Ga naar inhoud

Zelfs Ijsland krijgt HDTV

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Citaat:

om even off topic verder te gaan... Ik verdiep me momenteel in de aanschaf van een nieuwe TV omdat mijn oude CRT overleden is... Ben al een paar dagen echt goed aan het rondkijken, en het valt me op dat de meeste tv's een bar slecht beeld laten zien. Ik heb het dan wel over gewoon SD uitzendingen. Ik vraag steeds aan de verkoper om het beeld op ZDF te zetten, en vraag ook altijd even "hoe" er tv ontvangen wordt... Ik ken de beeldkwaliteit van ZDF (via sat) en kan op die manier heel goed vergelijken. Vanochtend nog bij MM geweest... ik ben echt teleurgesteld in die LCD's. De beste is tot nu toe een Panasonic TX32LXD700F... maar mijn CRT beeld was gewoon beter...
Eigenlijk is het toch jammer...

Ik heb vernomen dat de fabrieksinstellingen van LCD's vaak belachelijk zijn, dus daar zou je (in de winkel) eerst eens aan moeten gaan draaien. Maar ik geloof best dat er zat slechte LCD's zijn, ik heb er laatst een van dichtbij mogen bekijken :-( (niet van mijzelf gelukkig).

Let op overigens: als je slim bent koop je niet zomaar een "HD Ready" tv. Heel veel LCD/plasma's kunnen geen 1080p aan (toch wel de ultieme kwaliteit) of hebben een native resolution die lager is dan 1920x1080 waardoor er geschaald moet worden (= evil). En als dat nog niet erg genoeg is, de TV's die wel een native resolution hebben van 1920x1080, die doen meestal aan overscan (stukken beeld van de rand afknippen) waardoor er als nog geschaald moet worden. Misdadig. Ik wacht nog wel even...

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Geplaatst:

klopt idd wat je zegt. Het scalen van een niet full-hd tv zie je goed. Details worden toch afgevlakt.

Ook de overscan zal verboden moeten worden. Gelukkig valt het op sommige schermen wel (bijna) uit te zetten. Bijv. op de Sony Bravia's met FULL HD, wanneer deze een 1080 signaal binnen krijgt. Ook erg leuk om daar dan een pc aan te hangen via hdmi. (op 1920*1080 zonder overscan)

Geplaatst:

Een beetje overscan is overigens net zo slecht als veel overscan. Zodra er sprake is van overscan, klopt de resolutie niet meer met de native resolutie van het LCD panel, en moet je gaan interpoleren. En juist bij het omrekenen naar een resolutie die er vlak bij ligt wordt het het lelijkst. Alleen verdubbelingen en halveringen kun je zonder verlies doen.

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen