Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• Reacties 104
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:
Origineel bericht van: Pjotrb
Origineel bericht van: AEO
Ik vraag me af of ARD en ZDF wel in 1080 gaan uitzenden.

Wel in HD, maar waarschijnlijk pas in 2011, als de analoge zenders uitgeschakeld zijn.

Ik las ergens dat ze beginnen bij de winterspelen van 2010. Die zijn meestal in februari.

Van 12 t/m 28 februari 2010 in Vancouver, om precies te zijn. Dat wordt weer nachtwerk hier. :D
Geplaatst:

Reken maar op 720p, net als de HD-testuitzendingen van de ARD afgelopen Pasen. 720p is de standaard die de Europese omroepen verenigd in de EBU in 2006 hebben afgesproken. Al zendt de BBC dan weer wel in 1080i uit.
Geplaatst:

Oceans.Sea.of.Cortez.E01.2008.BBC-HD.1080p.H.264.AC3.5.1.mkv is gewoon progressive hoor, geen interlaced frame of block te bekennen.

!!geen URL in je handtekening!!

Geplaatst:
Origineel bericht van: bob0r
Oceans.Sea.of.Cortez.E01.2008.BBC-HD.1080p.H.264.AC3.5.1.mkv is gewoon progressive hoor, geen interlaced frame of block te bekennen.

Ik wist niet dat de BBC uitzendingen deed in MKV. wink

De uitzending is toch echt als 1080i. Maar de mice teeth ontbreken vast, waardoor je gewoon je deinterlacer uit kan zetten en effectief 1080p krijgt.

Maar dat is niets nieuws. Films maar ook gewone Nederlandse shows als Flikken Maastricht op Nederland 1 en Fobiac op Veronica zijn zo progressive als het maar kan! Dat wil nog niet zeggen dat de uitzending ook 576p is, de uitzending blijft gewoon 576i en dat geeft de encoder als het goed is ook aan (als het goed is, ja..).

Het blijft dus 1080i, als ze 1080p in de encoder instellen zouden een hoop decoders over de zeik gaan.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Geplaatst:

LUISTEREN!!!!!!!! (LEES: LEZEN)

ER ZIJN ____GEEEEEEEEEEEEN_____ INTERLACED FRAMES OF BLOCKS!!!1111oneen

Dat er een FLAG aan staat die zegt dat het interlaced is, betekend niet dat het ook daarwerkelijk zo is!

Deze FLAG staat alleen aan zodat je deinterlacer altijd zal werken, als je dus een domme decoder hebt.

I REPEAT: ER ZIJN ____GEEEEEEEEEEEEN_____ INTERLACED FRAMES OF BLOCKS ============== PROGRESSIVE =========== 1080p.

!!geen URL in je handtekening!!

Geplaatst:
Origineel bericht van: bob0r
LUISTEREN!!!!!!!! (LEES: LEZEN)

ER ZIJN ____GEEEEEEEEEEEEN_____ INTERLACED FRAMES OF BLOCKS!!!1111oneen

Verbeter de wereld begin bij jezelf.
Citaat:
Dat er een FLAG aan staat die zegt dat het interlaced is, betekend niet dat het ook daarwerkelijk zo is!
Deze FLAG staat alleen aan zodat je deinterlacer altijd zal werken, als je dus een domme decoder hebt.

De uitzending is dus in 1080i. Klaar.

Ik weet heus wel wat jij bedoelt. Als ik Heroes kijk op BBC HD laat ik de deinterlacer ook lekker uit. Effectief 1080p.

Dat maakt BBC HD nog geen 1080p zender. De uitzending is nog steeds 1080i, en als je decoder braaf is gaat er ook gewoon een deinterlacer overheen die het beeld wat waziger maakt.

Waar zit de fout dan? Films, Flikken Maastricht, Fobiac en vele andere shows zijn al jaren zonder mice teeth te bewonderen op de Nederlandse zenders. Toch heb ik niemand ooit horen zeggen dat zo'n Nederlandse zender 576p zou zijn. BBC HD is nu dus ook niet opeens 1080p.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Geplaatst:

We weten allebei hoe het zit maar verschillen blijkbaar van definitie.

De vlag bij BBC HD geeft 1080i aan. De content is een mix van 1080i en 1080p, maar de flag geeft altijd 1080i aan omdat anders een aantal decoders in de soep lopen.

Dat maakt BBC HD net zoveel een 1080p zender als films, series en Fobiac van Veronica een 576p zender maken. Maar misschien ben jij ook wel van mening dat Veronica een 576p zender is.

Als BBC HD uitsluitend 1080p content zou hebben zou er zeker wat voor te zeggen zijn om het ondanks de flag een 1080p zender te noemen. Nu is het, zoals op bijna iedere zender, een mix.

Het enige verdere verschil is dat het bij h.264 iirc mogelijk is progressive content met interlaced flag toch progressive door te geven. Wat de BBC volgens mij ook doet. En wat bij MPEG2 volgens mij niet kan.

Specifieke uitzendingen die progressive zijn - zoals Heroes of wat jij aanhaalde - zijn technisch gezien wel 1080p (en encoderinstelling is nog steeds interlaced, maar zal toch alle content progressive encoden omdat de standaard dit toestaat en het efficiënter is) uitzendingen, maar die zijn er niet altijd op BBC HD. Sport b.v. is nogal eens interlaced.

