Gast Geplaatst: 12 oktober 2007 Geplaatst: 12 oktober 2007 Begin deze week kwam Novell met openSuSE 10.3 uit...opnieuw cameleon groen ! Die heb ik dan maar eens op een cd-tje gezet en op één van mijn harde schijven geploft. Mijn keuze ging uit naar de KDE versie...KDE 3.5.7, met reeds een knipoogje naar KDE 4 ingesloten. Alles zit op één cd-tje geperst... na de basisinstallatie kan je trouwens kiezen om bijkomende soft. vanaf 't internet te downloaden/installeren...opgepast deze heeft niet 't Nederlands als optie, maar voor de rest perfect doet waarvoor deze in 't leven geroepen is. Wil je wel de Nederlandse taal, kan je bvb. de volledige DVD downloaden, branden en neerzetten op je harde schijf. Welke zijn nu de pluspunten t.o.v. de vorige editie: Ze komen met een verbeterde zeg maar simpelere 'GUI' om OpenSuSe 10.3 op je schijf te zetten.Daarna kan je door 't nieuwe 'één klik aktivatie'... andere/verschillende software pakketten eenvoudig aan de basis bijplakken. Voorbeeld ! De opstarttijd van de computer is behoorlijk ingekort, hier heb ik net geen volledige minuut meer nodig, om over de volledige KDE desktop te beschikken. Ook werd YAST verbeterd/aangepakt.Beter geïmplenteerd,sneller en betrouwbaarder gemaakt.Je kan nu op een eenvoudige manier na de installatie serveradressen toevoegen d.m.v er een v-tje voor te plaatsen, van waaruit je systeem zal nagekeken worden op de nieuwste software.Zo zit er voortaan in Konqueror onder de rechter muisklik een optie om installeerbare softwarepakketten te installeren via YAST...ook is er aan een verbeterde firewall en veiligheid gedacht...al bij al, haal je met SuSe 10.3 een moderne up-to-date distro in huis die zowel de beginner als de gevorderde linuxgebruiker zal weten te bekoren. Al de vernieuwingen kan je hieronder lezen: http://news.opensuse.org/?p=341 De SuSe 10.3 KDE-versie kan je vanaf hier downloaden: http://download.opensuse.org/distribution/10.3/iso/cd/openSUSE-10.3-GM-KDE-i386.iso Hier alvast een schermpje:
Gast Geplaatst: 13 oktober 2007 Geplaatst: 13 oktober 2007 De belangrijkste URL-bronnen voor openSuSe 10.3 op een rijtje <<< klik >>>
Penthe Geplaatst: 13 oktober 2007 Geplaatst: 13 oktober 2007 Beetje onstabiel weer helaas en veel hardware wordt niet herkent of is vrijwel onmogelijk te configureren terwijl dit eitje is met bijv. mandriva, ook grafische ondersteuning is meer dan slecht zo kan het ATI nieuwe kaarten niet goed van scherm voorzien. Ben er beslist niet over te spreken, ook de snelheid is enorm naar beneden gegaan en ik vind er een te oude KDE in hangen met de nodige bugs. Snotgroen, dus koutje en daar wil je vanaf.
Gast Geplaatst: 13 oktober 2007 Geplaatst: 13 oktober 2007 Hier werkt alles naar behoren en snel...kan voorlopig niets negatiefs vinden. Ook goed om weten is, dat openSUSE 10.3 voor een periode van twee jaar zal ondersteund worden met de nieuwste veiligheids -en andere updates.
goldfinger Geplaatst: 13 oktober 2007 Geplaatst: 13 oktober 2007 Dit vindt ik toch wel een beetje kras BIG JOHN meld dus dat hij best wel goed is En Penthe zegt dus van niet en zegt dat bijvoorbeeld mandriva beter is Terwijl in een ander topic er weer problemen zijn met mandriva linux Wordt er nu zo slecht getest of ligt het aan mij Open suse 10.3 draaid tot nu toe hier prima ook met de ati kaart en de nvidia En ik kan niet zeggen dat het langzaam is ziet er goed uit en dat groen heb je zo veranderd als je het niet leuk vindt
Penthe Geplaatst: 13 oktober 2007 Geplaatst: 13 oktober 2007 Nee mandriva 2008 is net zo slecht en ook onstabiel. wat wel goed draait is mandriva corporate 4 maar die is nog in beta stadium. Had je iets beter moeten lezen denk ik. En zodra ik met multimedia aan de gang gaat met OpenSuse is het snel over dan crashed er wel het 1 en ander, ik zag al zooi bugs met OpenSuse 10 deze zijn in 10.3 nog altijd niet echt gefixed, ook is de KDE versie in OpenSuse vol met bugs en hadden ze beter de beta van KDE 4 er in kunnen gooien die stabieler is. Er wordt echt wel getest maar ik kan niet alle fronten testen dus neem ik ook erg veel mee van de Spaanse linux forms. OpenSuse 10.3 kent wel degelijk vooruitgang maar het valt nog te veel tegen om het als dagelijks OS te gaan gebruiken vooral als je veel met audio en video doet. En over de kernels wordt ook nog het 1 en ander gespeculeerd omdat daar ook de nodige discussies uitrollen, het is allemaal een combinatie van en als je de enorme draadjes ziet dan wil je er bijna niet eens meer aan beginnen deze door te lezen. Zowel de nieuwe OpenSuse en de Nieuwe Mandriva 2008 hebben dus geen goede reviews tot op heden, misschien dat de nodige updates hier verandering in kunnen brengen.
goldfinger Geplaatst: 13 oktober 2007 Geplaatst: 13 oktober 2007 Nou daarom vindt ik het raar Ik draai nu volop met suse 10.3 en zowel de multimedia dvd en de skystar2 sateliet kaart als andere multimedia draaien prima Ik ondervindt alleen dezelfde kleine dingen als in windows ook maar dat verwachte ik ook Is het niet een driver probleem die je heb dan Maar ik will je best wel geloven als er een paar dingen zijn maar die zijn er in windows ook altijd geweest Alleen ben ik ze nog niet tegen gekomen in suse 10.3 Maar je moet toch toegeven dat het er toch mooi uit ziet en zo goedkoop krijg je geen besturings systeem voor 0 euro
Penthe Geplaatst: 13 oktober 2007 Geplaatst: 13 oktober 2007 Ik ben het beslist met je eens dat het een fijn OS is voor 0 euro, maar beta testen gaan niet over normaal gebruik daar wordt het uiterste eruit geperst en dus allerhande pro hardware op aangesloten en getest, dus knal je OpenSuse in een discotheek en laat je het video verzorgen op meerdere monitoren enz. en dat loopt heerlijk mis na een half uur systeem crash, waarbij windows dan heerlijk doorloopt. Ik gaat niet alles aan details hier plaatsen dan zou ik mezelf gek schrijven aan voordelen en nadelen. Voor normaal gebruik zonder fratsen zal OpenSuse het best goed doen, maar daar heb ik weinig mee te maken in een uitgaans land als Spanje waar de multimedia rules om mensen te vermaken. Ik wil ook geen andere linux distro´s gaan aanhalen die wel voldoen want dit gaat over OpenSuse 10.3 en daar moeten we het bij houden om duidelijkheid te krijgen wat het kan en niet kan, en dan blijft het feit dat dit vies tegenvalt als je er dus een stapje verders mee wilt gaan. Ziet dit niet als een negatief iets, maar eerder iets als positieve kritiek waardoor dingen wel sneller gefixed kunnen worden. Of daar naar geluisterd wordt is een 2e maar positief is het altijd om de fouten te melden en eventuele oplossingen. Er wordt ook aangegeven dat OpenSuse nog steeds te ingewikkeld en onlogisch inelkaar steekt, en tja dat is ieders mening alles is gewoon meer appart gezet in plaats van 1 multifunctioneel progje onder KDE, maar als linux gebruiker doe je dit niet via een desktop maar in de shell. Er zijn legio´s aan meningen deze allemaal verschillend daarbij niet vergetende dat dit normaal dagelijks gebruik natuurlijk wel iets te boven gaat en er echt gezogen wordt aan OpenSuse 10.3. Dus ik zelf zou het toch nog steeds niet kiezen als een OS dat ik dagelijks 24/7 zou willen draaien.
goldfinger Geplaatst: 13 oktober 2007 Geplaatst: 13 oktober 2007 Penthe op dat vlak ben ik het met je eens Als meer ervaren gebruiker zijn er zeker nog verbeteringen nodig Alleen moeten we niet vergeten dat er heel wat mensen zijn die met zo een kompleet besturings systeem heel blij zullen zijn en die lezen ook dit forum En linux wordt steeds meer gebruikers vriendelijk en dat is eigenlijk nog de groote drempel voor veel gebruikers om nog over te stappen en daarin is suse de koploper tot nu to met het yast systeem vindt ik persoonlijk Hier wordt veel met linux gewerkt open office en andere programmas die gewoon gratis zijn en waar je dezelfde resultaten mee haald als met de honderden euro`s dure bill gates programmas En ik haal steeds meer mensen over om op linux over te stappen en ze zijn zeer tevreden natuurlijk zijn er nog programmas die windows nodig hebben maar dat wordt steeds kleiner En maar goed ook de geschiedenis leerd dat open source betere en meer gevarieerde programma`s opleverd Bill heeft al meer dan genoeg verdiend aan de blauwe schermen toch Maar ik begrijp jou uitleg zeker
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen