Gast Geplaatst: 14 september 2007 Geplaatst: 14 september 2007 Maar bij ruk speakertjes klinkt een 320Kbps Mp3 toch een stuk beter dan eentje van 96 op topspeakertjes. Ik geef toe dat de oortjes wat dichter tegen elkaar aanliggen. Figuurlijk en letterlijk. Het blijft behelpen natuurlijk, maar altijd nog beter dan een bandjesafdraai-apparaat of CD-speler voor onderweg.
DeDream Geplaatst: 14 september 2007 Geplaatst: 14 september 2007 De geluidskwaliteit van de spelers is gemiddeld redelijk goed. Enkele spelers komen daar bovenuit zoals o.a. Cowon, iRiver, Sony e Apple. Het geluidsverschil van mp3bestanden wordt deels bepaald door de bron en de bitrate (tenminste 128 Kbps maar beter > 192 Kbps of variable bitrate), maar is m.i. alleeen op een goede hifi installatie te horen. Zeer goede resultaten kunnen worden bereikt met gebruik van EAC (Exact Audio Copy) en Lame. Verreweg het grootste verschil wordt bepaald door de hoofdtelefoon. Heb zelf een iPod Nano 8Gb met Sennheiser PX100 (rond de €35-40) en klinkt heel erg goed. DeDream
Gast Geplaatst: 17 september 2007 Geplaatst: 17 september 2007 Maar met die Nano heb je een heel apparaat met goeie oortjes lees ik. Zijn die oortjes ook los te koop van topkwaliteit? En hoor je echt geen verschil tussen de uiteenlopende bitrates? Groet
Gast Geplaatst: 17 september 2007 Geplaatst: 17 september 2007 Citaat: En hoor je echt geen verschil tussen de uiteenlopende bitrates? Tussen 96 en 128 hoort in principe iedereen. Tussen 128 en 190 is het mogelijk om bij specifieke stukken het verschil te horen (*). Boven de 190 is niemand meer in staat om betrouwbaar(*) zelfs het origineel van de MP3 te onderscheiden. Als je wel verschil hoort tussen een 190+ en een 320 file, dan is de opname gewoon verprutst. (*) Even over "verschil horen" en "betrouwbaar": Dit wordt via een dubbel-blind test aangetoond. Een luisteraar een aantal opnames (steeds hetzelfde liedje). Hij moet invullen welk van de twee hij denkt dat de MP3 is en welke het origineel. "betrouwbaar" betekent dat hij dat beter kan dan een aap.
Gast Geplaatst: 19 september 2007 Geplaatst: 19 september 2007 Dan mag ik dus aannemen dat de bitrate wel degelijk van invloed is op de MP3 performence? En dat oortjes dus nog veel belangrijker zijn? In de auto met een middelmatige speler pik ik de veschillen er zo uit. Baggerspeakers in een middelmatige auto. Groet
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen