Ga naar inhoud

[DM 7000] Welke schade kan blikseminslag veroorzaken?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Meen me te herinneren dat hier een paar jaar geleden veel meer info over stond maar aangezien we blijkbaar maar max 2 jaar terug kunnen zoeken: ziehier de vraag.

Gisteren sloeg de bliksem in bij onze directe buren en heel wat electro-spullen bij ons lijken de pijp aan Maarten gegeven te hebben (telefoon, dvd, tv wazig beeld, enz.) Heeft iemand een soort troubleshooting guide voor de diagnose?

M'n configuratie - dreambox, lange kabel (meter of 20) naar een paal waar een Stab rotor aanhangt en een 85cm Triax met een Alps LNB. Liep een paar jaar (min of meer)gesmeerd. Tot deze blikseminslag dus.

M'n dreambox blijkt het nog te doen (ik krijg beeld op de TV en kan de filmen op m'n HDD nog bekijken); de kabel naar de mount/rotor lijkt intact; maar het (normaal) groene lichtje op de rotor geeft geen licht. Dat lichtje is alleen een check of de rotor voldoende voeding krijgt van de Dreambox - right? En heeft dus niets met de LNB te maken - of toch? Maar betekent dat dan dat de rotor het gewoon niet doet? Of zou het toch aan de Dreambox kunnen liggen (bvb dat hij de TV nog wel kan aanspreken, maar niet meer de rotor). Ideeen iemand? Alvast dank bij voorbaat!

-Stephan

Geplaatst:

Er is één methode om dat te ontdekken:

Andere ontvanger op de rotor aansluiten.

Ik weet het: het is omslachtig omdat je natuurlijk niet zo maar een ontvanger voor handen hebt, maar hiermee voorkom je wel in eerste instantie dat de boel wellicht voor niets van het dak moet.

Geplaatst:

Je LNB is zeker stuk vanwege de enorme veldsterkte.

Maar mogelijk ook het tunerblikje in de dreambox; maar die kun je bv in Groningen laten vervangen.

Ga daarom met je DB bij kennisen verder op weg eens test of bij je dealer.

Geplaatst:

Er is overigens wel een methode om verder terug te zoeken dan twee jaar. Zet bijvoorbeeld "Nieuwer dan" op 4 jaar en "Ouder dan" op 2 jaar. Dan krijg je alles tussen 2 en 4 jaar oud.

Groeten van de zolder.

Geplaatst:
Citaat:

Gisteren sloeg de bliksem in bij onze directe buren en heel wat electro-spullen bij ons lijken de pijp aan Maarten gegeven te hebben (telefoon, dvd, tv wazig beeld, enz.) Heeft iemand een soort troubleshooting guide voor de diagnose?

Even off-topic:
Waarschijnlijk is dit gedekt op je inboedelverzekering. Kijk even in de voorwaarden onder "inductieschade" en let ook op het maximum verzekerde bedrag aan electronica.

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen