Ga naar inhoud


gelijktijdigheidsfactor huisinstallatie 0,6 of 0,7 ?


Gast gladys

Aanbevolen berichten

Ik heb 9 groepen. Kook elektrisch en verder alle gebruikelijke apparaten. Als alles aan zou staan gaat de hoofdzekering er uit. Voor aanvraag 3-fasemeter moet ik een tekening en berekening inleveren. Op internet gevonden dat bij 6 t/m 9 groepen een gelijktijdigheidsfactor van 0,6 geldt. Maar ook gevonden 0,7. Wat is juist?

Link naar reactie
Delen op andere sites


bedenk eerst eens wanneer het voorkomt dat je alles aan hebt staan...

 

met een 1 fase 35A zekering heb je continu 8.050W te verstoken..

 

ik denk dat je gelijktijdigheid eerder op 0,3 - 0,5 ligt dan op 0,6

 

gewoon voorjezelf op een rijtje zetten wat je savond nu echt tegelijk op het drukste punt aan hebt staan...

bv.:

 

vaatwasser 1.500

wasmachine 2.000

tv 350

spaarlampen 50

audio 100

 

het ligt er maar net aan wat voor type huishouden je hebt,

vrijgezel, getrouwd, getrouwd met 4 tieners.....

DM8000 + DM800SE + VU+DUO + Wavefrontier T90 + 10LNBs

Hemertje.Dreambox Webmaster

Sat-nerds Moderator

Plinux Member

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het meedenken. De praktijk is inderdaad dat koken op 2 zones en gelijk wasmachine en droger of vaatwasser wel lukt. We zijn met 2 personen en houden er rekening mee. Ik ga echter mijn huis verkopen. Als de volgende de normale outfit van vaatwasser, wasmachine en droger neerzet is er niets aan de hand. Worden echter ook 4 kookzones gebruikt (7,2 kW) dan is het gauw gebeurd. Als ik dit niet vertel is het een verborgen gebrek.

Ik heb de verdeelkast omgebouwd over 3-fasen met als aangesloten waardes 6,8/6,6/7,0 kW. Daaronder al een 3-fase hoofdschakelaar waarbij r-s-t is doorverbonden. 3-fasemeter aansluiten is kinderspel.

Ik heb voor de aanvraag een gelijktijdigheidsfactor nodig. Uiteraard bij Nuon deze vraag gesteld. Die begonnen gelijk over een erkend installateur. Ze hebben wel een aansluitverplichting als alles achter de kWu meter in orde is, maar ik wil niet al voor de aanvraag de naam hebben het niet te weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik vroeger op school heb geleerd is het volgende;

 

- Wasmachine (vaatwasser) 60-80%

- Kooktoestel 80-100%

- Wandcontactdozen elk 200W

- De rest gelijktijdigheids factor van 0.6 (60%)

 

Maar of dit nog geldig is weet ik niet.... NEN1010 is volgens mij het normboek wat je er even op moet naslaan.

 

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

die gelijktijdigheidsfactor gaat nergens over bij je aanvraag

 

vroeger had je een 1 fase aansluiting van 25A

tegenwoordig is dat vaak een 32A of 35A 1 fase aansluiting afhankelijk of er een smeltpatroon of installatieautomaat geinstalleerd wordt

 

vraag je een 3 fase aansluiting aan dat is dit in de regel standaard 3x25A, dat is 17.300W of je moet specifiek 3x25A aanvragen...

 

maar hoezo een gebrek?

gewoon gezond verstand gebruiken!

 

verder zal je energieleverancier waarschijnlijk een keuringsrapport vragen van de uitbreidingof ze komen het zelf doen...

DM8000 + DM800SE + VU+DUO + Wavefrontier T90 + 10LNBs

Hemertje.Dreambox Webmaster

Sat-nerds Moderator

Plinux Member

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk niet dat een zekering van 35 A gaat er bij 36 A direct uit gaat. Zelfs met de dubbele stroom duurt dat nog wel een kwartiertje. Bij geringe overbelasting kan het zelfs uren duren voordat een zekering door gaat.

 

Ik zou me dus totaal geen zorgen maken als je af en toe een klein beetje meer verbruikt dan je zekering aan kan.

 

M.v.g., Frits

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...