Ga naar inhoud


Digitenne net over de grens Belgie. Kan dat?


Gast stephans

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraag. Rond deze tijd zal digitenne beschikbaar komen in Luyksgestel. Deze plaats ligt tegen de NL-BE grens. Nu woon ik als Nederbelg net over de grens in het plaatsje Lommel, dat dus in Belgie ligt. Luyksgestel en Lommel liggen ongeveer 5 kilometer van elkaar af.

 

De vraag is:

 

1) Zou het mogelijk zijn dat ik Digitenne zou kunnen ontvangen in Lommel, Belgie (dus de Nederlandse zenders)?

 

2) Of is het al beschikbaar in dat gebied?

 

3) Heb ik genoeg aan een binnen antenne? Ik ben namelijk niet iemand die goed kan klussen een antenne op het dak schroeft. Als ik dat kon nam ik wel een schotel.

 

Gr

 

Stephan

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het hangt van de locatie van de zender zelf af (die staat niet in Luyksgestel of je gaat me nu iets nieuws vertellen?), de afstand tot jouw woning (tip: afstandsmeting op Google maps gebruiken om een lijn van de zendpaal tot je huis te trekken), het vermogen van de zender en de richting van de zender.

 

Verder, als je een schuin dak hebt kan je ook een harkantenne (b.v. 27 elementen unix harkantenne van 66cm lang, redelijk handelbaar) onder de nok ophangen, binnen dus. Hoef je het dak niet op maar toch duidelijk betere ontvangst.

 

Zo te zien moet je het van Eindhoven hebben. Dat is grofweg iets meer dan 25 kilometer, heb even niet opgezocht waar de zender precies staat en waar je huis staat weet ik niet. Zover ik weet zijn er geen zenders dichterbij dan Eindhoven, weet ik even niet 100% zeker uit het hoofd. Eindhoven straalt rondom met 10kW.

 

Zo bezien moet het kunnen, ik ontvang Goes, ook 10kW rondom, redelijk over 27, bijna 28 kilometer ongeveer. Wel met genoemde 27 elemenenten unix onder de nok. Dat is bouquet 1-2-3-4. Als je alleen bouquet 1 wilt (dat is ook het enige dat FTA is), dan kan je met een mindere antenne toe (Rotterdam-Waalhaven over 50km ontvang ik nog met Funke binnenantenne onder de nok, bouquet 3 en 4 is dan echter waardeloos).

 

Schotels doen het overigens ook uitstekend op de begane grond. Kan je gewoon aan de muur naast de voordeur ophangen als je dat zou willen, op voorwaarde dat er vrij zicht op de satelliet is.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, mijn hele familie woont in Nederland. Eindhoven zal het wel zijn wat de zender betreft. Maar goed. Iedereen bedankt voor de antwoorden. Ik kan het volgens mij toch gratis proberen, dus I'll give it a go en ik laat het hier wel weer weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
je zit binnen de ring van eindhoven, maar een binne antenne wordt waarschijnlijk moeilijk, kijk op prognose kaart


Prognose kaartje op kpn site klopt voor geen meter. Mijn postcode valt buiten de ring. En toch perfect ontvangst. Zelfs aan de dollar/duitsegrens heeft men ontvangst. En wel op een binnen antenne. Kwestie van goede plek en uitrichten.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...