Ga naar inhoud

hulp gevraagd met defect tft scherm van mijn notebook

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo

Ik heb een probleem met het scherm van mijn notebook.

Notebook: gericom millennium PIII 1000Mhz.

Het scherm trilt soms heel erg. Meestal bij donkere achtergronden. Op een normale monitor heb ik hier geen last van dus kan het niet aan de vga kaart liggen lijkt mij.

Het is ook niet de backlight want het beeld vervormd bij het trillen maar blijft altijd goed belicht.

Wie weet waar dit probleem vandaan komt?

Gr Marcel

Geplaatst:

controleer even of de flatcable wel goed in de connector zit van het scherm en board.(zonodig even de contacten schoonmaken van de flatcable met een glasvezel staafje)

Geplaatst:

Ik heb de flatcable van scherm naar board gekontroleerd en doorgemeten, deze is goed.

ik heb win xp als os. Maar eigenlijk is de laptop ontworpen voor me, dus geen orginele xp drivers.

Ik wist niet dat het aan de drivers kon liggen.

Dan zal ik als allereerst win me erop zetten om eventuele driver problemen uit te sluiten.

bedankt alvast

gr,

Marcel

Geplaatst:

De drivers zijn in ieder geval niet de oorzaak.

het flikkeren gebeurt ook al in het bios of bij het opstarten.

kan dit probleem ook liggen aan het tft-scherm zelf?

Ik heb het notebook pas gekocht, zonder software.

De verkoper heeft me wel op de hoogte gebracht van het scherm probleem. Deze wist ook niet precies waar het aan lag.

• Moderator
Geplaatst:

Citaat:
PIII 1000Mhz.

hoe zien de tl buisjes (CCFL) eruit? Mischien zijn ze "op".

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Geplaatst:

Hoi matchless

Ik heb het tft nog niet uit elkaar gehad.

Maar ik vermoed dat er toch iets anders mis is.

het beeld vervormd ook heel erg, het is dus niet alleen donker maar het lijkt wel te bewegen, verhoudingen die niet meer kloppen. En het lijkt alsof de storing optreed bij een bepaalde frequentie. het ene moment werkt het perfect en het andere moment zie je bijna niks meer op het scherm.

kan het niet zo zijn dat het scherm gewoon "op" is?

• Moderator
Geplaatst:

nueh..volgens mij raakt een tft niet zo gauw op. Ik heb hier nog een oude laptop uit de beginjaren en die geeft net zo goed beeld als toen die uitgebracht werd.

Als het scherm al bij het begin die fout geeft dan is het iets hardware matig. De drivers voor windows worden immers dan nog niet geladen.

Je zal goed moeten kijken of er niet meer "gebreken" zijn. Bijv de ventilators. draaien die wel en als ze draaien wanneer begint dat. Een koude laptop zal de fans in het begin minder laten draaien (of niet).gaat hij vrij snel bij het starten draaien dan zal je de fans en koelplaten moeten controleren.

Ga in het bios naar de hardware monitor als die aanwezig is. Anders even een monitorprogje downloaden zoals everest of sandra.

Dan kijk je naar de snelheden van de fans, de temperaturen ,de clockspeed en de spanningen. Als je dat gedaan heb dan weet je iig meer. Beweeeg ook eens met het scherm. veranderd het beeld als je het scherm dichtdoet? gaat hij erger trillen of zie je andere vreemde dingen. zitten er scheurtjes in het scherm omhulsel? gebeurt vaak bij de scharnieren.

Heb je nog een werkende accu? al is het maar een die het net lang genoeg doet om te starten. trilt hij dan ook? Als dat niet het geval is dan zou je nog een test adapter erop kunnen aansluiten als je die vindt. Mischien zit er een brom op je orginele voeding (elko's verlopen). Met een testvoeding waarvan je weet dat die bij een goede laptop hoort kan je dit uitsluiten.

veel testen ,i know. Als er echt iets met het scherm is of met de video kaart dan is repareren een hele dure zaak (als je Überhaupt aan de onderdelen kan komen )

.

Geplaatst:

zet je frq eens op 60 Hz oid Niet op 75 ws kan je daar ook problemen mee hebben

Groet,

John

52,44 Noord 6,53 Oost

Emmen

Drenthe

Nederland

Geplaatst:

hallo matchless

Ik heb heel het weekend getest en gemeten.

hier mijn bevindingen:

- driver probleem of instellingen onder windows zijn niet relevant want probleem doet zich al voor in het bios setup menu

- Alle kabelverbindingen, stekkers enz. zijn naar mijn mening goed.

- op de externe monitor zijn geen problemen merkbaar.

- er is geen verschil tussen netspanning gebruik en of accu gebruik.

- Het probleem blijft bestaan, ook met een kaal systeem. Dus zonder HDD ,DVD, FDD, Modem, geheugen, backlight inverter, cpu ventilator, toetesenbord.

Kan het mischien te maken hebben met slechte "massa" op het TFT scherm(de omranding ervan)?

gr Marcel

Geplaatst:

Kan je de trillingen uitlokken door met het lcd te bewegen, een beetje duwen en trekken bedoel ik dan.....?????

Zo ja, moet je toch naar een slecht kontakt of losse soldering zoeken van de ic's of de connector achteraan op het lcd-panel.

Johnny.

TV kijken ....daar hebben wij géén tijd voor hoor !!!

Mijn thuis is waar mijn Channelmaster staat....(stond :P)

• Moderator
Geplaatst:

Citaat:
Alle kabelverbindingen, stekkers enz. zijn naar mijn mening goed.

Hoe heb je dat getest? Vaak laten de solderingen van de connector wel eens los. En je kan dat zo op het blote oog niet direct zien. Om het te zien moet je een goede loep gebruiken en een (stop)naald. Dan duw je voorzichtig een beetje aan de soldeerverbinding. Een goede verbinding zal niet bewegen en de losse wel. Niet zo hard duwen natuurlijk dat je de soldeerverbinding zelf losduwt (of erger de printbaan beschadig).

Je zou ook eens heel voorzichtig aan de rand van het scherm kunnen duwen waar de flatcable het scherm ingaat.Met de laptop aan. Dit ook niet te hard. Zie je dan dat die strepen veranderen? Zo ja, dan is waarschijnlijk de flatcable die het scherm ingaat ergens gebroken en het scherm is niet meer te maken. Je moet dan een nieuw scherm zoeken.

zie je ook strepen?

Geplaatst:

hallo JohnnyBee

het bewegen van het scherm heeft geen enkele invloed op het flikkeren van het beeld.

Ik dacht dit nl. ook in het begin, maar jammer genoeg is dit het niet.

gr,

Marcel

Geplaatst:

hallo matchless

Ik heb de verbindingen inderdaad onder een goede loep(met verlichting) gekontroleerd, maar wel alleen opties.

Ik zal je idee eens proberen.

Er zijn geen strepen te zien, wel had ik net iets wat ik nog niet heb gehad. Na een reboot bleef het scherm helemaal grijs, je zag helemaal niks meer. Dus weer opnieuw opgestart en toen was het weer goed(wel met flikkeren).

Onderhand begin ik er een beetje gek van te worden.

maar ik zal de kabels en verbindingen nogmaals kontroleren en dan laat ik weer wat weten.

Gr,

Marcel

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen