Ga naar inhoud


Waterontharder installatie


Digipaps

Aanbevolen berichten

Opgelet!! hard(drink)water is per definitie niet ongezond, in het algemeen wordt zelfs ontraden om drinkwater volledig te ontharden.

 

Indien het tapwater in jou omgeving te hard is zou ik beginnen met het ontharden van water bestemd voor de warmwater boiler, wasmachine, vaatwasser e.d.

 

Zelf gebruik ik een z.g.n ionen wisselaar met een inhoud van 20 liter kunsthars, welke twee maandelijks geregenereerd wordt met een 5% zout oplossing.

 

De ontharder in mijn geval, wordt uitsluitend gebruikt voor de warmwater bereiding, warm water voor de douche, wasmachine en vaatwasser.

Mijn jaarlijks waterverbruik is ongeveer 100 M3/jaar, waarvan maximaal 25 % onthard wordt.

 

gamgra

Link naar reactie
Delen op andere sites


Citaat:
Opgelet!! hard(drink)water is per definitie niet ongezond, in het algemeen wordt zelfs ontraden om drinkwater volledig te ontharden.

Indien het tapwater in jou omgeving te hard is zou ik beginnen met het ontharden van water bestemd voor de warmwater boiler, wasmachine, vaatwasser e.d.

Zelf gebruik ik een z.g.n ionen wisselaar met een inhoud van 20 liter kunsthars, welke twee maandelijks geregenereerd wordt met een 5% zout oplossing.

De ontharder in mijn geval, wordt uitsluitend gebruikt voor de warmwater bereiding, warm water voor de douche, wasmachine en vaatwasser.
Mijn jaarlijks waterverbruik is ongeveer 100 M3/jaar, waarvan maximaal 25 % onthard wordt.

gamgra

Dit is inderdaad hetgeen ik voor ogen heb, echter staat die 20ltr. voor een bepaalde capaciteit betreffende je gezinsamenstelling of is dit een andere benadering?

digipaps

digipaps

 

"I'm not a complete idiot, some parts are missing"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Digipaps

 

Aan mijn installatie zijn weinig berekeningen of planning aan vooraf gegaan, de Ionen wisselaar werd goedkoop aangeboden.

 

Het toestel is geheel uit roestvrijstaal vervaardigd, bevat 20 liter kunsthars en gezien de plaatselijke 8-12 graden dH waterhardheid, levert voldoende capaciteit om slechts eens per twee maanden te moeten regenereren met regenereerzout.

 

In die periode wordt zonder enige tussenkomst, ruwweg 6000 liter water volledig onthard.

Aangezien het systeem niet automatisch regenereert, bereid ik om de twee maanden ongeveer 50 liter 5% regenreerzout oplossing. (2.5kg regenereerzout per keer)

Her tijdstip van regenereren wordt bepaald aan de hand van een eenvoudige hardheidtest, gebruik makend van een zeep oplossing.

 

Waarschijnlijk heb je reeds opgemerkt dat het hier geen hightech installatie betreft, maar de boel werkt al vele jaren probleemloos, de kunsthars blijft trouw zijn werk doen en schijnt het eeuwige leven te hebben.

 

Zoals ik reeds eerder vertelde betreft het hier alleen de ontharding van al het warme water voor douche, bad, sanitair, keuken, wasmachine en vaatwasser.

 

Ons gezin bestaat uit twee personen, vandaar het lage <100m3/jaar waterverbruik, is weinig vergeleken met toen de kinderen nog thuis en niet getrouwd waren.

 

Moet tevens bekennen dat wij ook een deel van het regenwater opvangen, hebben altijd 1000 liter in voorraad, hetgeen uitsluitend gebruik wordt voor groententuin, bloemen, planten, autowassen, schrobben, enz.

 

Misschien word ik nog wel eens rijk!!!

 

gamgra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...