Ga naar inhoud


[TF7700hdpvr] Welke harddisc voor Topfield 7700/7710?


AEO

Aanbevolen berichten

Ik heb ook een nieuwe Western Digital 500GB, 7200rpm, 16MB, SATAII Serie: Caviar SE16 Model: WD5000AAKS, en die wordt niet herkend. Heb de Topfield 7700 vorige week opgehaald en net geinstalleerd. Harddisk is niet aan de gang te krijgen, even met de disk naar een PC winkel geweest om te laten controleren en de disk is in orde. Verder natuurlijk alle jumper settings die mogelijk zijn uitgeprobeerd. De firmware van 27 november zit er in.

 

USB doet het ook niet, daarvan heb ik in een duitse posting gelezen dat USB het niet doet als er geen HD in zit (dus dat zou nog goed kunnen komen als die disk eens gaat draaien).

 

Iemand een ideetje hoe dit in orde te brengen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 45
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Citaat:
Ik heb ook een nieuwe Western Digital 500GB, 7200rpm, 16MB, SATAII Serie: Caviar SE16 Model: WD5000AAKS, en die wordt niet herkend.
Iemand een ideetje hoe dit in orde te brengen?

Het verbaasd me enigszins dat deze HDD niet wordt herkend want bij Sorbos (2 berichten hiervoor) schijnt deze HDD wel goed te functioneren.
Ik heb zaterdag de Samsung 500Gb HD501LJ in de 7700 geplaatst en deze functioneerde onmiddellijk perfect.
Het enige wat ik zou kunnen bedenken dat er een jumper niet of wel of niet goed is geplaatst want de HDD moet als Master zijn geconfigureerd. Ik heb ook iets gelezen dat SATA II problemen kan opleveren maar ik heb mijn Samsung SATA II zo ingebouwd zoals die uit de doos is gekomen. Ik ga ervan uit dat deze HDD standaard op SATA II staat en dit dus geen problemen schijnt te veroorzaken.
Nu heb ik ook de indruk dat de éne TF7700 niet gelijk is aan een andere TF7700 want ik heb b.v. weer problemen met de CAM terwijl anderen dit schijnbaar niet hebben.
Dus misschien nog even naar de jumper setting kijken en op SATA I proberen.
Krijg je trouwens nog foutmeldingen bij het opstarten van de 7700?
Toen ik mijn 7700 na inbouw van de HDD voor het eerst opstartte werd meteen gevraagd of de HDD geformatteerd mocht worden.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik had dat gezien dat hiervoor iemand met precies dezelfde disk wel resultaat had. Ik dacht daarom dan ook dat dit wel gladjes zou werken. Niet dus. Ik heb ook even de SATA1 mode geprobeerd (daarvoor moet een jumper op de OPT1 positie). De OPT1 positie is pin 5 en pin 6. Als je de harddisk omdraait zie je op de onderkant overigens OPT1 staan bij de solderingen van die pinnen. Dit staat dus niet op de sticker die op de bovenkant zit... Mijn disk is wel vrij nieuw, van oktober 2007, zou dus weer net andere firmware kunnen hebben dan die andere die genoemd werd.

 

Bij het opstarten van de ontvanger krijg ik de foutmelding dat er geen disk gevonden is. Die melding flitst vrij snel voorbij. Verder krijg ik geen mogelijkheden om het ding te formatteren.

 

Duidelijk wel een product voor de volhouders onder ons lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@DTE Heel vervelend om te lezen dat de WD HD installatie niet wil lukken.

De zelfde WD heb ik geinstalleerd in een 7710 met FW 22/10 (Sys ID 233331 L1.01 V2.04). Ik heb hem zonder eerst aan te zetten direct uit de doos geinstalleerd. Ik denk dat er met het bootprocess iets misgaat in de FW. Ik zou een factory reset doen, direct hierna de FW 22/10 tijdelijk terug (en bij het signaal end de Tuner niet meer aan zetten), waarna de HD plaatsen. Waarschijnlijk heb je zo weer een clean boot die zou moet werken!

Vu+ duo

TF7710HDPVR Aston 1.05 Diablo

TF4000PVR Aston 218

Stab120 Tuner1+DuoLNB Astra+Hotbird Tuner2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het meedenken Sorbos. Ik ga dat zo gelijk ook nog eens proberen.

Ik zou graag nog even willen controleren of de pennen van de voeding van de meegeleverde SATA kabel op de juiste plek zitten: als ik de witte stekker, die op het board gestoken moet worden, naar me toe richt, met de schuine kanten naar onderen, dan heb ik links geel en rechts rood. Is dat correct?

 

 

Vanwaar mijn vraag: heb net zo'n stekker liggen en dan zitten geel en rood net andersom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

DTE,

Ik denk niet dat je in 1e instantie moet twijfelen dat de meegeleverde (voedings)kabel een onjuiste configuratie heeft.

Volgens mij zijn er geen standaarden m.b.t. de kleuren van de penbezetting voedingskabels en mag je geen vergelijkingen trekken met alternatieve kabels.

Als je twijfeld kun je natuurlijk controleren of de HDD wel draait (schroevendraaier op de deksel van HDD plaatsen en met het oor op de schroevendraaier luisteren).

Overigens wil het constateren van het feit dat de HDD draait nog niets zeggen over het feit dat de HDD verder goed functioneert dan wel herkenningsdata aan de TF ter beschikking stelt.

Mijn advies zou zijn om eerst nog even een andere HDD uit te proberen.

Succes ermee.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jürgen, ik snap dat ze een eventuele afwijking van de "standaard" ook gewoon op het board doorgevoerd kunnen hebben, en dan moet alles werken. Wil gewoon even zekerheid, zie op Internet ook alleen maar kabels die net andersom zijn. Dus daarom is het beste even te vergelijkem met iemand die dezelfde spullen heeft (dan kan ik dat uitsluiten).

 

 

 

Nog aanvullend: de leverancier van de winkel waar ik de ontvanger kocht vertelde door de telefoon dat zelf inbouwen kansloos was. Ik zei toen laat maar gewoon komen zet er zelf wel een disk in. Had namelijk al op dit forum gezien dat dat zeer eenvoudig was. Nu wil ik gewoon even zeker hebben dat de geleverde kabel niet juist zou zijn kwa voeding (een paar pennetjes zijn zo omgedraaid toch?). De disk is OK, die is gisteren in een PC gehangen (aan de in de pc aanwezige kabel).

 

Wat betreft het draaien van de disk: kan niet echt zeggen dat ik wat hoor aan die disk. Een andere SATA HD heb ik zo niet liggen om even te proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

Nog aanvullend: de leverancier van de winkel waar ik de ontvanger kocht vertelde door de telefoon dat zelf inbouwen kansloos was. Ik zei toen laat maar gewoon komen zet er zelf wel een disk in. Had namelijk al op dit forum gezien dat dat zeer eenvoudig was.

Heeft de leverancier ook toegelicht waarom zelf inbouwen kansloos is? Dit is volgens mij een opmerking die nergens op slaat.
De inbouw kan werkelijk niet fout, HDD met de bijgeleverde schroeven plus dempingsrubbers inhangen, kabel aansluiten en klaar.
Ook m.b.t. de garantie levert zelfinbouw geen problemen op, bij enige twijfel kun je na de inbouw ook nog altijd de meegeleverde garantiestikker op de TF plakken.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, inbouwen moet ook geen enkel probleem zijn. Ik schat in dat de leverancier liever zelf de HD wilde leveren/verkopen. Anyway: wie deelt hier eens mee hoe de bedrading van zijn kabel (de witte stekker van de voeding) er uit ziet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@DTE Heb kleurcodering nagekeken.

Tuner display naar je toe, van displayzijde richting achterzijde: geel, zwart, rood. door deze omschrijving hoef ik de tuner niet weer open te schroeven en neem aan dat het duidelijk is.

Vu+ duo

TF7710HDPVR Aston 1.05 Diablo

TF4000PVR Aston 218

Stab120 Tuner1+DuoLNB Astra+Hotbird Tuner2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijk Sorbos. Bedankt. Dan wijkt mijn kabel niet af.

Heb net even een factory reset gedaan, maar wel met de laatste firmware. Als de ontvanger dan opstart zegt ie helemaal niets over een harddisk en komt gelijk in het menu. Ik moet dan eerst wat kanalen inlezen, dan bij de volgende keer starten geeft ie wel de gebruikelijke error van geen gevonden harddisk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien toch een voedingsprobleem; luister eens goed tijdens het opstarten of uitzetten van de TF(en dus ook van de HD), dan moet je de HD zeker wel horen.

TF5500PVR (Fw aug-07)HD: WD2500AVJB; X-cam Orion. Taps: 3PG, QuickJump, Mediamanager, Nicedisplay, Quicktimer;

2e ontvanger: Sony KDL-26EX555 met Aston 1.07 (Fw 2.26); Schotel: Triax TDS Ø 64cm met CD DUO LNB quad ;

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krijg die oude fw er niet meer in. Hij geeft een E-06 in de display. De laatste versie download wel goed. Denk dat dit ding maar gewoon terug moet. Jammer, heb net dik 1100 km gereden om hem op te halen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Krijg die oude fw er niet meer in. Hij geeft een E-06 in de display. De laatste versie download wel goed. Denk dat dit ding maar gewoon terug moet. Jammer, heb net dik 1100 km gereden om hem op te halen....

Waarschijnlijk heb je geprobeert om de vorige FW met de USB stick terug te zetten maar dat zal alleen lukken met de seriële nulmodemkabel.
Met USB is het niet meer mogelijk om na een E-06 error FW te vervangen.
Ik maak uit je vorig bericht op dat je nog steeds niet weet of de HDD draait.
Zoals eerder beschreven kun je dit heel goed met een schroevendraaier controleren.
Gebruik bij voorkeur een schroevendraaier met een plastik handvat. Zet het metalen deel van de schroevendraaier op de metalen deksel van de HDD (dus niet op de TF) en leg je oor op het plastik handvat van de schroevendraaier. Trek nu de voeding los en sluit deze weer aan, dit moet duidelijk hoorbaar zijn. Zo niet draait de HDD om nog onbekende reden niet.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...