Ga naar inhoud

Mobiele content uitgezonden door satellieten

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zojuist ff dit artikel op Pocketinfo gelezen:

Twee Europese aanbieders van satellietdiensten, SES Global en Eutelsat Communications, werken al samen met de European Space Agency (ESA) aan de infrastructuur. Daarvoor maken zij gebruik van de frequenties op de nieuwe S-band, die geoptimaliseerd is voor mobiele multimediadiensten.

Het voordeel van satellieten ten opzichte van de huidige 3G-netwerken is het enorme bereik. Satellieten kunnen een grote oppervlakte voorzien van de diensten en bieden daarbij een hoge capaciteit. Daardoor zijn zij bij uitstek geschikt voor mobiele televisie en video en andere data-intensieve contentdiensten.

De geostationaire satellieten worden vergezeld door repeaters op aarde, die ook ontvangst in gebouwen mogelijk maken. De infrastructuur wordt gecompleteerd door mobiele telefoons die uitgerust zijn met satellietreceivers.

De lancering van de eerste S-band satelliet, de W2A, staat gepland voor begin 2009.

Bron: Mobiele content uitgezonden door satellieten

Dan moet je toch behoorlijk krachtige satellieten gebruiken , wil je dan goede ontvangst hebben & 'n snelle "fix" Ik weet iig wel dat 't bij m'n TomTom toch altijd wel eventjes duurt, voordat ik goede ontvangst heb...

Geplaatst:
Citaat:
Dan moet je toch behoorlijk krachtige satellieten gebruiken , wil je dan goede ontvangst hebben & 'n snelle "fix" Ik weet iig wel dat 't bij m'n TomTom toch altijd wel eventjes duurt, voordat ik goede ontvangst heb...

Nu vergelijk je een GPS ontvanger met een normale satelliet ontvanger? GPS ontvangers hebben de tijd nodig om bepaalde dingen te ontvangen voordat ze een positie kunnen geven binnen een bepaalde nauwkeurigheid.
Gewone satelliet ontvangers laten gewoon zien wat er op dat moment binnenkomt, en hoeven niet binnen bepaalde nauwkeurigheid te werk gaan.
In de US hebben ze sinds enkele jaren het "Sirius" autoradio systeem wat volgens mij in dezelfde band uitzend. Volgens mijn kennissen die het gebruiken is het helemaal geen probleem, werkt prima!

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

Wat ook nog eens uitmaakt is dat GPS niet echt het nieuwste systeem is en de signalen zijn zéér zwak. Dat kan tegenwoordig een stuk beter. Maar op een mobiele telefoon??? Gaan ze de AM-band gebruiken ofzo?

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Geplaatst:

Citaat:
Maar op een mobiele telefoon??? Gaan ze de AM-band gebruiken ofzo?

De L-band misschien? Zie Worldspace en bijv. XM Radio.

Al moet je daarvoor nog wel een behoorlijk antennetje hebben.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Geplaatst:

Wat de fix betreft, dat heeft idd. alleen met GPS te maken (was niet zo handig geformuleerd) Maar dat neemt niet weg dat 't vaak eventjes duurt voordat je 'n goed signaal te pakken hebt. Het grappige is wel dat vrij zicht niet meer zo'n grote rol speelt. Ik heb 2 Sirfstar III ontvangertje, die zelfs binnen nog 'n signaal oppikken.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen