Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

ik heb nu inmiddels al vele malen getracht om Linux via een LiveCD te bekijken en eventueel te installeren.

Maar telkens loopt alles vast oftewel installeert niet, of blijft zwart scherm of komt met de mededeling dat er iets aan de hand is met mijn display, rara hoe kan dat

Mijn computer is een half jaar oud een Dell Dimension met intell core2 cpu 1.80Ghz, 2048 Mb intern geheugen, dikke harde schijf en een 256Mb ATI radeon X 1300 Pro videokaart

ik heb inmiddels al vele verschillende linux geprobeerd, allen met hetzelfde resultaat.

In Vista geeft mijn PC aan dat de videokaart goed werkt

met vriendelijke groet

Poetsdoekje

En de hartelijke groeten van Poetsdoekje...

COMPUTERS ??!!.... De meeste fouten zitten tussen het toetsenbord en de stoel........

Geplaatst:

heb je dit ook met de fedora 8 geprobeerd??

die heeft een speciale core2 versie

probeer die eens

ik heb vanmorgen die ook op mijn dell gezet ook een ati radion X 1300

Groeten Fred.

AZbox premium , AZbox premium+ , AZbox elite

Dreambox 8000 2maal SAB sky 4800 mini , DVB zelfbouw decoder.

Geplaatst:
Citaat:
probeer die eens

Ik heb Fedora8 wel geprobeerd, maar ik weet niet of dat de speciale core versie was.

Maar dat kan ik nog wel eens effe proberen.

ik laat nog van me horen

groeten van poetsie

COMPUTERS ??!!.... De meeste fouten zitten tussen het toetsenbord en de stoel........

Geplaatst:
Citaat:
probeer die eens

Ik zal waarschijnlijk door de bomen het bos niet meer zien, maar ik kan nergens de fedora8 core2 versie vinden, bestaat er ook een downloadbare dvd iso bestand??

Heb je misschien een link voor mij (evt per pm)

greetzzz.

Geplaatst:
Citaat:
Hallo allemaal,

ik heb nu inmiddels al vele malen getracht om Linux via een LiveCD te bekijken en eventueel te installeren.

Maar telkens loopt alles vast oftewel installeert niet, of blijft zwart scherm of komt met de mededeling dat er iets aan de hand is met mijn display, rara hoe kan dat

Ik heb dat ook meermalen gemerkt, met verschillende distributies. De distributie die het vaakst uit de voeten kan met de hardware is in mijn ervaring Ubuntu. Die faalt vrijwel nooit op de videokaart.

Wat je eventueel ook nog kunt proberen is opstarten in, ummm, hoe heet het ook al weer, zoaiets als "safe video mode". De Ubuntu live CD kent die optie (als tweede bootoptie, geloof ik).

http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

Kies de workstation editie voor de x86.

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Geplaatst:
Citaat:
probeer die eens

Ik heb het geprobeerd, de download ging goed, de installatie ging goed, en na het opstarten, was het moooi misse boel, het scherm bleef op zwart, en bleef ook op zwart, wat ik ook maar geprobeerd heb.
Ik denk dat ik er maar mee stop... Hartelijk dank voor het meedenken en de hulp

En weer terug ga naar Ome Bill

groeten van poetsie

Geplaatst:
Citaat:
Die "safe video mode" zit volgens mij in Kubuntu ?

Dat zal inderdaad, maar hij zit zeker in Ubuntu.
En als er soms problemen zijn met videokaarten, dan helpt het wel. Ik heb het zelf een keer nodig gehad (Ik heb Ubuntu geboot op tig uiteenlopende systemen zolangzamerhand, van oud wrak tot hyperflitsend).

m

----

Geplaatst:
Citaat:
Citaat:
Die "safe video mode" zit volgens mij in Kubuntu ?

Dat zal inderdaad, maar hij zit zeker in Ubuntu.
En als er soms problemen zijn met videokaarten, dan helpt het wel. Ik heb het zelf een keer nodig gehad (Ik heb Ubuntu geboot op tig uiteenlopende systemen zolangzamerhand, van oud wrak tot hyperflitsend).

m

Booten lukt best maar ik krijg de juiste resolutie niet met (K)Ubuntu op mijn Acer Aspire 5520 dual processor laptop waar een Nvidia FX Geforge 7000 in zit, enige resolutie die ik krijg is 800x600 en ook geen 3d helaas.

Moet meegeven dat Mandriva pwp 2008 daar totaal geen problemen mee ondervind op alle laptops en pc´s hier, en dat is helaas 1 van de weinigen in de rij linux distro´s. Maar dan loop je weer tegen andere problemen op.

Zolang er nog te veel geklooid moet worden met linux zal ome bill het winnen. Tijd voor een MAC?
Geplaatst:
Citaat:
@Penthe

Heb je de nvidia drivers voor xor g dan al geinstalleerd? (dat gaat niet auto bij installatie)

https://help.ubuntu.com/community/Latest_Nvidia_Dapper

Helaas gaat dat ook niet zomaar handmatig, te veel werk. En bij elke kernel upgrade weer overnieuw beginnen vind ik ook nutteloos werk.

Daarom houd ik het bij Mandriva pwp waar ik enkel nog met bepaalde software hoef te vechten in plaats van de hardware instellingen, want wat dat betrefd is de hardware support bij Mandriva toch wel topje van de ijsberg.
Geplaatst:
Citaat:
Citaat:
@Penthe

Heb je de nvidia drivers voor xor g dan al geinstalleerd? (dat gaat niet auto bij installatie)

https://help.ubuntu.com/community/Latest_Nvidia_Dapper

Helaas gaat dat ook niet zomaar handmatig, te veel werk. En bij elke kernel upgrade weer overnieuw beginnen vind ik ook nutteloos werk.

Daarom houd ik het bij Mandriva pwp waar ik enkel nog met bepaalde software hoef te vechten in plaats van de hardware instellingen, want wat dat betrefd is de hardware support bij Mandriva toch wel topje van de ijsberg.

Het is een verschil in principe. Bij Ubuntu willen ze standaard niets installeren dat niet open source is. Je kunt het wel met de hand heel makkelijk installeren via de "Restricted driver manager". In 7.10 is dat heel makkelijk, tegenwoordig.

Maar blijf gerust op Mandriva. Is een prima distributie. En het is inderdaad makkelijk dat ze kennelijk meteen spullen meeleveren die niet open source zijn, zoals de nVidea driver.

m

----

Geplaatst:

Citaat:
Het is een verschil in principe. Bij Ubuntu willen ze standaard niets installeren dat niet open source is. Je kunt het wel met de hand heel makkelijk installeren via de "Restricted driver manager". In 7.10 is dat heel makkelijk, tegenwoordig.

Maar blijf gerust op Mandriva. Is een prima distributie. En het is inderdaad makkelijk dat ze kennelijk meteen spullen meeleveren die niet open source zijn, zoals de nVidea driver.

m

Mijn probleem met (K)Ubuntu is meer dat je bij elke kernel upgrade de NVIDIA drivers weer opnieuw moet installen.

En daar ligt het verschil bij Mandriva is dit niet nodig.

Maar moet wel toevoegen dat de distro die ik gebruik geen gratis versie is, ik heb dus 2x betaal distro 1 Mandriva powerpaack 2008 32bits en 1 64 bits en door dit feit kunnen dergelijke drivers meegeleverd worden op de betaal dvd´s

Op de free distro zullen ze wel niet aanwezig zijn maar dan toch heb je een grafisch scherm omdat je alles wel van beeld kan voorzien met de VESA drivers die standaard aan boord zijn, enkel heb je dan geen 3D en niet erg veel resolutie keuzes en je videokaart is trager, maar dan kun je toch nog gaan stoeien met de juiste drivers als je dat zou willen.

Geplaatst:
Citaat:

Op de free distro zullen ze wel niet aanwezig zijn maar dan toch heb je een grafisch scherm omdat je alles wel van beeld kan voorzien met de VESA drivers die standaard aan boord zijn, enkel heb je dan geen 3D en niet erg veel resolutie keuzes en je videokaart is trager, maar dan kun je toch nog gaan stoeien met de juiste drivers als je dat zou willen.

Dat klopt, maar ze zijn bijzonder makkelijk te downloaden en te installeren. Je hoeft er niets voor te weten. Ze worden door de 'Restricted driver manager' automatisch gedownload, rechtstreeks van nVidea en automatisch geinstalleerd. Het enige dat je hoeft te doen is in de 'Software sources' een dingetje aan te vinken dat je closed source drivers wilt ontvangen.

Ik denk niet dat er veel mensen zijn die *buntu draaien op een nVidea kaart die gebruik maken van de open source driver, want die heeft inderdaad beperkingen. Voor mij is een van de eerste dingen om te doen na een verse installatie, de twee klikken die nodig zijn om de nVidea drivers te installeren.

De betaalversie van Mandriva is prima. Je betaalt in feite voor de support, en dat lijkt me helemaal terecht. Bovendien is het geen wereldbedrag en veeeel goedkoper dan *soft Windows.

m

----

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen