Ga naar inhoud

geheugen probleem?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heeft mijn pc Altzheimer?

Sinds enkele weken had ik last van blauwe schermen (draai XPSP2 pro NL met 2x128mb + 2x256mb) en dacht het gevonden te hebben met een rotte geheugenbank (256mb), deze verwijderd en na enkele dagen zonder incidenten gedraaid te hebben (dus met minder geheugen), begint de pc opeens te ratelen (swappen denk ik) en ja hoor weer een blauw scherm. Bestaat er zoiets als een testbank waar je de geheugenbankjes kunt laten checken? Blauwe schermen komen met de volgende foutmelding, zie:

http://support.microsoft.com/kb/283649

Draai al jaren met deze configuratie en deze schermen kende ik alleen van horen zeggen.

Geplaatst:

Demente bankjes kan je testen met Memtest86 op een bootcd zoals die van Hiren.

Groeten Thomas

Rule #1 Good computers don't go down.

Rule #2 There is no such thing as a good computer.

Geplaatst:

memtest gedraaid (tjonge dat duurt een tijd...) maar levert geen negatieve resultaten op, wat kan het dan wel zijn... rot mainboard? rotte voeding? wel errug drastisch!

Geplaatst:

En heeft dat blauwe scherm nog iets zinnigs te melden?

Staat er altijd dezelfde code (bijvoorbeeld 0x00000001), of staat er iets van een bestandsnaam (bijvoorbeeld nvxxxxx.sys)?

Geplaatst:

Steeds hetzelfde blauwe scherm, als je de link in de start van de topic aanklikt dan staat daar de foutmelding (rood), dacht een link is makkelijker dan een hele tekst intypen. Op z'n jan-boeren-fluitjes: op enig willekeurig moment vindt er een gebeurtenis plaats --> pc begint als een gek te ratelen (swappen) --> kan dan z'n gegevens niet wegschrijven (waarom?) --> daarna wordt xp beschermd en afgesloten en komt blauw scherm. Een hardware reset is het enige wat rest. Heb ook al gedacht aan een virus die probeert naar de bootsector te schrijven, maar ik heb zone-labs draaien + sygate personal firewall en daarbij een hele reut (handmatig) schoonmaakprogjes. Zal volgende keer eens opschrijven of er een bestandsnaam oid gemeld wordt.

Geplaatst:

Ik heb op één of andere vage manier over de link heen gelezen, maar heb je al gekeken naar een bios update? Dat wordt namelijk aangeraden in de link.

Wat voor een type morderbord was het ookal weer?

Geplaatst:

moederboard AOPEN AX34 PRO II PIII 800 Mhz bios nooit geupdate, vind dat eng, tot voor enkele weken probleemloos gedraaid (dus waarom zou ik met de bios gaan klooien), de oplossing suggereert wel in de richting van een bios update, maar ik heb het idee dat er iets anders speelt. Een geheugenbank van 256 heb ik al als defect kunnen constateren (werd niet meer weergegeven bij "deze computer") na deze verwijdering ging het enkele dagen probleemloos, tot gisteren, ook tot nu toe probleemloos.

@Penthe:

Fan cpu, fan voeding, fan grafische kaart, voor zover ik kan zien werkt dat allemaal probleemloos.

Geplaatst:

BIOS R1.13:

-Fixes boot failure when there is no IDE harddisk while the user selects it to boot prior to other bootable devices.

-Fixes Windows XP/Administrative Tools/Event Viewer/System/ACPI error marks.

-Fixes failure of resuming from S4 in Win ME if command prompt had been opened.

-Fixes network disconnection in Win 98SE.

Renames VIA Cyrix III family to "VIA C3".

ACPI errors zijn vanaf versie 1.13 dus gefixt.. Ik zou overwegen versie R1.15 te installeren, of eventueel 1.16a beta als je een >137GB HDD hebt.

Als je 1.15 vanuit Windows wilt flashen kun je het EZWinFlash tooltje van de 1.16a beta drivers gebruiken.

Geplaatst:

Zal me er eens in verdiepen. Eerst eens nagaan of dat tooltje ook voor mijn board geschikt is. Zal wel pech hebben.

De grote vraag is waarom na jaren probleemloos draaien met de oude bios nu opeens trammelant?

Geplaatst:

Dat tooltje is geschikt voor je moederbord, want het wordt gebruikt bij de beta bios voor je moederbord....

Waarom het nu in één keer problemen geeft? Geen idee; misschien een windows beveiligingsupdate? Die ACPI foutmelding krijg je toch wel daadwerkelijk te zien in het blauwe scherm, of staat het alleen in de error log?

Ik zou de biosupdate in ieder geval proberen, omdat er daadwerkelijk over een ACPI fix wordt gesproken.

Geplaatst:

@maze

kun je me de link van dat tooltje pm toesturen, de mods hebben gemeend om de link om voor mij onduidelijke redenen weg te halen.

Heb de link gevonden maar waar kan ik ezwinflash downloaden?

Heb inmiddels van alles geprobeerd, maar ik kan nergens ontdekken waar staat dat deze tool voor mijn board geschikt is. Loze link dus? Waar heb jij je info vandaan?

Geplaatst:

Hij is niet weggemod, maar de link bleek niet meer te werken dus ik heb hem zelf verwijderd.

Bios r1.16a beta download je hier

Bios r1.15 hier

Het bestand van bios r1.16a beta bevat dus het windows flash tooltje.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen