DikkieDick Geplaatst: 1 oktober 2007 Geplaatst: 1 oktober 2007 Hallo, Ik ben wat aan het oriënteren om een relook of dreambox aan te schaffen. Nu heb ik ook nog een HDD/DVD-recorder. Als ik wil opnemen op de HDD/DVD-rec en ik laat wel de Relook op het gewenste tijdstip naar de gewenste zender gaan, is het dan ook mogelijk dat er geen info in het scherm blijft staan wat mee gaat met de opname? Bij de Xtreme is het nl. zo dat er een opname-ikoontje in het beeld blijft staan. Anders optie is mogelijk nog om eerst op de HD van de Relook op te nemen en bv. op een tijdstip waarop ie niet gebruikt wordt hem afspelen en opnemen op de HDD/DVD-recorder. Ik lees dat het nogal omslachtig is om opnames op de PC te bewerken? Tegenwoordig zet ik veel opnames om naar Divx (redelijke goede kwaliteit) die ik wil bewaren en om de HD van de HDD-recorder niet te vol te krijgen. Mvg, Dick -- Dreamobox 7000s (80GB) / Multytenne en een inactieve vaste opstelling voor Astra1 en een aantal ontvangers die weg mogen/kunnen ;-)
Gast Geplaatst: 1 oktober 2007 Geplaatst: 1 oktober 2007 Hoi, het werkt bij mij als volgt: Indien de Relook aan staat, geeft deze informatie uit de EPG. Dit is vrij irritant, aangezien hier in Nederland de programma's vrijwel nooit op 'de afgesproken tijd' beginnen. Dus tijdens je programma komt er heel groot (ca. een kwart van je scherm hoog) informatie over het volgende programma in beeld (als je programma uitloopt) of van het huidige programma (als het te vroeg is begonnen). Soms ook ineens tussendoor (misschien na een dipje in de ontvangst). Dit kan ik NIET uitzetten (voor zover ik weet, en ik heb in het menu en in de handleiding gezocht). Jouw idee om eerst op de Relook op te nemen is dan ook beter (maar het kan nog slimmer, dat leg ik verderop wel uit). In dit geval start de Relook 2 minuten eerder met in de bovenhoek de melding 'Opname over 2 minuten' (of iets dergelijks),.... 'Opname over 1 minuut', .... dan begint de opname (al dan niet met een mededeling (als de Relook naar een andere zender over moet springen) ). Verder komen er nu GEEN mededelingen meer in beeld, tenminste, als de Relook vooraf UIT stond en je niet aan de afstandsbediening meer komt. Zodra hij weet dat je meekijkt, gaat ie weer mededelingen geven. Afblijven dus. En nu 'slimmer'. Programmeer de Relook voor een opname. Neem die onmiddelijk op door de HDD/DVD recorder ook te programmeren (met als ontvangst kanaal de Relook uiteraard!!!!). Je hoeft dus niet 'later als je niets aan het kijken bent' de opname over te zetten. Neem hem onmiddelijk dubbel op, en gooi die van de Relook weg, zodat die op de HDD/DVD overblijft. PAS WEL OP met dubbele opnamen op de Relook. Indien je 2 opnamen tegelijk (of overlappend) maakt, zal de eerst gestarte via de scart naar de HDD/DVD gaan en de andere niet. Gooi dan niet de opname weg om later te ontdekken dat ie niet op de HDD/DVD staat! Extra tip: Indien je 2 opnamen overlappend maakt, waarvan de 2e op de HDD/DVD recorder moet komen: indien je opname 1 start (bv 20.25 tot 22.30; eerder starten en uit laten lopen) en opname 2 (bv 22.22 tot 00.30) overlapt ook maar een klein beetje, blijft de Relook op het eerste kanaal staan. De 2e opname komt dus niet in beeld (of HDD/DVD). Je kunt dit oplossen door ofwel - 20.25 tot 22.21 en 22.23 tot 00.30 te programmeren, wat kan betekenen dat je het eind van een uitlopend programma mist of het begin van een te vroeg startend programma, ofwel - programmeer op het kanaal van de 2e (!!!) opname van 20.23 tot 20.27. Nu blijft de Relook op dit 2e kanaal staan. De eerst programma wordt opgenomen terwijl het 2e kanaal in beeld blijft. Als de 2e opname begint, blijft die dus nog steeds in beeld en kan dus meteen op de HDD/DVD opgenomen worden. Let op: dit alles geld voor mijn (oudere) software versie. Anderen hebben het misschien makkelijker, maar zelfs met mijn oudere versie zijn 'problemen' dus te omzeilen. Let op: bovendien is met mijn software versie nog van belang dat sommige combinaties van zenders problemen geven met b.v. lipsync. Deze kan ik dan meestal wel gelijktijdig opnemen, maar NIET gelijktijdig kijken of op de HDD/DVD opnemen. Als je dus 2 opnamen maakt met (alleen live) lipsync problemen, moet je de opname wel later overzetten naar de HDD/DVD. Enkele zender combinaties geven bij mij (en NIET bij iedereen!!!) ook problemen in de opnamen (dus niet alleen het live beeld). Daarom ga ik waarschijnlijk zo'n kleine Dreambox DM 500 of DM 600 erbij zetten. Dan kan die het 'probleem' kanaal naar de HDD/DVD sturen, terwijl de Relook voor de 'niet-probleem' opname / kijken zorgt. Succes, Michel.
