dark-angel-djin Geplaatst: 4 juni 2007 Geplaatst: 4 juni 2007 hoi heren als ik met bleutooth wat wil zenden naar g.s.m die doet het en vraagt pin als ik op gsm pin ingeef krijg ik melding op pc foute pin ik heb geprobeerd met aanpassingen te maken in /etc/bluetooth/hcid.conf ik heb wat rongezocht en zie dat er een file pin in moet zijn maar die is er bij mij ook niet zo ziet mijn hcid.conf er uit # # HCI daemon configuration file. # # HCId options options { # Automatically initialize new devices autoinit yes; # Security Manager mode # none - Security manager disabled # auto - Use local PIN for incoming connections # user - Always ask user for a PIN # security auto; # Pairing mode # none - Pairing disabled # multi - Allow pairing with already paired devices # once - Pair once and deny successive attempts pairing multi; # Default PIN code for incoming connections passkey "BlueZ"; } # Default settings for HCI devices device { # Local device name # %d - device id # %h - host name name "%h-%d"; # Local device class class 0x120104; # Default packet type #pkt_type DH1,DM1,HV1; # Inquiry and Page scan iscan enable; pscan enable; # Default link mode # none - no specific policy # accept - always accept incoming connections # master - become master on incoming connections, # deny role switch on outgoing connections lm accept; # Default link policy # none - no specific policy # rswitch - allow role switch # hold - allow hold mode # sniff - allow sniff mode # park - allow park mode lp rswitch,hold,sniff,park; } [root@localhost bluetooth]# wat kan ik nu doen om die pin te vinden of aan te passen zodat ik kan zenden van pc naar g.s.m ik heb al geprobeerd met dit aan te passen # Default PIN code for incoming connections passkey "BlueZ"; # Default PIN code for incoming connections passkey "12345"; en wil nog niet lukken
verkerkbr Geplaatst: 4 juni 2007 Geplaatst: 4 juni 2007 Goede avond, er zijn enige tijd geleden problemen geweest met de Bluetooth pin verbinding. Deze problemen waren aanwezig in meerdere distributies. Zou in ieder geval eerst de laatste versie van de Bluetooth bestanden ophalen. En kijk ook even of pin-helper bestand aanwezig is. Anders alsnog ophalen. Ik heb ook wat problemen gehad, maar nu werkt weer het prima. Gebruik mijn Nokia GSM om met notebook onderweg om emails te kunnen versturen en op de boot even naar het kustweerbericht te kijken. Kijk maar even of het lukt, anders ga ik een en ander nog wel even op mijn systeem. Is al weer enige tijd geleden. Maak je de verbinding met rfcomm ? en KPPP ? Groet, Bram
verkerkbr Geplaatst: 5 juni 2007 Geplaatst: 5 juni 2007 Nog een kleine correctie. pin-helper was het voorheen. Nu heb ik kdebluetooth-pin aangebracht. Ik gebruik Mandriva 2007 Spring. Op mijn notebook geinstalleerd met behulp van Live CD van mandrivaclub.nl, genaamd Delft. Hierin zijn ook de Bluetooth files opgenomen. Originele versie van 2007 Spring heb ik uitsluitend in DVD formaat en een DVD drive heeft mij oudere notebook niet aan boord. Verbinding tussen de notebook en de GSM doe ik overigens nog altijd even handmatig met rfcomm. Betreffende commando regel staat in de terminal en hoef ik alleen even te herhalen. Als het goed is krijg je eerst het pop-up scherm op de PC met de vraag om de pincode. Deze geef je aan. Dan op de GSM "verbinding akkoord". En komt vervolgens ook op de GSM de vraag van de pin code. Je kunt ook default pin code aanvinken. Dan hoef je de pin code niet meer te in te vullen. Let wel goed op om de verbinding direct te verbreken. Anders blijft de kassa van de GSM provider gewoon doorinkelen. Met breedband internet ben je dit niet meer gewend en zie je de nog openstaande verbinding snel over het hoofd. Succes ermee ! Groet, Bram
dark-angel-djin Geplaatst: 5 juni 2007 Auteur Geplaatst: 5 juni 2007 neen ik krijg net geen popup of zo en ik gebruik centos 5 en als ik zo wat zoek die pinhelper tec... in mijn mappen is er geen doc pin raar
verkerkbr Geplaatst: 5 juni 2007 Geplaatst: 5 juni 2007 Tja, dat was precies het probleem in een bepaalde versie. Mandriva versie 2006 deed het prima. Toen kwam versie 2007 en Bluetooth verbinding werkte niet meer. Louter omdat pin helper niet goed meer werkte. Ik heb toen de laatste versie rechtstreeks van Bluez gedownload en de oude versie verwijderd. Toen was het wel aan de praat te krijgen. Wat omslachtig maar het werkte. Nu zijn de problemen kennelijk opgelost en de laatste versie werkt goed. Je moet natuurlijk wel even een en ander instellen. hcitools scan geeft adres van aanwezig apparaten. rfcomm maakt de verbinding met de gsm rfcomm connect 1 xx:xx:xx:xx:xx (Adres van je bluetooth apparaat) Tracht rfcomm de verbinding te maken met GSM ? Maar struikelt de verbinding over het ontbreken van de pin code ? Als het een nieuwe versie is kijk dan even of je kdebluetooth-pin kan installeren. In het algemeen zijn dit soort programma's in alle versie van Linux vrijwel gelijk. Er is geen reden waarom het niet zou kunnen werken. Gebruik hier een Sitecom Bluetooth usb dongle en een Nokia GSM. Groet, Bram
dark-angel-djin Geplaatst: 8 juni 2007 Auteur Geplaatst: 8 juni 2007 nu is alles naar de knoppen na het handmatig instaleren werkt niet niet meer van bluetooth
verkerkbr Geplaatst: 8 juni 2007 Geplaatst: 8 juni 2007 Beste d-a-d, wat heb je handmatig geinstalleerd. Je kunt in Centos toch ook wel via internet zaken installeren en deinstalleren ? Zou alle Bleutooth bestanden eraf gooien en Bluetooth er opnieuw opzetten. Zoals eerder aangegeven geeft hcitools scan het ethernet adres van de aanwezig Bluetooth apparaten weer. Problemen met de pin is met de nieuwe versies van Bluetooth opgelost. Hcitools scan geeft je de adressen van de aanwezig Bluetooth apparaten. (Bij originele Bluez versie, handmatig aangebracht, waren de volgende commando's van belang:) hcid sdpa start rfcomm connect 1 adres Bluetooth apparaat vervolgens kwam de de vraag van akkoord verbinding met de GSM en de pin code Een en ander uiteraard te voeren in een root terminal. Bij de versie aanwezig in Mandriva is dit verder niet meer nodig. Ik gebruik nog wel rfcomm om verbinding met de GSM te maken. En uiteraard moet bluetooth mode op de GSM wel aanstaan ! Groet, Bram
dark-angel-djin Geplaatst: 11 juni 2007 Auteur Geplaatst: 11 juni 2007 ja hoe kan ik het nu uitleggen wat miss is gegaan ?-- zal mijn flater zo goed mogelijk proberen uit te leggen ten eerste had ik bluetoot en extra's met yum geinstaleerd maar zat met die pin probleem duss na starten toppic heb ik alles met yum ook verwijderd en hand matig geinstaleerd wat handmatig geinstaleerd bluez-gnome bluez-hcidump bluez-libs bluez-utils en al ik nu zoek wat en waar bluez #whereis bluez vind ik niets en al instakleer ik met yum kan ik die niet meer terug vinden om te kunnen opstarten of dergelijke het enigste dat ik vind is in /etc/bluetooth de dir en verder niets
verkerkbr Geplaatst: 12 juni 2007 Geplaatst: 12 juni 2007 Beste D-A-D, jammer dat een en ander nog niet werkt. Als je laatste versie van Bluez handmatig goeed hebt geinstalleerd, zou het moeten werken en moeten zeker de commando´s werken, zoals ik die eerder heb aangegeven. hcitool scan commando moet zowiezo (in root terminal) antwoord gegeven. hier staan in etc/bluetooth de files: echo.service hcid.conf input.service pin rfcomm.conf bluez-pin kom ik verder tegen in usr/bin en in usr/share En verder staat Bluetooth ook op de lijst van services (bekende lijst van servers, zoals smb, network, cups etc.) Ik zou met Yum de Bluetooth nogmaals installeren en dan de commando´s hcitool en rfcomm opnieuw proberen. Als dat dan werkt, kijken of de pin code werkt of deze alsnog aanbrengen. Hoor het nog wel, Als het hier werkt, moet het elders ook werken, Groet, Bram Bluetooth is niet het eenvoudigst om te installeren, omdat de bestanden nog al wat verspreid staan en ook niet de naam bluez dragen.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen