder extra stb kastjes met bijna 50 tvzenders voor nog geen 15 euro.

Glasvezel alleen maakt niet gelukkig.

You cannot ignore that member

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...