DikkieDick Geplaatst: 1 oktober 2007 Auteur Geplaatst: 1 oktober 2007 Michel, Heel erg bedankt voor je uitvoerige antwoord. Daar heb je nog eens iets aan en vast meerdere met mij. Nog wel een vraagje: Citaat: In dit geval start de Relook 2 minuten eerder met in de bovenhoek de melding 'Opname over 2 minuten' (of iets dergelijks),.... 'Opname over 1 minuut', .... dan begint de opname (al dan niet met een mededeling (als de Relook naar een andere zender over moet springen) ). Verder komen er nu GEEN mededelingen meer in beeld, tenminste, als de Relook vooraf UIT stond en je niet aan de afstandsbediening meer komt. Zodra hij weet dat je meekijkt, gaat ie weer mededelingen geven. Afblijven dus. Die optie werkt dus alleen als ie inderdaad uit stond? Dus vanuit standby geeft ie dan dat ie over 2 minuten begint op te nemen etc? Lijkt me wel ideaal. En in de meeste gevallen zou ik ook op deze manier programmeren. Mocht ik de Relook hebben valt er weer genoeg te stoeien. Ik probeer een aangeboden Relook (in het tekoop-forum) te bezichtigen. Vziw zijn ze redelijk Dreambox-gelijkwaardig en een stuk aantrekkelijker in prijs. Overigens wel een minpuntje dat je overlappende opnames op kan geven. Als ik dat bij de Xtreme probeer dan gaat ie mekkeren en kan ik de timeropname ook niet opslaan. Bij de STR doe ik het als ik meerdere programma's van meerdere kanalen wil opnemen inderdaad dat ze achter elkaar starten en de HDD/DVD-recorder kan feitelijk gewoon door blijven lopen in 1 timersessie van 4 of 5 uur. Mvg, Dick -- Dreamobox 7000s (80GB) / Multytenne en een inactieve vaste opstelling voor Astra1 en een aantal ontvangers die weg mogen/kunnen ;-)
guust Geplaatst: 1 oktober 2007 Geplaatst: 1 oktober 2007 Hoi Dick, wat jij wil kan inderdaad (zoals al aangegeven) maar waarom zou je gebruik maken van een hdd recorder, dit is toch weer verlies, de opname van de relook zelf is exact gelijk aan de uitgezonden stream. Je kunt via de webinterface de opname downloaden in een dvd compatible mpeg en deze met nero editen en branden zonder verlies. Wat ik ook nog wel eens doe is de opname met ftp downloaden van de relook, geluid en beeld eruit halen met projectx en deze importeren in TMPGEnc dvd author, je kunt nu stukjes eruit knippen (aanloop, reclame ed.) en er evt. een menu aan toevoegen, ook zonder verlies. Maar goed alles is mogelijk.
DikkieDick Geplaatst: 2 oktober 2007 Auteur Geplaatst: 2 oktober 2007 Hoi Guust, Thanx. Je hebt gelijk, maar het ziet er nog al weer bewerkelijk uit. Op de HDD/DVD-rec kan ik al de reclameblokken eruit halen (ook via de editfunctie). Films die we pas over een tijdje kijken zet ik op een DVD-RW en zet ik om naar divx zodat we weer wat ruimte hebben. Maar goed, als ik een Relook binnen heb, ga ik hier ook eens naar kijken. Hoeveel uur kan ik overigens op 80GB kwijt? Anders kan ik er altijd nog een 250GB inpleuren. Mvg, Dick -- Dreamobox 7000s (80GB) / Multytenne en een inactieve vaste opstelling voor Astra1 en een aantal ontvangers die weg mogen/kunnen ;-)
DikkieDick Geplaatst: 2 oktober 2007 Auteur Geplaatst: 2 oktober 2007 Dan is die 80GB toch redelijk vlot vol. Dan moet ik, als ik het apparaat binnen heb, denk ik toch maar de schijf omwisselen met een reserver-250GB. Op de Xtreme-PVR is het tussen 1,5 en 3GB per film. Er zit overigens ook geen logica in, maar op 130GB (op de 160GB-schijf bleek er na formatteren maar 130GB vrij te zijn) krijg ik er zo'n 60 films kwijt (nu halfvol met 30 films). Misschien nog kwaliteitsverschil in opname? Alhoewel ik niet bespeur dat de kwaliteit nou echt slechter is dan het rechtstreekse signaal wat ik bekijk op mijn Xtreme. Mvg, Dick -- Dreamobox 7000s (80GB) / Multytenne en een inactieve vaste opstelling voor Astra1 en een aantal ontvangers die weg mogen/kunnen ;-)
Gast Geplaatst: 2 oktober 2007 Geplaatst: 2 oktober 2007 'Overigens wel een minpuntje dat je overlappende opnames op kan geven.' Misschien niet duidelijk uitgelegd. De Relook 400s is een twin tuner. Je kunt dus gewoon overlappend opnemen. Echter, bij enkele zendercombinaties geeft dat (niet bij iedereen/iedere softwareversie) problemen. Voor combinaties die geen problemen geven: Tuner 1 geeft je programma's weer en neemt ze ook op. Echter, bij overlappend opnemen of opnemen en ander kanaal kijken tegelijkertijd, gaat Tuner 2 het tweede kanaal opnemen/weergeven. Bij kijken (de tuner was niet op standby, of je hebt na de start van de opname met de AB gespeeld) springt ie dan over op tuner 2 voor de beeldweergave (je kunt met een klik op de knop switchen tussen de 2 tuners, dus je kunt zo weer terug naar tuner 1). Bij programmeren van 2 overlappende opnames (en dan op standby zetten, dus niet op de achterkant helemaal uitschakelen), zal de weergave op tuner 1 blijven staan als de 2e opname start EN KOMEN ER GEEN MEDEDELINGEN IN BEELD, zoals je wilt. Mededelingen komen wel als de tuner aan stond als de (1e) opname begint, ook uit de scart voor de Video recorder (stom!). De truck die ik uitleg met een korte dummy opname tijdens de start van je eerste opname, zorgt er eigenlijk voor dat tuner 1 de dummy opneemt, tuner 2 je eerste (echte) opname, terwijl het beeld van tuner 1 naar de scart (en dus HDD/DVD) gaat, en tuner 1 weer de 2e opname maakt en die dus ook naar de scart stuurt. grtzz, Michel.
DikkieDick Geplaatst: 3 oktober 2007 Auteur Geplaatst: 3 oktober 2007 Michel, duidelijk. Thanx, Ik denk dat ik het via de doorlusmogelijkheid doe. Heb 1 smartcard. Ik vermoed dat het qua doorlusmogelijkheid hetzelfde is als bij 2 Xtremes: als tuner 1 een horizontale transponder toont kan je op tuner 2 ook alleen horizontale transponders tegelijkertijd bekijken/opnemen? Mvg, Dick -- Dreamobox 7000s (80GB) / Multytenne en een inactieve vaste opstelling voor Astra1 en een aantal ontvangers die weg mogen/kunnen ;-)
DikkieDick Geplaatst: 18 oktober 2007 Auteur Geplaatst: 18 oktober 2007 Citaat: Wat ik ook nog wel eens doe is de opname met ftp downloaden van de relook, geluid en beeld eruit halen met projectx en deze importeren in TMPGEnc dvd author, je kunt nu stukjes eruit knippen (aanloop, reclame ed.) en er evt. een menu aan toevoegen, ook zonder verlies. Ik heb met projectx nu een file 'uit elkaar' weten te halen, wat met makeps niet goed ging. De mpg geeft dan alleen de 1e 30 minuten beeld, terwijl ie zo'n 1 uur 50 moet duren. Klopt ook met projectx. Alleen de videofile is 1:50m 26s en de audio file zit op 1 50 53s. Ik krijg dat met geen mogelijkheid fatsoenlijk gesynchroniseerd. Ik dacht eerst nog even met Adobe Audition maar die slikt de audio-file weer niet (apex-extensie had ie, maar gerenamed naar mp3), terwijl tmpgenc dvd author er geen problemen mee heeft. Hoe nu verder? Even later: ik bleek toch nog wat aan het klooien geweest te zijn, want er bleek ook nog een audio-output-bestand te zijn die wel dezelfde lengte had. Met de audio-gap-aanpassing heb ik hem nu nagenoeg synchroon. TMPGEnc DVD Author zit er nu een dvd-file van te maken, maar ik wil hem in divx. Dat doen we dan daarna wel weer. Mvg, Dick -- Dreamobox 7000s (80GB) / Multytenne en een inactieve vaste opstelling voor Astra1 en een aantal ontvangers die weg mogen/kunnen ;-)
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen