Ga naar inhoud

bios chip verwisselen mogelijk ?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb mijn bios naar de vaantjes geholpen en wil nu de bios chip van een ander moederbord (exact gelijk aan het mijne) over zetten.

Ik heb me laten vertellen dat dat niet kan omdat bij verwijdering van de chip deze onklaar raakt door in het venstertje vallend licht. Zelf heb ik te weinig ( zeg maar geen) kennis om dit te kunnen beoordelen. Kan iemand mij uit de droom helpen ? Bij voorbaat dank.Jan.

Geplaatst:

Zwarte stikker eroverheen plakken en dan lossolderen? en als'tie kapot zou gaan, je zet er tog een andere in? Heb er nog nooit van gehoord dat licht een bios chip kapot maakt, maar ook ik weet helaas niet alles grin.gif

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Geplaatst:

Lossolderen hoeft niet, de chip zit in een voetje. Aan de bovenzijde zit al een stickertje. Maar het zou gaan om een venstertje aan de onderzijde dat vrijkomt bij verwijderen.

Ik heb zoiets al eens gelezen op dit board, maar dat betrof een chip in een oude Franse Philips die na het flashen van genoemde chip geschikt werd voor NL.

Nogmaals ik weet niet of mijn informatie juist is.

Geplaatst:

Die chipsworden gewist met infra-rood licht als ik me goed herinner, dus niet in de zon houden, in de woonkamer kan die volgens mij gewoon uitgewisseld worden. Als het goed is is dit venster ook afgeplakt tegen invallend licht.

Geplaatst:

dat zijn weer andere dingen die je doet....

maar volgens mij hoeft dat niet.

Geplaatst:

Dat klopt,maar het kleine ronde stickertje aan de onderzijde zit los en valt er af bij het verwijderen van de chip.En wat betreft die andere dingen die je in het donker doet:

ik ben 70 jaar en heb daar al moeite mee met het licht aan.

Geplaatst:

verwisselen in een ruimte met geen direct invallend buitenlicht, TL kan wel.

Geplaatst:

chip kan je wel herflashen wink.gif

wel zorgen dat een werkend mobo geboot is met een werkende bios chip er op,

dan de werkende chip er uit jassen, je defecte / blanco er in steken, flashprog draaien,, en chips weer omwisselen mocht je dat nodig vinden smile.gif

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

Geplaatst:
Citaat:
chip kan je wel herflashen wink.gif

wel zorgen dat een werkend mobo geboot is met een werkende bios chip er op,

dan de werkende chip er uit jassen, je defecte / blanco er in steken, flashprog draaien,, en chips weer omwisselen mocht je dat nodig vinden smile.gif

Bovenstaande methode werkt inderdaad perfect, maar alleen met EEPROM's.
Een EPROM moet eerst gewist worden (met Ultra Violet licht of een week of 2 in de zon leggen). EPROM's worden overigens al heeeel lang niet meer gebruikt voor Moederborden.

AZBoxHD : 19.2 - 23.5 - 28.2 (T55)

DSR2210 : 19.2 - 28.2

Geplaatst:

idd, volgens mij kom je alleen nog EEPROMs tegen?

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

FS DVB-T -> Digitenne

Geplaatst:

eproms met een glaasje de zgn ultraviolet wisbare varianten komen al heel lang niet meer voor in pc's dus het licht verhaal is onzin.

de huidige zijn flash chips en die worden alleen aangesproken tijdens het starten van je pc hierna kun je hem verwijderen en plaats de lege erin en flash de zaak zoals het de bedoeling is.

• Moderator
Geplaatst:

om welk moederbord gaat het? Ik heb hier nog een paar eeproms liggen. Ik moet dan wel het merk, de revisie v.h bord en typenr weten. Haal ook even dat stikkertje eraf en kijk wat voor chip erin zit. Wel even opschrijven wat op de stikker staat. Je hoeft niet bang te zijn voor uv licht (of het moet een 386er pc zijn).

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Geplaatst:

mischien ook wel handig om er op te wijzen dat het altijd maar zeker met hotswappen van belang is de eeprom er rechtstandig met een trekker uit te halen en deze niet dmv een schroevendraaiertje oid tussen voetje en ic er uit te wrikken.

Mischien ter overvloede gezegd maar better safe then sorry.

Geplaatst:
Citaat:
mischien ook wel handig om er op te wijzen dat het altijd maar zeker met hotswappen van belang is de eeprom er rechtstandig met een trekker uit te halen en deze niet dmv een schroevendraaiertje oid tussen voetje en ic er uit te wrikken.
Mischien ter overvloede gezegd maar better safe then sorry.

ik trok ze eerst altijd er uit ( zonder stroom ) en dan een mooie sateprikker of plastic roerstokje er achter, en zo in zn voetje wink.gif moet je eens kijken hoe goed die er uit komt op het moment dat t nodig is smile.gif

de te flashen chip duwde ik wel volledig in t voetje

FS DVB-T -> Digitenne

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen