Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

ik heb een duo lnb netjes 2 kabels geheel aangesloten, ontvanger ingesteld.

alleen : als we een opname hebben lopen of pip gebruiken, dan krijg ik bij veel zenders de melding : ci is nu bezig met decoderen van een ander kanaal

en kunnen we die zender niet ontvangen.

moet er een 2e ci in ?

VU Plus duo 2 - openpli6beta

Kernel 3.13.5

LAN en USB HDD

Geplaatst:

De Inverto kan slechts één kanaal tegelijkertijd decoderen. PIPpen op twee scrambled kanalen kan dus niet (uitzondering: met de Aston dual CAM kan je op twee kanalen PIPpen, mits ze van één transponder afkomstig zijn.

De relatie met een opname begrijp ik niet: een opname wordt gecodeerd (scrambled) opgeslagen, juist met als doel tijdens de opname de CAM vrij te houden voor kijken.

PS: Ik neem aan dat je bij de antenne-instellingen "Dubbel" hebt staan?

Geplaatst:

klopt, mijn vraag was te voorbarig.

intussen ontdekt dat opnemen wel goed gaat, dat deze melding alleen bij pip verschijnt, wat je dus nu beantwoord/verklaart hebt !

VU Plus duo 2 - openpli6beta

Kernel 3.13.5

LAN en USB HDD

• 5 maanden later...
Geplaatst:

Hoe kan het dan dat ik met onderstaande config er toch niet in slaag om bv Ned1 op te nemen en tegelijkertijd naar RTL5 te kijken: scherm blijft dan zwart en midden bovenin verschijnt schotel-icoontje met rode streep erdoor (geen ontvangst?).

Nog gekker wordt het in de omgekeerde situatie, nl bv RTL5 opnemen en dan naar Ned 1, 2 of 3 willen kijken: dit lukt wel!!??

Wat doe ik verkeerd?

P.s. antenne-instellingen op "dubbel", beide sats op beide schotels aangemeld, Diseqcs correct weergegeven in menu, etc.

Geplaatst:

Ik kan hier niet een eenduidig antwoord geven, maar het feit dat er een "geen signaal" symbool verschijnt, geeft toch aan dat er in de antenneconfiguratie iets fout zit.

Ik zou eens één tuner loskoppelen van de antenne en dan bezien of je, zonder opnames te maken, alle zenders kunt bekijken die beide schotels aanbieden. Vervolgens hetzelfde voor de andere tuner.

Het feit dat "omgekeerd" wel lukt, geeft ook aan dat er iets mis is met de antenneconfiguratie: als beide tuners niet dezelfde antennemogelijkheden hebben, is het tunerkeuzegedrag bij het maken van een opname onvoorspelbaar. De ene keer wordt de ene, de andere (gelijkwaardige) keer, wordt de andere tuner gekozen.

wellicht toch een verkeerde instelling, of een defecte schakelaar?

Geplaatst:

Heb advies opgevolgd om één tuner los te koppelen en dan te bezien of ik alle zenders kan bekijken.

Het resultaat is niet erg bemoedigend:

Diseqc A naar tuner 1 WEL beeld op alle zenders

Diseqc A naar tuner 2 GEEN beeld op alle zenders

Diseqc B naar tuner 1 WEL beeld op alle zenders

Diseqc B naar tuner 2 GEEN beeld op alle zenders

Ik denk dat ik hieruit alleen maar kan concluderen dat ik een defecte tuner 2 in mijn IDL7000 heb zitten.

Kan het nog ergens anders aan liggen? Denk zelf van niet.

Geplaatst:

Ik begrijp nu niet wat je gedaan hebt: één tuner losgekoppeld (die kan dus niets presenteren): dan is het toch logisch, en juist de bedoeling, dat die tuner niets doet?

Suggestie:

Sluit aan de achterzijde van de ontvanger je antenne aan op tuner één. Laat tuner twee zonder antenne. Stel in het menu "dubbel" in. De DisEqC instellingen c.f. je configuratie.

Bekijk nu, of je alle zenders kan zien, die volgens de antennecofiguratie gezien kunnen worden. Zo ja: tuner één is in orde; zo nee: tuner één is niet in orde (of een DisEqc schakelaar is defect).

Nu omgekeerd: sluit tuner twee aan, en laat tuner één zonder antenne. Bezie hetzelfde. Indien in orde: tuner twee is in orde.

Geplaatst:

Had me duidelijker moeten uitdrukken. Maar het gesuggereerde is exact wat ik deed. Eerst alle antennekabels gecontroleerd: in orde.

Daarna de kabel van Diseqc A op tuner 1 (en niets op tuner 2!): beeld. Kabel van Diseqc A op tuner 2 (en niets op tuner 1): geen beeld.

Vervolgens kabel van Diseqc B op tuner 1 (en niets op tuner 2): beeld. Ten slotte kabel van Diseqc B op tuner 2 (en niets op tuner 1): geen beeld.

Is mijn conclusie correct dat het dan alleen nog maar om een defecte tuner 2 kan gaan?

Geplaatst:

Ik ga er van uit, dat je de antenne instelling "dubbel" had gekozen, en dat de DisEqC instellingen voor beide tuners hetzelfde waren.

Zo ja: dan lijkt het er erg veel op, dat jij je dealer met een bezoek gaat vereren!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen