Ga naar inhoud


Reduceerring in rookgasafvoer Vaillant MAG TURBO 250/9?????


Spotvogel

Aanbevolen berichten

Wel, die reduceering doet 't idd; heb 'm vandaag weer tientallen keren aan/ uitgezet, en ben er slechts 1 keer in geslaagd 'm te doen crashen, dat was toen ik 'm abrupt uit, en dezelfde seconde weer vol aan zette met de hendel van de grote keukenmengkraan meteen helemaal open in de heetste stand....

Prachtig ding, regelt mooi terug, ook bij afname van een beetje warm water vermengd met veel koud.....

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mmmm, vandaag toch een paar keer bij het aanzetten afgeslagen; nu eerst maar 's een afspraak met de vakman maken, even laten nazien, voor ik onnodig weer wat uurtjs in die concentrische pijpen ga steken.

Is zo raar, als íe crasht dan is het in de eerste 2 seconden, daarna niet, terwijl als er iets met die pijpen zou zijn het eerder omgekeerd zou zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

je moet eens kijken of je ventieltor draait als je geen warm water tap

en je moet eens kijken of je geen lekkage heb tussen afvoergas en luchttoevoer >meeten<

en kijk ook eens of de ventilator niet vuil is > meeten <

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de instalateur, nou ja, helaas z'n personeel aan het werk gehad, voor het gemak even m'n mail.....

Hij heeft 'm helemaal uit elkaar gehaald, schoongemaakt, nagekeken, maar, euh.......

 

Hallo Piet,

 

vanmiddag je collega aan het werk gehad, volgens hem komt de geiser, gezien het vlambeeld/ kleur etc etc echt geen zuurstof te kort, en is er idd zeker geen rookgaslekkage; toch moest íe na verloop van tijd verbaasd constateren dat het ding af en toe afslaat na 10 sec bij compleet gesloten systeem.

Wanneer hij dat moment oveleefd slaat íe nooit meer af.

Openen we 'm enigszins naar de keuken, zodat íe wat/nog makkelijker lucht aan kan zuigen zijn de problemen volledig verdwenen.

 

Toen de vaanschakelaar gecheckt, de microswitch meet perfect door (bijna 0 ohm/ zeer hoogohmig) en beweegt ook zeker niet zwaar.

Ik heb 'm later vergeleken met andere microswitches, maar die gaan allemaal zwaarder!

Heb het mechanisme later nog ingespoten met siliconenspray, je voelt wel iets van een dood punt, maar niet veel...

Kijken hoe dit nu werkt....

Ze bestaan ook met een reedcontact en magneetje, dat vraagt naturlijk helemaal geen kracht, maar ik weet niet of die het in dit app doen?

 

Wat nu?

 

Ik kan natuurlijk toch een komplete vaanschakelaar bestellen, kost geloof ik 50 euro, maar "even proberen" zit er natuurlijk niet in?

En ik heb er weinig geloof in...

Je zou het vaantje groter kunnen maken, het contragewichtje vergroten, alemaal een beetje gerommel....

Hoe kom ik er achter of ik een type met een reedcontact kan gebruiken?

 

Andere alternatief, overwoog ik al eerder: ik zet op de flens bovenop de geiser een extra 80mm aansluiting voor de verse lucht, en die voer ik apart naar buiten; is wat werk, onorthodox, maar dat werkt zeker....

 

Wat zou jij doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat het buiten niet verkeerd? Is er buiten geen bron

tot kortsluiting met een degelijke valwind or whatever?

 

Meet de temperatuur van de aanzuiglucht vlakbij de geiser

in het aanzuigkanaaltje eens en kijk of de temperatuur

oploopt bij zo'n storing.

 

Vaillant werkt in de basis volgens mij op waterdruk, heb je

wel voldoende voordruk, meten is weten.

 

Doe een rooktest in de rookgassen bovenop de geiser en zie

of er ergens binnen witte rook verschijnt.

 

Geen grote weerstand in het rooster aan de buitenkant?

Hoort het rooster aan de buitenkant wel bij deze geiser.

 

Nogmaals knal er eens een serie foto's tegenaan.

Hier zitten behoorlijk veel mensen die je dan op een idee

kunnen helpen.

 

Of neem contact op met Vaillant en leg het voor.

Niet geschoten is altijd mis.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, nee, dingens als roosters (zit er niet op), valwinden etc zijn vermoedelijk n.v.t, want zodra je een beetje extra lucht vanuit de keuken toevoert heb je nooit klachten; bij keurig gesloten systeem heel soms wel.

Wat de rest betreft, ik was ook een beetje teleurgesteld over het niet doen van metingen etc; maar aan de andere kant kan ik ook wel weer accepteren dat een vakman meent e.e.a. aan het vlambeeld af te kunnen zien?

We wachten eerst maar even af of het sliconensmeersel bij de vaanschakelaar z'n werk doet, ik kom daar ook niet dageljks.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Openen we 'm enigszins naar de keuken, zodat íe wat/nog makkelijker lucht aan kan zuigen zijn de problemen volledi

 

 

 

typisch een geval van of te weinig retour lucht of dus echt te veel weerstand in de kanalen dus je rookgas en toevoerlucht maak eens een paar kiekies

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...