En dan nog blijft de vraag, wat maakt een uitzending progressive of interlaced?

• De aanwezigheid van mice teeth? Die is er bij films ook al jaren niet.
  • De encoderinstelling? Die is in principe interlaced.
  • Wat de encoder met de blocks doet? Dat is, bij progressive uitzendingen, bij BBC HD dan progressive. Maar als het beeld in een interlaced uitzending even stilstaat zou dat volgens mij ook zomaar progressive kunnen worden, en dan ga je een grijs gebied in. En bij Nederland 1 en Veronica maakt de encoder misschien wel interlaced blocks, maar als je de deinterlacer uitzet win je toch flink wat kwaliteit - mogen deze zenders dan toch geen 576p heten alleen maar vanwege de door de encoder gebruikte techniek terwijl het resultaat hetzelfde is?
  • Wat je ontvanger ermee doet? Dat hangt van de ontvanger af, in principe moet hij het als interlaced behandelen. Ook al zijn alle blocks progressive. Een "slimme" ontvanger zal op dit moment wel stoppen met deinterlacen.

Geplaatst:

Ik las net in het blad HVT dat de Duitse publieken tijdens de IFA definitief besloten hebben dat het 720p wordt.
Geplaatst:
Origineel bericht van: thomas999

Ik las net in het blad HVT dat de Duitse publieken tijdens de IFA definitief besloten hebben dat het 720p wordt.

Geweldig. Nep-HD. Gelukkig kijk ik toch niet naar Duitse zenders.

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Geplaatst:
Origineel bericht van: W3ird_N3rd
De vlag bij BBC HD geeft 1080i aan. De content is een mix van 1080i en 1080p, maar de flag geeft altijd 1080i aan omdat anders een aantal decoders in de soep lopen.

BBC HD is ook een beetje nep-HD maar gelukkig nog niet zo erg als 720. Hun horizontale resolutie is namelijk 1440 en niet 1920.

Geplaatst:

Erik,

Zo nep is 720p ook weer niet, want daar heb je echte 720 lijnen. Bij 1080i zijn dat twee halve van 540 lijnen. In sommige situaties levert 720p zelfs een beter plaatje op dan 1080i. Feitelijk als je zowel 1080i als 720p bekijkt zijn het beide "aftreksels" vanuit het echte gewenste 1080p om bandbreedte te besparen.

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Geplaatst:
Origineel bericht van: Littlesat
Erik,
Zo nep is 720p ook weer niet, want daar heb je echte 720 lijnen. Bij 1080i zijn dat twee halve van 540 lijnen. In sommige situaties levert 720p zelfs een beter plaatje op dan 1080i. Feitelijk als je zowel 1080i als 720p bekijkt zijn het beide "aftreksels" vanuit het echte gewenste 1080p om bandbreedte te besparen.

Dat 1080p de enige echte HD is, daar is uiteraard geen discussie over.

Echter, als je materiaal neemt dat toch maar ongeveer 25 fps levert (film...) en je gaat dat met 720p uitzenden, dan heb je per saldo kwaliteitsverlies, terwijl je dat bij uitzenden met 1080i niet hebt, de beide fields zijn dan immers altijd van hetzelfde "tijdsmoment" dus stiekem toch progressief en dus heb je de volledige resolutie van 1080 lijnen.

Overigens snap ik de hele afweging tussen 1080i en 720p niet zo, filmbeelden worden in 24 fps opgenomen en dat is in ieder geval voor mij "vloeiend" genoeg. Dus ik zou liever zien dat men 1080p24 zou gaan uitzenden, net als op blue-ray dvd. Ik heb liever dat de stilstaande/nauwelijks bewegende beelden superscherp zijn (want dat zie ik) dan de beelden met veel beweging (want daar ben je toch minder gevoelig voor).

Geplaatst:
Origineel bericht van: Erik Slagter
Origineel bericht van: Littlesat
Erik,

Dat 1080p de enige echte HD is, daar is uiteraard geen discussie over.

Toch wel. 720p is ook HD. En 1080i ook.

Citaat:
Overigens snap ik de hele afweging tussen 1080i en 720p niet zo, filmbeelden worden in 24 fps opgenomen en dat is in ieder geval voor mij "vloeiend" genoeg. Dus ik zou liever zien dat men 1080p24 zou gaan uitzenden, net als op blue-ray dvd. Ik heb liever dat de stilstaande/nauwelijks bewegende beelden superscherp zijn (want dat zie ik) dan de beelden met veel beweging (want daar ben je toch minder gevoelig voor).

Beelden die met 50 of 60 volledige beelden per seconde zijn opgenomen (dus geen film) zijn naar mijn mening wel zeer fraai. Ik zie zeker dat die een stuk vloeiender zijn, en als ik kan kiezen tussen iets meer scherpte of een vloeiendere beweging neig ik toch naar dat laatste.

Dan moet het wel ook echt met 50fps of 60fps opgenomen zijn en da's vaak niet het geval (er is volgens mij zelfs bar weinig materiaal te vinden op dat gebied, ik zou zelf niets kunnen noemen buiten een testuitzending).

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen