Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Volgens mij krijg je geen zwart beeld tenzij je aansluiting via

HDMI(met bijbehorende DRM) verloopt.

Ik heb een 26"(al wat oudere LCD) en kan daar rustig HDTV op zien.

Mijn opstelling: SkyStar2, LCD-TV met DVI- en VGA-aansluiting.

De LCD-TV is niet HD-Ready, maar is slechts 1280x768.

Mvg, wammes.

Ik lees veel dus ik hoef niet veel te posten.

Geplaatst:
Citaat:
Volgens mij krijg je geen zwart beeld tenzij je aansluiting via
HDMI(met bijbehorende DRM) verloopt.
Ik heb een 26"(al wat oudere LCD) en kan daar rustig HDTV op zien.
Mijn opstelling: SkyStar2, LCD-TV met DVI- en VGA-aansluiting.
De LCD-TV is niet HD-Ready, maar is slechts 1280x768.

Probeer er maar eens een 1080p signaal naartoe te sturen... zwarat beeld hoor, niks met DRM te maken.
Ik heb een 50" Pioneer plasma, die HD-Ready is (PDP-505 XDE). Als ik daar 1080p vanuit m'n Toshiba HD-DVD speler naartoe stuur, blijft het scherm zwart hoor!!! Die aanvaart enkel 720p of 1080i. Op jouw toestel kijk je dus niet naar echte HD maar gewoon naar een computer resolutie die jouw toestel aanvaardt. Je PC doet dus de scaling en niet je TV. Da's toch nog een verschil.
Geplaatst:

Ik denk dat het van toestel tot toestel verschilt.

Van sommige pana plasma's is bekend(duits forum)dat ondanks dat in de beschrijving staat 720p en 1080i akseptatie ,deze ook 1080p aksepteren.

Navraag bij de duitse pana importeur gaf een bevestiging van bovenstaand.

Mvrgr

Flodder11

T'is better to be thought a fool and remain silent than to open one's mouth and remove all doubt

Geplaatst:

Volgens mij heeft Full HD te maken met de volledige resolutie van het display dus 1920x1080, dus ook een 1080i display is Full HD. Ten onrechte wordt dit vaak verward met het 1080p (progressive) video formaat.

De eerste full hd schermen komen zo rond 2004/2005 op de markt en kunnen alleen een 1080i signaal verwerken, ondanks het feit dat alle platte schermen van huis uit 1080p zijn: het scherm wordt altijd aangestuurd met een 1080p signaal en dus moet een 1080i scherm altijd eerst gedeinterlaced worden. Het probleem is dat in die periode de elektronica die nog geen 1080p ingangssignaal kan verwerken (een enkele uitzondering daargelaten) en een zwart beeld het gevolg is.

Vanaf rond 2006 zien we de eerste echte 1080p schermen. Het nut van full hd en dus ook 1080p wordt inderdaad vaak overdreven om een aantal redenen:

- nog veel te weinig HD zenders beschikbaar;

- kwaliteit van de zenders nog ontoereikend ook door gebrek aan hoge kwaliteit HD bronmateriaal;

- te geringe beeldgrootte of te grote kijkafstand;

- SDTV op een 720p acherm ziet er vaak beter uit: een 720p scherm hoeft minder rekenwerk te verrichten van SD naar HD Ready/720p;

- bij veel 1080p schermen is de kwaliteit van het scherm/elektronica vaak ontoereikend om het potentieel van 1080p echt te laten zien en komt de uiteindelijke resolutie niet veel verder dan een 720pscherm.

Full HD en 1080p heeft wel degelijk zin bij gebruik met een hd dvd of blu-ray speler. In dat geval heeft een 1080p scherm zin als de kijkafstand niet groter is da ca 2 tot 2,5 m bij een 42" scherm. Zie de resolutiechart als bijlage.

delto95

Voorts is er nog het 1080p/24fps probleem waar ik iets over heb gemeld in het plasma/ lcd topic. Het schokkerige beeld zal altijd zichtbaar blijven omdat geen enkel scherm, Pioneer uitgezonderd, een 24fps zonder omrekening of 2:3 pulldown kan tonen, dus met een 24 Hz signaal of een veelvoud daarvan. Dus niks geen vloeiender beeld voorlopig!

saluti,

DeDream

Geplaatst:

Hi DeDream,

Inderdaad, enkel Pioneer laat 24p toe, maar alle merken staan klaar met de nieuwe generatie die 24p aankan. Zo ook bvb Samsung. Als het er dus op aankomt nu een nieuwe LCD/Plasma te kopen, kan het zinvol zijn even te wachten tot de 24p capabele toestellen er zijn.

Zelf kijk ik op een JVC DLA-HD1 beamer die 1080p/24 doet, en het is echt een geweldige ervaring....

Geplaatst:

Een native 1920x1080 beelsdscherm is altijd het mooist als je die resolutie ook aanbied. Alle andere resoluties zullen moeten worden geschaald met alle bekende negatieve gevolgen.

Zeker als het schalen gebeurt door de interne "scaler" die in de tv zit. Die zijn tot nu toe gewoon slecht. Zowel 1280x720 als 1920x1080 beeldschermen hebben me tot nu toe qua upscaling nog geen van allen kunnen overtuigen.

Het hele 24p gebeuren gaat eigenlijk een beetje aan me voorbij. Ik weet niet hoeveel plasma's of tft's dit goed weer kunnen geven. Zijn er al HD-DVD of BD spelers die dit goed doen ?

Citaat:
Zelf kijk ik op een JVC DLA-HD1 beamer die 1080p/24 doet, en het is echt een geweldige ervaring....

Tsja, da's op dit moment DE ultime digitale projector voor 1080i (of p). Maar niet iedereen heeft ruim 6000 Euro over om een superbeeld te hebben (ISF calibratie voor 't gemak maar even niet meegerekend). Ik kijk zelf op een wat oudere projector, rechtstreeks van mijn HT-PC. En dat is volgens mij nog steeds de beste low-cost manier van scalen. Of ik er nu SD, 720p, of 1080i of p in duuw, 24 of 25p (schaal alles op naar 1080p 50 of 60Hz.), alles perfect weergegen.

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Geplaatst:

@prutsie, de laatste Sony blu-ray speler is inderdaad in staat om 24p films te laten zien. Of dit ook werkelijk door een scherm wordt ondersteund weet ik niet. Je bent dan iig af van de problemen die de eerste generatie hadden, nml. het 2:3 pulldown oftewel het omrekenen naar 30 beelden per seconden.

Geplaatst:

Heb enige tijd geleden geprobeerd dit probleem uit te leggen in het lcd/plasma topic. Omdat het wat een ingewikkeld verhaal is, lijkt het me op zijn plaats dit nog maar eens uit te leggen in dit topic.

HD DVD en Blu-Ray signalen worden opgenomen en opgeslagen met 1080p/24fps en enkele spelers zetten dit signaal om (2:3 pulldown) naar een 1080p/60Hz signaal. Het gevolg hiervan is een schokkerig beeld bij langzaam zwenken van de camera dus alleen bij bepaalde opnames.

Sommige spelers kunnen ook een 1080p/24fps uitsturen (Pioneer BDP-LX70 en Sony PS3), zodat teoretisch de tv rechtreeks dat signaal op het scherm kan zetten zonder interventie van de elektronica dus met een framerate van 24Hz of een veelvoud daarvan maar helaas gaat dat in de praktijk niet op, ook niet voor tv's met 100Hz (96Hz is een viervoud) of 120Hz . Enige uitzondering is Pioneer die een soort 3:3 pulldown hanteert dus omzet naar een framerate van 72Hz.

Alle andere tv's hanteren tot nu toe het 2:3 pulldown principe met als gevolg het schokkerige beeld (of ruckeln zoal de duitsers dat noemen). Dus voorlopig hebben tv's die een ingangssignaal van 1080p/24fps kunnen verwerken (en dus hoe dan ook moet omzetten) weinig zin omdat de hd dvd of blu-ray speler dat waarschijnlijk beter doet.

Dus tot er tv's komen die échte 24fps kunnen verwerken EN uitsturen op een 24Hz, 72Hz of 120Hz signaal is dit allemaal wat mij betreft luchtfietserij (en marketing maar dat is in veel gevallen synoniem). We zijn dus voorlopig nog niet van het pull down probleem af.

Wil er wel op wijzen dat het probleem NIET moet worden overdreven, maar in bepaalde gevallen is het zeer duidelijk aanwezig. Bij een juiste verwerking, dus zonder pull down, van het signaal zoals Pioneer geeft dat een zeer mooi rustig beeld.

Het probleem wordt heel goed uitgelegd (én grafisch in beeld gebracht) op:

areadvd.de bij de test van de Toshiba LCD-TV 32C3000P

http://www.hometheaterhifi.com/volume_14_1/feature-article-1080p-3-2007-part-1.html

saluti,

DeDream

Geplaatst:

@DeDream,

Citaat:
Dus tot er tv's komen die échte 24fps kunnen verwerken EN uitsturen op een 24Hz, 72Hz of 120Hz signaal is dit allemaal wat mij betreft luchtfietserij (en marketing maar dat is in veel gevallen synoniem). We zijn dus voorlopig nog niet van het pull down probleem af.

Dit snap ik niet helemaal, voor de rest is je verhaal duidelijk. Nu begrijp ik ook waar de schokkende beelden vandaan komen.

Als je 24 frames per seconde hebt, en een progressive beeld dan zou een 24Hz beeldverversing dus ideaal zijn.

Nu is 1080 interlaced, dus zou ik denken dat je dan gaat verdubbelen in beeldverversing, en dus op 48Hz uitkomt. 1 frame odd, de volgende de even lijnen. Maar jij komt met 72Hz (3x24), of 120Hz (5x24). Waarom?

Elke veelvoud van 24Hz zou in principe toch goed moeten zijn ??

Ik stuur zo ook mijn projector in. Althans bijna, namelijk 50Hz. Dan speelt een NTSC film een paar procent te snel af, maar het schokt niet. 72Hz zou ook moeten kunnen, alleen moet ik dan weer een compleet nieuwe setup van mijn projector (Barco graphics 1209S) doen, en daar heb ik vanavond geen zin meer in :-)

120Hz ondersteunt mijn videokaart helaas niet. en even aanpassen met powerstrip werkt (nog) niet onder Vista.

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Geplaatst:

Inderdaad: 24 frames per seconde en een progressive beeld van 24Hz beeldverversing kunnen goed samen.

Het probleem speelt alleen bij hddvd en blu-ray waarop zich bijna altijd een 1080p progressive signaal bevindt (dus met 24fps). Het 1080i interlaced signaal is hier dus niet aan de orde.

Natuurlijk kun je een 24 fps naar 48Hz omzetten, belangrijk is, zoals je zelf zegt, dat een veelvoud van 24 betreft. De 72Hz en 120Hz heb ik genoemd omdat die of door enkele produkten inderdaad wordt gehanteerd (Pioneer) of in teorie zou kunnen worden toegepast (120Hz) maar dat in de praktijk niet gebeurt. Ook op avsforum kon een mederwerker van Philips hier geen duidelijke verklaring voor geven.

DeDream

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen