Ga naar inhoud


CDS en HDTV, wat is er nu waar en niet waar?


Apple740

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Littlesat
Hoe komen jullie erbij dat 1080i niet goed om te zetten is naar 720p.


1080i betaat uit 50 halve beelden per seconde (1920x540, de frames om en om één beeldlijn verschoven t.o.v. elkaar).
De tv de-interlaced dit eerst naar 1920x1080p/25, vervolgens naar de native frequentie van je tv (veelal 50 of 100hz, ieder frame wordt dus simpelweg 2 of 4 keer geprojecteerd om op 50 of 100 uit te komen).

1080i bestaat in principe dus, na de-interlacen, uit 25 beelden per seconde. Een echte progressive bron als 1080p of 720p bestaat daarentegen uit 50 volledige beelden per seconde.
Je kunt 1080i dus wel overzetten naar 720p, maar het voordeel wat een 720p bron normaliter heeft, 50 hele beelden per seconde, heb je er dus niet mee. Je krijgt als het ware 720p25. Ik noem dit "pseudo" 720p. Zinloos.

Er is nog een andere manier van 1080i>720p converting; ieder halfbeeld (50 stuks van 1920x540) wordt gescaled naar een heel beeld van 1280x720 pixels.
Het probleem hier is echter dat je 540 lijnen om moet zetten naar 720, upscaling dus. Deze manier is imo dus ook niet een andere benaming te geven dan hooguit "pseudo" 720p.

Nogmaals, er is niks mis met 720p als uitzendnorm, maar alleen als de bron progressive is (720p/1080p), niet interlaced.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 335
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Apple ziet het zwart-wit... Het 1080i beeld wordt gedownscaled (om het ff zwart te zien maar een beter woord is eigenlijk geconverteerd) naar 720p. Het is nu aan de kwaliteit van de downscaler wat het resultaat is. Het maakt feitelijk niets uit of het input signaal 1080i is of 1080p (1080p kost wel twee keer zo veel beelden is bandbreedte, bitrate). Met wiskundige truukjes zoals interpolatie is heel veel te doen... Het ligt aan de kwaliteit van de downscaler wat uiteindelijk het resultaat wordt... En inderdaad 720p heeft het voordeel dat bewegingen beter gaan dan 1080i over gelijke bandbreedte.

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Van 1920x1080 resolutie wordt 1280x720 gemaakt.

Een verlies aan resolutie van 33%.

En daar kan een geweldig goede downscaler niets aan veranderen.

 

Ik vindt een voetbalwedstrijd op b.v. ITV met resolutie van 544x720 t.o.v. een resolutie van 720x576 al geen pretje om naar te kijken.

En dat is alleen horizotaal 25% minder resolutie.

 

Als het 1080i is blijf er dan met je poten vanaf en zend het zo uit.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Murdock
En wat nu als de 1080i bron 100 halve beelden per seconde heeft?


Dat zou geweldig zijn, daar zou je inderdaad een daadwerkelijke 720p/50 uit kunnen trekken zonder upscale- of frame verdubbelings trucjes.
De 1080i standaard in Europa bestaat echter uit 50 halve beelden. In Amerika zijn het er 60.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn dacht ik wereldwijd iets van 27 verschillende beeldformaten die gebruikt worden bij HDTV. Dus ik zou ook niet gek op staan te kijken dat er voor professioneel gebruik ook een 1080i variant is met 100 halfbeelden.

 

Daarnaast denk ik dat Murdock deze week dezelfde HDTV uitleg als ik heb mogen aanhoren smile

Satwatcher

---------------------------------------

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...