ReneBee Geplaatst: 10 november 2007 Geplaatst: 10 november 2007 Hallo, Weet iemand hoe je speciale tekens zoals de " e-met-een-streepje" in Ubuntu onder een shortcut key kunt krijgen? Ik wil m'n eigen naam zo graag goed schrijven in Ubuntu Ik heb in language support Nederlands erbij gezet, maar verder kom ik niet. Alvast bedankt. Groeten, Rene.
polle58 Geplaatst: 10 november 2007 Geplaatst: 10 november 2007 je moet eens in het bestand /etc/X11/xorg.conf kijken wat daar staat bij keyboardlayout: Option "XkbLayout" "us,nl" dan ozu je keyboard gewoon moeten werken, ik weet eigenlijk niet of é bij ducth layout aanwezig is (gebruik zelf begiankeyboardlayout en die heeft standaad é)
polle58 Geplaatst: 10 november 2007 Geplaatst: 10 november 2007 Niet dus heb ik effe gecheckt,je kanet wel doen met deadkeys, sel je zo in geloof ik: Option "XkbLayout" "us" Option "XkbVariant" "intl" als je danhet accent typt voor de leeter waar die opmoet komen, zou het ok moeten zijn 'e wordt é ^o wordt ô "i wordt ï
joop905 Geplaatst: 10 november 2007 Geplaatst: 10 november 2007 Stel je toetsenboard als US - English with dead key's Dan heb je een aantal mogelijkheden als: " e geeft ë ' e geeft é ^ e geeft ê Dus steeds het teken en dan de letter, heel simpel
ReneBee Geplaatst: 11 november 2007 Auteur Geplaatst: 11 november 2007 Dank voor de snelle antwoorden. Ik ga het zo meteen proberen Groeten, René.
ReneBee Geplaatst: 11 november 2007 Auteur Geplaatst: 11 november 2007 Da's wel een soort van gelukt.Met het aanwijzen van de rechter alt key als compose key gaat dat goed. Groeten, René (yes!)
joop905 Geplaatst: 11 november 2007 Geplaatst: 11 november 2007 rechter alt key dat is normaal gr joop905
ReneBee Geplaatst: 12 november 2007 Auteur Geplaatst: 12 november 2007 Klopt. Door de toevoeging in xorg.conf die je me gestuurd hebt, gaat het nu , altans voor de " é " meteen met ALT + e. Helemaal goed dus. Nogmaals bedankt. René.
Gast Geplaatst: 12 november 2007 Geplaatst: 12 november 2007 Onder gnome kan je ook steeds de tekentabel oproepen: Toepassingen-->Hulpmiddelen-->Tekentabel...hiermee kan je eender welk teken aan je tekst toevoegen, zelfs braille schrift bvb.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen