Ga naar inhoud


Lengte mast


Gast René VG

Aanbevolen berichten

Om een goed signaal op te vangen van Astra2, Astra en de Hotbird satelieten heb ik maar één optie/plek om een mast/schotel te plaatsen.

Ik moet vanaf de dakgoot 3,5 meter de hoogte in om met de schotel over de nok van het huis te komen.

Aangezien ik vanaf een dakterras kan werken wil ik een 5 meter lange stijgerpijp aan de muur bevestigen, dus 1,5 meter buis onder de goot tegen de muur met 2 beugels en 3,5 meter boven de goot.

 

Mijn vraag is nu of de 3,5 meter lange mast wel stevig genoeg is om een 80 cm schotel zonder problemen stabiel te houden zonder trillingen bijvoorbeeld waardoor het signaal weg kan vallen.

Is hier iemand met ervaring die dit uit de praktijk kan vertellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 hoeveel is het hoogte verschil tussen dakgoot en daknok.

Je kunt met het programma Gorb Track precies uitrekenen op welke hoogte je schotel moet komen en in welke richting.

 

Maar misschien heb je dat al gedaan dan komen we bij punt

 

2 Een 3,5 meter lange buis gaat altijd op en neer ,zelfs als ie getuid wordt want dan drukt de wind de schotel nog altijd achterover.

 

Dus ik zou zeggen probeer de schotel zo laag mogelijk te plaatsen als dat kan.

 

Misschien kun je een foto plaatsen.

Dat werkt meestal verhelderend en dan kunnen medesat4allmembers er ook hun licht op laten schijnen.

 

T'is better to be thought a fool and remain silent than to open one's mouth and remove all doubt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het exacte hoogteverschil van dakgoot tot bovenstepunt daknok is 3.15 meter.

De lengete (horizontaal)van de dakgoot naar de daknok is 2.9 meter.

 

Ik had al bedacht dat ik waarschijnlijk maar 3 meter boven de goot uit hoefde komen met de schotel maar heb bewust 50 cm marge aangehouden om niets aan het toeval over te laten, mocht het nu echter zo zijn dat 2.70 cm boven de goot al genoeg blijkt te zijn en een dikke steigerpijp dit wel aankan dan zou dat natuurlijk perfekt zijn.

 

Vanavond als ik meer tijd heb zal ik eens naar Gorb Track gaan kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens Gorb Track kijkt de schotel vanaf 1.6 m over de nok uitgaande van de laagst staande sat en dat is de astra2.

Het kan bij jou iets meer zijn als je noordelijker dan ondergetekende woont.

Volgens mij is 2 meter voldoende.

Je moet het even zelf met Gorb Track uitreken en dan ook bij location je positie goed ingeven en dan bij obstacle even meten.

 

Mvrgr

Flodder11

 

T'is better to be thought a fool and remain silent than to open one's mouth and remove all doubt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk wel.

Mijn 110cm zit op een vrij dunne buis op 1 meter en dat is perfekt.

Dus met een stevige pijp is 2 meter waarschijnljk prima.

 

Maar dat weet hier(sat4all) iemand anders misschien uit ervaring beter dan mij.

 

Mvrgr

Flodder11

 

T'is better to be thought a fool and remain silent than to open one's mouth and remove all doubt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil anders prima hoor. Heb een 90cm schotel op een mast, zonder tuigage, van 6 meter lengte. De buis steekt 4 meter boven de nok uit en alleen met extreme wind valt het signaal weg.350 v/d 365 dagen heb ik prima beeld. Het is wel zeer dikwandige buis (diameter ongeveer 6cm) en juist het feit dat hij wat kan buigen geeft als resultaat dat er niets breekt of verdraaid.

 

Onderaan dezelfde buis zit ook nog een Visionsat schotel.

 

Het kan dus mits je e.e.a. goed robuust uitvoert.

 

Groeten,

GVW

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super om te horen dat het bij jou zelfs met 4 meter boven de nok nog werkt!

Ik ben overtuigd en ga aan de slag en zal inplaats van de beoogde 5 cm diameter ook uitkijken naar een 6 cm buis.

 

Eventueel is een vierkante buis ook nog het overwegen waard, die zal nog stijver oeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij elk las/constructie bedrijf kan je elke gewenste buis kopen normaal gesproken.

Wat de prijzen betreft heb ik geen idee, zelf gebruik ik een oude buis die voor een verkeersbord is gebruikt van 4,5 meter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik loop nu tegen het probleem aan dat ik geen kant en klare muurbeugels kan vinden die stevig genoeg zijn voor mijn 30 KG wegende mast.

Mijn mast moet 30 cm van de muur afstaan zodat ik langs een goot naar boven kan.

De gangbare beugels die men bij de sat shops hebben zijn te licht voor dit werk.

Iemand een tip op dit gebied, al de mij bekende ijzerware groothandels kunnen mij niet helpen tenzij ik er gelijk 50 bestel.

 

Mocht het lastig worden dan zal ik ze moeten laten maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...