Ga naar inhoud


Overeenkomst CDS en ‘Astra 23 oost’


Elwin

Aanbevolen berichten

Gast Drs. IJzerbout

Geweldig. Nep-HD. Gelukkig kijk ik toch niet naar Duitse zenders.

 

Als je niet weet waar je het over hebt, hou dan je mond.

 

De Duitse publieke omroepen zijn niet op hun achterhoofd gevallen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 104
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: W3ird_N3rd
Origineel bericht van: Erik Slagter

Dat 1080p de enige echte HD is, daar is uiteraard geen discussie over.

Toch wel. 720p is ook HD. En 1080i ook.


Volgens de letter is het HD. Maar ik kan het geen "high definition" noemen. De resolutie is nauwelijks hoger dan SD.

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Geweldig. Nep-HD. Gelukkig kijk ik toch niet naar Duitse zenders.

Als je niet weet waar je het over hebt, hou dan je mond.

De Duitse publieke omroepen zijn niet op hun achterhoofd gevallen.


De Duitse publieke omroepen hebben andere belangen dan ik, als consument (o.a. zeer waarschijnlijk geld).

En ik weet toch wel waar ik het over heb, want ik kan zowel 720 als 1080 zenders ontvangen en ik kan op normale kijk-afstand "blind" zeggen welke 720 is en welke 1080. De 720 zenders geven gewoon lang niet dezelfde "kick" van scherpte als de 1080 zenders. En daar gaat het uiteindelijk om, niet om de technische details... En nogmaals, als je een bioscoop-film uitzendt (of anders 24 fps materiaal) heeft 720 zowiezo alleen maar nadelen.

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps. Ik kan het niet weerstaan:

 

Origineel bericht van: Erik Slagter

En ik weet toch wel waar ik het over heb, want ik kan zowel 720 als 1080 zenders ontvangen en ik kan op normale kijk-afstand "blind" zeggen welke 720 is en welke 1080.

 

Uit deze opmerking kan ik alleen maar opmaken dat je bij 1080 zenders kennelijk het geluid beter vindt :D

 

qua "blind" zeg maar.

 

m

 

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Erik Slagter kan in zijn geval gelijk hebben.

Wanneer hij een HD-ontvanger/beeldscherm combinatie gebruikt, waarbij de scalers niet perfect zijn, kan het zijn dat hij 720p als kwalitatief minder ervaart.

 

Mijn ervaringen t.o.v. 720p / 1080i zijn echter anders.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan het ook niet laten...

 

Op de Anca te Keulen in Mei heb ik twee gelijke schermen naastelkaar gezien. Eentje met 720p en de ander op 1080i. Anoniem werd ervaren dat het 720p scherper overkwam.... Vooral in beelden met vaal zoom/pans of hardlopers. Met 720p waren de rugnummers scherper dan bij 1080i. Echter bij stilstaande beelden zag je wel weer iets beter detail opbouwen....

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: mifi
Oeps. Ik kan het niet weerstaan:
Uit deze opmerking kan ik alleen maar opmaken dat je bij 1080 zenders kennelijk het geluid beter vindt :D
qua "blind" zeg maar.

Dat was wel een inkopper natuurlijk. Maar ik geloof dat het wel duidelijk is wat ik bedoel.

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Erik Slagter kan in zijn geval gelijk hebben.
Wanneer hij een HD-ontvanger/beeldscherm combinatie gebruikt, waarbij de scalers niet perfect zijn, kan het zijn dat hij 720p als kwalitatief minder ervaart.

Mijn ervaringen t.o.v. 720p / 1080i zijn echter anders.

Kleiner scherm misschien? Grotere kijkafstand? Geen full-HD? Geen dot-for-dot aangezet?

Mensen, ik ZIE gewoon de mindere resolutie van 720, net als dat je dat ziet met 720 vs. SD. Daar kan geen schaler tegenop. Informatie die er niet is, kun je er ook niet bijverzinnen.

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Littlesat
Ik kan het ook niet laten...

Op de Anca te Keulen in Mei heb ik twee gelijke schermen naastelkaar gezien. Eentje met 720p en de ander op 1080i. Anoniem werd ervaren dat het 720p scherper overkwam.... Vooral in beelden met vaal zoom/pans of hardlopers. Met 720p waren de rugnummers scherper dan bij 1080i. Echter bij stilstaande beelden zag je wel weer iets beter detail opbouwen....


Zeg maar: veel beter.

Ik denk dat jullie veel voetbal en/of andere sporten kijken. Die vind ik totaal niet interessant. Ik kijk nl. voornamelijk films en documentaires, dus ik heb meer aan haarscherpe weinig bewegende beelden dan "soepele" beweging.

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zenders zouden gewoon flexibel moeten zijn. Als het bronsignaal daadwerkelijk 720p/50 is (=héél zeldzaam!) dan in 720p uitzenden, zo niet dan overschakelen naar 1080i.

 

Schakelen tussen 720p en 1080i is technisch geen enkel probleem voor een uitzendstraat, ik was er live getuige van toen UPC tijdens de Tour de France overging van 720p naar 1080i.

 

Dat een zender tegenwoordig nog voor een vaste resolutie van 720p kiest is overigens uiterst discutabel, omdat het overgrote deel van het bronmateriaal 1080i is. Dit converteren naar 720p levert alleen maar resolutie verlies op. Je flikkert gewoon 50% beeldinformatie weg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Apple,

 

Daar heb je helemaal gelijk in(!) maar een dingetje klopt niet helemaal: "Dit converteren naar 720p levert alleen maar resolutie verlies op. Je flikkert gewoon 50% beeldinformatie weg!". Tja als je HDTV met 8 Mbit/sec doet dan kan 720p t.o.v. 1080i zeker met meer beweging in het beeld een beter plaatje opleveren. Het enige wat dan niet lukt is dat kleine bewegende details scherper worden zoals je bij 720p zou verwachten.

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Littlesat
Tja als je HDTV met 8 Mbit/sec doet dan kan 720p t.o.v. 1080i zeker met meer beweging in het beeld een beter plaatje opleveren. Het enige wat dan niet lukt is dat kleine bewegende details scherper worden zoals je bij 720p zou verwachten.


1080i/50 = per seconde 25 frames 1920x540 even beeldlijnen, afgewisseld met 25 frames 1920x540 oneven beeldijnen.

Het oorspronkelijk beeldsignaal heeft dus slechts 25 volledige beelden per seconde (even en oneven beeldlijnen samengevoegd). Hier 1280x720p/50 van maken betekent dat je frames moet gaan verdubbelen, wat netto helemaal geen vloeiendere beelden oplevert. Bovendien doet de scaler/de-interlacer van de tv dit al als deze zelfstandig van een interlaced signaal progressive moet maken.

Er is overigens wel een manier om uit 1080i 50 beeldjes per seconde te halen, door ieder even en oneven frame naar 1280x540
te scalen. Maar je houdt dan effectief slechts 540p over.

Wat jij toen in Duitsland kreeg voorgeschoteld was hoogstwaarschijnlijk een origineel in 720p/50 opgenomen signaal wat met 1080i werd vergeleken, en ja, dan wint 720p qua vloeiendheid. Materiaal voor tv wordt echter voor 90% interlaced geproduceerd, en om dit dan naar 720p om te gaan zetten in de uitzendstraat is gewoon zonde van de resolutie: de helft wordt weggegooid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was echt geen 720p upgescaled of zo. Het was allemaal van een 1080p50 60 Mbit/sec bron die ze gedownscaled hadden. Ik heb daar diverse vergelijkingen gezien. Tja je moet het echt naast elkaar zien en de EBU is ook niet gek om 720p boven 1080i te adviseren. Voor deze demonstratie had ik ook helemaal met jullie meegedacht want ik geloofde het ook eerst niet. Maar tja deze discussie is dan ook ca. een half jaar geleden hier ook geweest en we komen er toch niet uit...

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...