Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb sinds een paar dagen een probleem met mij Toshiba 500GB externe harde schijf, wanneer ik hem aanzet ziet mijn computer hem wel maar zodra er iets gelezen moet worden laat hij het afweten. Het activiteitslampje (normaal blauw, bij activiteit paars) wordt dan ook rood. De computer geeft bijgevoegde error als ik hem wil openen vanuit 'deze computer'. Ik heb het op drie verschillende computers geprobeerd, en het is op allemaal zo.

Het opvallende is dat de schijf begin maart is aangeschaft, nog geen 4 maanden oud is dus, en ik er vrij netjes mee ben omgegaan (computer uit, schijf uit, etcetera). Bovendien gaf hij ook de tijd voor hij het liet afweten geen teken dat hij op zijn eind liep.

Toshiba wil hem vervangen maar dat wil ik niet, gezien de data die erop staat, repareren vind ik oké, maar dat lijken zij niet te willen (waarschijnlijk duurder voor hen). Is er een manier waarop ik de data terug kan krijgen?

Ohja, voor een wijsneus begint over back-ups. Heb je helemaal gelijk in, echter 360GB (zoveel is er vol) back-uppen is niet een middagje werk. Daarnaast heb ik alle data van een andere harddisk er pas op over moeten zetten, die was namelijk ook stuk gegaan. Heel ander probleem overigens: Door een stroompiek (door Essent veroorzaakt) maakte die nog maar af en toe zijn spin-up.

post-1726-1318259266,1377_thumb.jpg

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Geplaatst:

Ik zou even niet kijken naar je externe HD, ik heb hier 8 van die externe krengen en wat vaak het probleem is? Ehh tja je USB op pc zelfe wat niet goed is. Hang die HD eens op een laptop of een willekeurige pc want deze externe HD´s gaan zelden kapot. Of deze hd moet een waar hitte probleem hebben door een te gesloten behuizing dan is het zelfs met sommige externe hd´s al over in 5 mins, heb het allemaal helaas al mee mogen maken en is niet prettig te noemen.

Check hem eerst even op andere pc en als hij draait voel de warmte op externe behuizing als die jou pijn gaat doen in 2 secs dan is het goed mis. Maar normaalgezien zijn de huidige kastjes wel voldoende dus check je usb aansluitingen want daar gaat meer mee mis dan je denkt.

Geplaatst:

Uit mijn originele bericht:

Citaat:
Ik heb het op drie verschillende computers geprobeerd, en het is op allemaal zo.

Ik heb tevens al een andere USB-kabel geprobeerd. Hij wordt overigens ook niet echt heel warm. Ik heb harde schijven in PC's gezien die warmer werden.

Geplaatst:

Schijf uit je kastje halen en los in je pc hangen. Dan kijken of windows hem ziet.

Het kan ook zijn dat je partitie tabel beschadigd is.

Probeer hem te recoveren met getdata back o.i.d.

Regards

'Life Is A Joke'

Geplaatst:

Daar heb ik ook al aan gedacht, enige probleem is dat er dan helemaal geen garantie meer op zit zodat ik ook kan fluiten naar een nieuwe mocht er echt niets te herstellen zijn.

Proberen te repareren met GetDataBack of TestDisk had ik ook al aan gedacht, maar het probleem is: Mijn pc wordt extreem traag wanneer ik de schijf aansluit...

Geplaatst:

explorer.exe vertraag hem dan het meeste.

Overigens krijg ik nu ineens een andere foutmelding.

post-1726-1318259266,1442_thumb.jpg

Geplaatst:
Citaat:
explorer.exe vertraag hem dan het meeste.

Overigens krijg ik nu ineens een andere foutmelding.

Tja probleem is garantie en je data, als je data je lief is jammer van de garantie want de data lijkt me belangrijker, en de hd met deze data inleveren voor garantie is ook niet zo fijn want de wijsneuzen kijken er toch wel op en kopieren de zooi voor zichzelf gewoon over.

Zelfde als ik pc probleem had, hd andere kast hangen data kopieren, gehele hd legen terug hangen en dan pc inleveren ter reparatie, maar nooit en dan echt nooit je hd zonder deze gewist te hebben met een backup terug brengen.

Dit is of lijkt me voor jou behoorlijk probleem?
Geplaatst:

Het is inderdaad best een spagaat waar ik nu in zit, ik ga morgen proberen ze zo ver te krijgen dat ze hem repareren overigens. Dat ze mijn data dan kunnen zien is niet zo erg, er staat niets vertrouwelijks op. Echter wel belangrijke dingen voor mij (school bijvoorbeeld).

Ik kopieer een harddisk overigens ook over wanneer een pc voor reparatie weg moet, gelukkig pas één keer gebeurt met mijn laptop begin dit jaar, toen gewoon de harddisk overgezet en Windows opnieuw erop gezet. Dat back-uppen ook vooral voor het geval dat ze zelf de hdd maar formatteren.

Maar overhangen of kopieren gaat nu dus moeilijk, ik krijg hem niet aan de praat en schroef de behuizing liever niet over. Al is dat zo gebeurt natuurlijk, maar ik denk dat je het ziet. En dan is de garantie weg. Misschien is het de USB-controller wel en kan ik het beter wel doen, maarja.

Geplaatst:

Hoeft niet USB controller te zijn of je HD soms zat de connector ook niet goed hier en door de warmte verschoof die net even zo ver dat de hd het niet meer deed, niet goed aangedrukt ofzo. Ik maakte ze gewoon open en drukte de boel aan en dan deden ze het weer gewoon en daarna nooit meer last.

Maar volgens mij mag je hem best openmaken als de kast geen zegel heeft, al mijn externe hd´s hebben geen zegel zowel schroef ik deze nooit open in garantie tijd natuurlijk. Maar heb de gene die jij hebt hier nog niet gezien ook niet te koop hier vandaar ik ook niets kan zeggen over enige garantie.

Geplaatst:

Je kan ook nog eens kijken met een linux live cd. Linux gaat net weer even slimmer om met hd benadering dan windows.

Een live cd in je pc, booten van cd en kijken of hij hem mount.

(meestal wordt hij dan zichtbaar als sda1 o.i.d.)

Regards

'Life Is A Joke'

Geplaatst:

Ik had je bericht nog niet gelezen, Morgothzz, maar Linux is misschien wel een goede optie. Live CD is niet nodig, ik heb hier ook een dual-boot systeem staan (en ik sla mezelf nu voor het hoofd dat ik daar nog niet was opgekomen).

Enfin, vanmiddag ook even TestDisk geprobeerd, OSS programma dat kan kapotte disks kan testen en fixen. Wat valt mij op, waar ik in Explorer gewoon weer de eerst genoemde foutmelding krijg, werkt het in dat TestDisk wel gewoon. Hij geeft zelfs aan dat de disk in orde is, met andere woorden er is niets aan te fixen. Opvallend is dat alle bestanden rrr als attribute hebben, in Windows termen 'alleen lezen'. Terwijl ik dat toch echt niet zo heb ingesteld. crazy.gif

TestDisk draait overigens in Cygwin, een POSIX emulator. POSIX is de standaard voor UNIX-achtigen, dus zeg maar in een soort Linux onder Windows.

Screenshots:

testdisk1ry0.th.jpg testdisk2ty6.th.jpg

Geplaatst:

Goed nieuws: Hij doet het weer...

Ik heb TestDisk geforced om te repareren, dat deed het hem smile.gif. Nu alleen nog even de mirror MBR fixen (NTFS heeft een mirror voor als de eerste onleesbaar wordt).

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen