Ga naar inhoud

Autmatische detectie PALPLUS / 16:9 uitzending

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een Loewe Concept 32 LCD TV, een dreambox 7000s, humax hdci2000 en UPC Digital. Als ik de apparaten ombeurten aansluit op AV1 of AV2 (RGB) dan schakelt de TV prima om naar PALPLUS of 16:9 als een dergelijke uitzending wordt doorgegeven. Dat gebeurt overigensniet bij 16:9 via UPC DIgital maar dat schijnt een onderkend probeem te zijn.

Omdat ik van alle drie wil kunnen opnemen en signaal naar de bovenetages wil kunnen doorsturen heb ik een ORBIT-verdeler gekocht. De output heb ik aan AV2 (RGB) gekoppeld zodat ik alledrie de apparaten via RGB kan kijken. Ik gebruik high-end scart kabels.

Alleen bij de dreambox schakelt de TV om naar het goede beeld-formaat. Bij UPC Digital alleen bij de Belg maar niet bij de Nederlandse zenders en ook niet bij de RTL's die onlangs in breedbeeld zijn gaan uitzenden. Signaal van de HUMAX wordt altijd als 4:3 herkend.

Ik begrijp dat er verschillende soorten breedbeeld uitzendingen zijn (palplus, 16:9, en misschien nog een paar) en dat ieder soort zijn methode heeft om de puls mee te geven. De een via pin 7 (dacht ik) en de ander weer op een andere manier.

Het lijkt me dat in de ORbit wordt het signaal verzwakt (of juist versterkt!) zodat de TV niet herkend bij een andere dan 4:3 uitzending.

Is hier nog iets aan te doen of is het gewoon niet anders? Ik ben benieuwd of iemand het probleem herkent.

Bedankt alvast

Geplaatst:

Dan heb jij de UPC-box niet goed ingesteld. Bij mij schakelt hij prima om. De VRT zenders zijn bij UPC juist de enige zenders die niet anamorf zijn, maar ingezoomd!

Je UPC-box moet je op 16:9 instellen en niet op "plat".

DM7020HD, DM500HD, ziggo, sat13/19,2/23,5/28,2

Geplaatst:

Als je een PALplus tv hebt kun je voor de VRT beter het analoge signaal pakken, daar zit P+ in dus volledig 512 lijnen. Digitaal is het analoge signaal omgezet naar digitaal met compressie en PALplus verlies

Overegens hier bij @home digitaal is het beeld van de VRT (bron DVB-t) ook zeer slecht. De compressie is zo hoog dat je soms kleurfouten krijgt en het net you-tube lijkt. Enigste plus puntje is het anamorph voor degene die geen P+ tv hebben. Analoog is het veel beter (analoge PALplus bron) mits je goede ontvangst hebt

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen