Ga naar inhoud


[Pioneer] Patchen Pioneer dbr-110nl


Gast

Aanbevolen berichten

@Nicogrim,

 

Heb je de 'gnd' overal goed doorverbonden?

Ik zou oppassen met het weglaten van de zenerdiode. Als je 5V ext. meer is dan 5V en je laat de zener er uit, dan loop je kans dat je meer dan 5V signaal op de JTag interface zet. En de interne voeding van de deco is 3.3 V.

Nog een probleempje zou kunnen zijn dat het signaal uit de deco (pen 15) niet voldoende signaal geeft om door de par-poort goed herkend te worden. Je zou dat signaal door een transistor kunnen laten schakelen. (denk aan polariteit).

 

Groeten

Satori

 

<small>[ 27-05-2002, 11:04: Bericht gewijzigd door: Satori ]</small>

Link naar reactie
Delen op andere sites


@nicogrim

 

het kabeltje van je tuner naar je jtag en van je jtag naar je pc mogen niet te lang zijn, zeker die van je tuner naar je jtag niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mad1138,

 

De flatcable v/d decoder naar de J-tag is ± 15cm, de kabel v/d j-tag naar de pc is 80 cm. Ik heb vandaag een ander schema gekregen op dit schema staat een 74HC245 ic ipv. 74HC244 weet jij wat het verschil is.

 

grtz Nicogrim

grtz. Nicogrim (100NL2)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@nicogrim

 

- De 244 bevat 2 maal een 4 bits eenrichtings buffer. In de schakeling, zoals bij mad staat, zijn de buffers altijd aan.

- De 245 bevat een 8 bits tweerichtingsbuffer. Ik heb je schakeling niet gezien, maar ik neem aan dat er een vaste richting aanstaat. Als dat zo is, wordt hij gewoon als buffer gebruikt en is er, in de schakeling, technisch eigenlijk geen verschil met de 244.

 

je kunt je jtag-interface eigenlijk eenvoudig testen.

De jtag-interface nergens op aansluiten. Gewoon los op tafel met een voeding.

Je hebt een draad en een Voltmeter nodig.

Ik ga er van uit dat je de zenerdiode in de schakeling hebt. (Als dat niet zo, dan zal de spanning geen 3.3 V, maar gelijk aan de spanning van je voedingsbron.

 

JTAG=JTAG plug

PAR=Parallel poort plug

MIN=GND = de min van voeding

PLUS=VCC = de plus van de voeding

 

Alle spanningen meten tov GND.

 

JTAG => PAR

Test 1) Leg pen 15 van de JTAG aan MIN

meet op pen 13 van de PAR de spanning. Deze moet 0 V bedragen

Test 2) Leg pen 15 van de JTAG aan de PLUS

meet op pen 13 van de PAR de spanning. Deze moet 3.3 V bedragen

 

PAR=>JTAG (let op: de meting is precies andersom)

Test 3) Leg pen 2 van de PAR aan MIN

meet op pen 9 van de JTAG de spanning. Deze moet 0 V bedragen. (JTAG-pen 11,13 en 19 zijn 3.3 V)

Test 4) Leg pen 3 van de PAR aan MIN

meet op pen 11 van de JTAG de spanning. Deze moet 0 V bedragen. (JTAG-pen 9,13 en 19 zijn 3.3 V)

Test 5) Leg pen 4 van de PAR aan MIN

meet op pen 13 van de JTAG de spanning. Deze moet 0 V bedragen. (JTAG-pen 9,11 en 19 zijn 3.3 V)

Test 6) Leg pen 5 van de PAR aan MIN

meet op pen 19 van de JTAG de spanning. Deze moet 0 V bedragen. (JTAG-pen 9,11 en 13 zijn 3.3 V)

 

Groeten

Satori

 

<small>[ 27-05-2002, 20:55: Bericht gewijzigd door: Satori ]</small>

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met die uitkomsten zal de interface inderdaad niet werken.

Als de 244 op een voetje zit, dan is de 244 zo vervangen. Dat ding is op zich niet zo duur.

Het kan echter nog steeds zo zijn dat alles niet goed aangesloten is en dan met name de gnd. Zijn alle ic-pennetjes die aan gnd moeten zijn ook echt 0?. Is de voeding op het ic correct aangesloten?

Je moet normaliter je best doen om een 244 kapot te krijgen.

 

Groeten

Satori

Link naar reactie
Delen op andere sites

@nicogrim

 

ls je nog een nieuwe 244 zoekt, heb er hier nog 2 liggen, stuur me je adres via PM en ik stuur ze naar je op

 

<small>[ 28-05-2002, 18:32: Bericht gewijzigd door: mad1138 ]</small>

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Satori,

 

De 244 zit op een voetje en krijgt voeding op pin 20. Pin 1, 4, 6, 8, 10 en 19 liggen aan gnd eveneens pin 28t/m 25 v/d D25 deze komen allen samen op pin 20 v/d ird die vervolgens voor de massa zorgt. Zou het niet logischer zijn dat de zenerdiode stuk is omdat ik meer dan 3,3V op de

j-tag meet.

 

@Mad1138,

 

Heel mooi aangeboden maar die dingen kosten nog geen €1. Ik kan ze hier op de hoek halen dus doe geen moeite.

 

grtz Nicogrim

grtz. Nicogrim (100NL2)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eigenlijk nooit goed naar die zenerdiode gekeken, omdat die er op de meeste schema's niet opstaan. Ik realiseer me nu ik kijk, dat dit helemaal niet goed kan gaan.

 

Achtergrond: Een zenerdiode is in de doorlaat richting een gewone diode. In de sper-riching gedraagt de zenerdiode zich als een gewone diode, zolang je onder de zener spanning zit. Kom je erboven, dan gaat deze diode alsnog geleiden.

Zet je domweg een hogere spanning op de diode dan de zenerspanning, dan is hij zo kapot. Je hebt dus in serie met een zenerdiode altijd een weerstand nodig!!

Iets anders is dat je snel een fout maakt met het installeren van een zenerdiode. De kathode (waar het streepje zit en ook de ring op je component moet dus aan de plus-kant zitten. De andere kant anode) komt aan aarde.

 

Met 0 V wordt een spanning bedoeld die in elk geval kleiner moet zijn dan 0,5 V.

 

Samengevat: Als de zener er niet in zit, moet de 0 in elk geval < 0,5 V zijn. Als dat niet zo is dan is je 244 kapot.

De test die ik beschreven heb, moet ook zonder zenerdiode goed werken en ik ben inderdaad bang dat die kapot is.

 

Ik stel de volgende aanpassing voor:

1) Haal de aansluiting naar pen 1 van de parallel poort weg.

2) Meet je voedingspanning. Bereken een serieweerstand. Reken voor elke volt boven de 3.3 V zenerspanning 50 ohm. Dus als je een

voeding van 12 V hebt:

 

Weerstand = [12 - 3.3] * 50 ohm = 450 ohm [Afgerond].

Je sluit de min van je voeding aan op de gnd van je schakeling.

De plus van je voeding gaat naar de weerstand en de andere kant van de weerstand gaat naar de ext-VCC in het schema.

 

Succes

Satori

 

<small>[ 28-05-2002, 20:55: Bericht gewijzigd door: Satori ]</small>

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Satori,

 

Bedankt voor het meedenken. Ik heb de J-tag doorgemeten zoals jij beschrijft. Ik heb er 4,6V Voeding opgezet en vervolgens meet ik overal waar volgens jou nul moet staan 2,2V en overal waar 3,3V moet staan 4,4V. Ik zal de zooi wel hebben opgeblazen. Ik denk dat ik dit projektje voor mij maar als niet gelukt moet beschouwen, en op zoek ga naar een kant en klare J-tag. Of jij moet nog tips hebben, in ieder geval bedankt.

 

grtz Nicogrim

grtz. Nicogrim (100NL2)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Satori,

 

Ik heb een nieuwe 244 geplaatst alle aansluitingen nog een keer doorgepiept en een regelbare voeding geplaatst zodat ik precies 3,3V op de J-tag heb staan. Vervolgens de boel opgestart en wat denk je .... helemaal niks nakkes nada. Ik wordt er een beetje moe van, ik zal v/d de week nog een keer helemaal een nieuwe bouwen en als dat niet werkt dan geef ik het op.

Als ik klaar ben met bouwen laat ik het wel ff weten tot zover bedankt.

 

grtz Nicogrim

grtz. Nicogrim (100NL2)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nicogrim,

 

Als je toch een nieuwe bouwt, waarom maak je dan niet de eenvoudige versie met LED's, weerstandjes en diode, zoals in het Pionero manual staat. Deze heeft geen voeding nodig en werkt bij mij perfect.

Succes met herbouw!

 

Groeten

Satori

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Satori,

 

Ik heb de eenvoudige J-tag gebouwd maar het resultaat blijft het zelfde. De ledjes lichten wel op hierdoor denk ik dat de J-tag opzich wel goed is en de poort v/d pc ook. Volgens mij is er iets in de decoder niet goed met de cn2002. Firmware, settings en eeprom laden dmv. alleen de kabels is geen probleem. Ik zal de beide J-tags eens testen op een andere decoder zodat ik echt zeker weet dat ze goed zijn. Bedankt voor al je tips dit, geld natuurlijk ook voor Mad1138, we zien elkaar wel weer.

 

grtz Nicogrim

grtz. Nicogrim (100NL2)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...