Ga naar inhoud

Probleem met aansluiting Wave T90 via DiSEqC 1.1

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Klopt, dat vond ik ook al. Maar het één is bij mijn Echostar aan het ander gekoppeld.

Zoals gezegd: zolang "Universal" aktiv is, kunnen punt 6 (Polarity Control), 7 (LNB Freq. Band Control) en 9 (0/22kHz Control) niet veranderd worden.

Ga ik van "Universal" af en kies onder 2 (LNB Freq. Low) met de hand "9750" en onder 3 (LNB Freq. High) "10600", worden de grijze letterjes van punt 6 en 7 wit en kunnen veranderd worden.

Zo, en dan hangt het ervan af:

Blijft de LNB Freq. Band Control op 0/22kHz staan, verandert er verder niets.

Maar als ik in plaats daarvan het alternatief 0/12V kies, dan staat punt 10 (0/12V Control) opeens met grijze letters gefixeerd op “Off” en punt 9 wordt wit en kan zowel op “On” als “Off” gezet worden.

Schakel ik de punt 7 (polarisatie) met DiSEqC, kunnen punt 9 en 10 allebei onafhankelijk veranderd worden.

Zou het hier om een extra schakelpuls gaan, die via een afzonderlijke aansluiting op de achterkant (die zit daar namelijk) kan worden gestuurd?

Vraag: kan ik voor proef de frequentieband ook met 12V schakelen of gaan Universal LNB`s daarvan kapot?

Trouwens: een aardige buurman had nog een eenvoudige ontvanger uit de bouwmarkt in de kast liggen, die ik er zo straks even aan vast geknoopt heb, en wat denk je: als een tierelier!!!

Daarmee is denk ik bewezen dat het probleem in ieder geval uit de Echostar komt, en gaat het nu alleen nog maar om de vraag, of ik die met andere instellingen in mijn nieuwe setup nog kan gebruiken of niet.

De manual van de D2500 heb ik er de hele tijd al naast liggen, maar dat is een heel sumier boekje met alleen de gebruikelijkste instellingen, dus in dit geval geen echte hulp.

Groetsjes,

Geplaatst:

Volgens mij moet punt 9 aan staan of zoals in mijn ontvanger

(is een ander merk)op automatisch.

D.m.v 22khz signaal schakelt de lnb of zoals nu bij jou

de multiswitch tussen de hoge en lage band.

Met 0/12 volt signaal kun je een 12v schakelaar schakelen is

een soort wisselschakelaar bedient door een relais.

Daar kun je dan 2 multiswitchen of een multiswich en een

diseqswitch op aansluiten moet wel per ontvanger.

Groeten

4 x Edision nino+ hybride op de T90 Hotbird, Astra 2 en kabel via multiswitch

1 x Octagon SF8008 Supreme UHD 4K Combo-Receiver als server

Geplaatst:

Akkoord, zou ik graag doen, maar zoals ik probeerde duidelijk te maken, kan de 0/22kHz Control bij mij pas op “on” worden gezet, als ik de LNB Freq. Band Control niet meer d.m.v. 0/22kHz en/of de Polarity Control niet meer d.m.v. 13/18V schakel, en dat kan toch ook niet de bedoeling zijn, wel?

Kennelijk een lastig probleem en eigenlijk wel weer typisch, dat ík dat nou weer heb . . .

(Ik heb zopas ook in het Echostar/Arion-forum de vraag gesteld, of er nog mensen zijn die dit apparaat kennen. Ben benieuwd.)

Geplaatst:

Gelukkig noem je ons in het echostar-forum slimme jongens terwijl wij ook geen steek verder komen. Het door jou vermelde SMATV menu is niet bruikbaar voor het schakelen van een lnb. Bij mijn Digeniusbox kan ik daar de volgorde van de diverse schakelaars instellen en vervolgens uncommitted 1 t/m 16 en daarna dan committed Diseqc 1 t/m 4. Zo kan je dan 8 schakelaars achter elkaar schakelen.

Dit doe je bij iedere satelliet separaat. Bij mijn Maxen gaat het via een simpel menu gekoppeld aan de satelliet.

De 0/12V schakeling gaat niet via de coaxkabe, maar gaat waarschijnlijk via een 12V uitgang op de receiver als ik me niet vergis. Daar stuur je een coaxrelais mee aan. Ik vrees dat het gewoon niet mogelijk is met een echostar wegens het ontbreken van Diseqc 1.1. Misschien een softwareupdate voor de echostar ergens te vinden (iets voor het echostarforum en google).

Geplaatst:

Is het niet een kwestie van even de 'requirements' te checken van deze multiswitch? Daar zal toch zeker uitgelegd staan hoe je aangesloten receivers dient in te stellen en of diseqc 1.1 benodigd is? Welke multiswitch gaat het eigen hierom? Just my 2 cents...

vu+ duo en vu+ zero OpenPli - Triax88 - SG2100A (42oost/58west) - Triax55, diseqc 1.0 en 1.1 switches

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen