Spotvogel Geplaatst: 16 september 2007 Geplaatst: 16 september 2007 Heb van de week via Marktplaats een complet setje gekocht, de geiser, 2 stuks 45 graden bochten, , zo'n 1,5 mtr pijp en dat zwarte deel van ongeveer een meter dat boven het dak uitsteekt. Alles in elkaar gezet, was nog een behoorlijk gepiel met die gebruikte concentrische pijpen en bochten, een stuk van zo'n 75 cm niet gebruikt. En dan, geiser onsteekt prima, maar slaat ook weer af, soms bijna meteen, soms na een paar minuten, soms ook niet; echter, haal ik het buitenmanchet bij de geiser weg, zodat hij de verse lucht gewoon uit de keuken haalt, dan draait het prachtig, altijd en ononderbroken... Geeft wel extra herrie! Haal ik een buitenmanchet halverwege los doetie het ook wel. Inmiddels al 3 keer het hele pijpen zooitje in/ uit/ in elkaar, extra parkertjes, schroefjes, zelf randjes kit; we weten nu zeker dat het goed zit! Einddop van de dakpijp gehaald, toen sloeg íe zo mogelijk nog sneller af. Nu had ik me al ingelezen, en de berekening van de afvoerpijp, met bochten etc gezien; maar omdat ik een werkend systeem had overgenomen ging ik er van uit dat dat zou kloppen! Toch kan ik geen reduceerring ontdekken geloof ik? Valt die idd los in de flens aan de geiser? En kan ik dus idd een metalen ring buiten ruim 60 binnen krap 50 daar bevestigen? Komen mijn klachten (afslaan bij correct aangesloten aanvoer/afvoer) idd overeen met het ontbreken van de reduceerring? Ik stel me zo voor dat het ding bij gebrek aan tegendruk zo tekeer gaat dat de toegevoerde lucht te kort schiet? Zou het kunnen dat het bij de vorige eigenaar nog net werkte, en bij mij met 75 cm minder pijp net niet? Viel me wel op dat bij aanschaf de flens boven op de geiser aan de kant van de luchttoevoer nogal los zat, met een spleetje? Misschien ook voor extra lucht? Had ik natuurlijk keurig weer aangedraait.. Oh ja, bij het aanslaan maakt íe even kortstondig zo'n "ouderwets "geisergeluid" , zo'n schorre gier. Ik had eerst dezelfde zonder turbo, die had dat niet.....
Con Geplaatst: 16 september 2007 Geplaatst: 16 september 2007 Maak even een paar foto's. De kans is heel wel dat de afvoer niet juist in elkaar zit. Dit riekt naar kortsluiting rookgassen met verse lucht. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Spotvogel Geplaatst: 16 september 2007 Auteur Geplaatst: 16 september 2007 Ja, dat dacht ik dus eerst ook, je moet immers altijd eerst aan jezelf twijfelen, nietwaar? Vandaar dus dat we 2 lange avonden zeer laat zijn doorgegaan en het 3 keer opnieuw hebben gedaan.... Het is wel geklungel, maar toch; overal binnen koppelingen/ manchetten, en ook buitenkoppelingen; daar waar we de binnenkoppelingen niet vertrouwden extra schroefjes aangebracht, standaard zitten er 2 in het midden, op sommige plekken hebben we dat nog wat verbeterd, etc etc etc.. Ik geloof na al dat werk niet meer zo in lekkage van de rookgasen naar de aangevoerde lucht, hoewel ik het natuurlijk nooit uit kan sluiten. Is het mogelijk dat die ontbrekende reduceerring dit effect geeft? Zo ja, dan ga ik die straks maken om te testen; zo nee, dat ga ik de vaillant fabrieks adapter namaken die de concentrische aansluiting omzet in 2 x 80, en dan gooi ik wel een apart pijpje naar buiten voor de lucht.......
D.Quijote Geplaatst: 16 september 2007 Geplaatst: 16 september 2007 Ik heb hier ook een Vaillant geyser maar geen turbo versie, maar nog wel wat documentatie over die turbo, daar wordt gezegd dat het een gesloten toestel is met een ingebouwde ventilator, dus moet er een snoer aanzitten met een stekker om de ventilator te laten draaien, d.m.v. die ventilator wordt de verbrandingslucht van buiten aangevoerd en de verbrandingsgassen afgevoerd. Salu2, D.Quijote M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo
Spotvogel Geplaatst: 16 september 2007 Auteur Geplaatst: 16 september 2007 Uhm, ja, uiteraard.... De ventilor voert idd de rookgassen af, maar de twijfel is hier of er nou toch vermenging in de dubbelwandige buis bij de koppelingen onstaat, of dat de ontbrekende reduceerring roet in het eten gooit......
D.Quijote Geplaatst: 16 september 2007 Geplaatst: 16 september 2007 In de garnituren lijst van een max turbo voor het type 19/2 of 24/2 wordt gesproken van een adapter voor gescheiden aansluiting toe-/afvoer. Salu2, M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo
Spotvogel Geplaatst: 16 september 2007 Auteur Geplaatst: 16 september 2007 Ja, weet ik, is gewoon een plaatje blik met 2 80 aansluitingen....
geth Geplaatst: 16 september 2007 Geplaatst: 16 september 2007 Is het verzamelstuk, tussen rookgas en toevoer verbrandingslucht aanwezig? Zie bijlage. gr.Geth Alles van waarde is weerloos Topfield 5000ci, Visiosat G4,3x smart,1x alps lnb,Matrix Reborn.
geth Geplaatst: 16 september 2007 Geplaatst: 16 september 2007 sorry, hier alsnog Alles van waarde is weerloos Topfield 5000ci, Visiosat G4,3x smart,1x alps lnb,Matrix Reborn.
Spotvogel Geplaatst: 16 september 2007 Auteur Geplaatst: 16 september 2007 Huh? Ik zie daar een broekstuk waar rookgas en toevoer lucht bij elkaar komen, en later vermoedelijk nog 's als derde de centrale afzuiging? Nee joh, deze geiser heeft een concentrische aansluiting, van binnen 6,3 voor de rookgassen, daaromheen 10 voor de toe te voeren lucht, en dat gaat via 2 maal 45 graden naar buiten, en blijft zo. Ik had nog even verder gelezen, en leerde dat Vaillant stelt dat je bij horizontaal transport eerder een reduceerring nodig hebt dan verticaal, oftewel, bij 3 mtr verticaal reduceren tot 49, bij 3 mtr horizontaal tot 46..... Raar maar waar.. Bij de vorige eigenaar ging het er verticaal uit, bij mij horizontaal, en dan nog met een stuk pijp minder, dus zou de plotelinge noodzaak van een reduceerring best wel 's kunnen kloppen... Welnu, het hele inwendige traject van de buis nogmaals de gedachten laten passeren, konden ons geen fouten meer voorstellen, dus toen een haakse satsteun afgezaagd, toen had ik een metalen ring met een binnendiameter van 46; die opgedikt met alutape, vastgezet met 4 parkertjes, en het geheel glad afgewerkt met alutape, voila, reductie tot 46 mm.... Herstart, werken als een zonnetje.... Toen bij een volgende test meteen afsleen, daarna tientallen keren getest , met volle straal heet water, of een beetje, regelt prachtig terug, ook na een kwartier geen problemen.. Toch schort ik m'n oordeel nog even op, die ene storing zit me dwars..... Morgen als íe ijskoud (nou ja) is nog maar 's kijken..... Nog wat nadere info: als íe ontsteekt zitten er aanvanklijk wat gele vlamtoppen tussen, die na een aantal seconden ook prachtig blauw worden (tenzij íe afslaat nauurlijk); Kan het zijn de beveiliging wat superkritisch is, ik heb ergens gelezen dat deze ventilator-Vaillants wat temperamentvol kunnen zijn? Ik las iets over een monteur die een soortgelijk probleem verhielp door ergens "iets om te buigen"........ Of zou íe afgesteld/ schoongemaakt moeten worden? Ik heb 'm een stukje uit elkaar gehaald, en zelden zo'n schoon binnenwerk gezien.. Maar dingen als gasdruk afstellen kan ik natuurlijk niet........
Con Geplaatst: 16 september 2007 Geplaatst: 16 september 2007 Ik bedoelde foto's van de opstelling. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Spotvogel Geplaatst: 16 september 2007 Auteur Geplaatst: 16 september 2007 Uh, daar valt niet veel aan te zien vrees ik; de geiser, via 2 stuks 45 graden bocht omhoog/ naar voren/ rechtsaf richting buitenmuur, met een verlengpijp van een meter naar buiten en dan met het dikkere zwarte eindstuk buiten het balkon. En het eerste stuk (die bochten) zit "voor de mooiigheid" ook nog 's in een stuk 12cm flexibel.... Maar (als ik die foto had gemaakt) daar zie je niet veel aan, als er een probleem zou zijn dan zou dat binnenin het gepijp zitten, bij evt. lekkende binnenmanchetten/moffen... Maar daar hebben we zoveel energie/ aandacht aan geschonken, kan bijna niet! En de toepassing van de (beredeneerd noodzakeljke) reduceerring gaf een spectaculaire verbetering.....
Spotvogel Geplaatst: 16 september 2007 Auteur Geplaatst: 16 september 2007 Overigens vind ik de grootte van de waakvlam niet indrukwekkend, kan natuurlijk ook soortgelijke problemen geven; maar is die volgens mij niet in te stellen bij dit type?
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen