Ga naar inhoud


Casema EPG fout?


Mike Philippens

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds deze week een 'probleem' met de EPG op mijn 500C op Casema. Ik heb in feite 3 images geprobeerd: Pli, Gemini 3.6 en nu 3.5, maar ik krijg niet de juiste EPG info te zien in de infobalk. Kijk ik echter in het zenderoverzicht/zaplijst, zie ik wél welk programma er momenteel is. Ook de uitgebreide programmainfo (doordrukken als de infobalk in beeld is) toont de info van het huidige programma.

 

Aangezien dit bij 3 verschillende images optreedt, denk ik wel dat ik een softwareprobleem kan uitsluiten. Maar wat is er dan aan de hand? Is dit een Caseama probleem? Ik weet niet goed hoe EPG (in detail) werkt, dus ik kan niet echt een inschatting maken over het hoe en waarom van dit probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Citaat:
Kijk ik echter in het zenderoverzicht/zaplijst, zie ik wél welk programma er momenteel is. Ook de uitgebreide programmainfo (doordrukken als de infobalk in beeld is) toont de info van het huidige programma.


dan geeft casema wel de epg info door, anders was ook deze lijst wel blanco geweest.

zit het ergens in een instelling denk ik...

Diverse meuk... maar dat boeit niemand toch.. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Citaat:
Kijk ik echter in het zenderoverzicht/zaplijst, zie ik wél welk programma er momenteel is. Ook de uitgebreide programmainfo (doordrukken als de infobalk in beeld is) toont de info van het huidige programma.

dan geeft casema wel de epg info door, anders was ook deze lijst wel blanco geweest.

De zenderinfo in de infobalk is niet leeg, er staat alleen een verkeerd programma. Ik snap alleen niet welke instelling, want ik ben me niet bewust van enige instelling in de Gemini menu's die iets met EPG doen (behalve het inschakelen van MWH EPG). Bovendien heeft het eigenlijk altijd gewerkt, maar nu ineens niet meer. Ook lijkt gSub ineens niet meer aan de praat te krijgen. En ik installeer gSub 'gewoon' mbv de Blue Button en that's it. In principe hoef je daar ook niets voor in te stellen, behalve je taal. Het heeft gewoon altijd gewerkt zonder dat ik er iets bijzonders voor hoefde te doen. Dus als het een isnstelling is die ik verkeerd heb staan, heb ik 'm zo'n 10x per ongeluk goed gezet en nu 3x achter elkaar per ongeluk verkeerd. Dat lijkt me raar.

Is het een raar idee dat ze bij Casema aan het rommelen zijn met de streams waardoor niet officiele decoders wel eens last kunnen hebben van dit soort rare fratsen? Want ook de info die gSub nodig heeft om ondertitels te laten zien zit in de streams opgesloten. Daarbij had ik al eerder last van vreemde verschijnselen die ineens weer weg waren. En nu dit...lijkt wel of er bij Casema steeds iets verandert...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik een officiele ontvanger, de samsung dcb-p850r en ook met deze heb ik problemen. De programmagids toont informatie, maar de balk in beeld bij een zenderwissel toont niets. Als ik op de info knop druk bij het bekijken van een zender is deze ook leeg. Doordrukken naar gedetailleerde info blijft ook leeg.

 

Ik ga wel met de helpdesk bellen, maar bij Casema komen ze toch niet verder dan resetten van de receiver (dat heb ik natuurlijk allang gedaan).

2 x Dreambox 800 met dvb-c en dreambox 7025+ met 2x dvb-c verbonden met Synology NAS

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb via een link elders wat info gevonden over hoe zo'n stream in elkaar zit, en daar zie je dat de info op verschillende manieren doorgegeven wordt. Per zender zit er EPG info in de stream, maar ook voor het totale aanbod. Vandaar dat er dat verschil tussen zit. En dat verklaart ook dat gSub de subtitle info niet kan vinden; die wordt namelijk ook via zo'n infoblokje per kanaal meegestuurd. Er zit bij Casema volgens mij zo'n 'nutty professor' te experimenteren met de stream ofzo. Ik heb vaker meegemaakt dat er gekke dingen gebeuren. En als je met een Dreambox kijkt, denk je al gauw dat er iets met software of instellingen mis is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Er worden wel 4 groepen met EPG informatie doorgegeven met elk een ander doel en verversingsfrequentie. Zie hier voor meer informatie.

Ah..dat is een stuk duidelijker. Ik had een (heel technisch) verhaal gelezen over de stream an sich, maar daar zag ik al dat het niet 1 stuk info is (wat je zou verwachten), maar meerdere berichten. Als één daarvan niet goed overkomt, krijg je inderdaad dit soort rare toestanden.

Alleen is het bijzonder irritant dat Casema dit soort dingen gewoon niet goed onder controle heeft en er ook helemaal niets van meldt. Pas als iemand de helpdesk belt doen ze iets. En zelfs dan ontkennen ze dat er iets aan de hand is, en 10 minuten later werkt het dan spontaan weer... Vage lui.

Nu heb ik alleen nog gSub die het niet doet. En ook die haalt zijn info uit de stream. Zal ook wel iets niet goed staan. Waar zijn die lui in hemelsnaam mee bezig?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertitelingsinformatie wordt gehaald uit de Program Map Table (PMT) informatie van elke kanaal. Afhankelijk van het kanaal kan er geen ondertiteling of teletekst ondertiteling of DVB ondertiteling worden geboden. In de PMT informatie wordt dan een taalcode opgenomen opgenomen en een verwijzing naar een zogenaamde Packet Elementary Stream (PES) waarin de eigenlijke ondertitelingsinformatie te vinden is voor die taalcode. Die verwijzing vindt plaats via een Packet Identifier (PID). De ondertiteling datapakketjes kunnen ook geocdeerd zijn. Bij Multikabel is dat tenminste het geval. @Home codeert de ondertiteling datapakketjes weer niet. Hoe het bij Casema zit weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ondertitelingsinformatie wordt gehaald uit de Program Map Table (PMT) informatie van elke kanaal.

Zoiets had ik idd begrepen. Er staat dan in het geval van TT ondertiteling dat de ondertiteling voor een bepaalde taal op pag.x staan. Ik heb het ook gewoon werkend gehad zonder daar iets voor hoeven te doen. Alleen de voorkeurstaal instellen en de kleurtjes. Maar het is - net als die EPG - er spontaan mee opgehouden. En gSub draait wél; dat heb ik gecontroleerd met ps.
Nu ligt Casema er helemaal uit. Ze zullen in het kader van 'modernisering' wel aan het rommelen zijn.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...