Ga naar inhoud

Hoe of waarmee een externe HDD[ 500 GB ] formatteren in FAT 32

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hier staat op mijn bureau een externe HDD die persé in FAT 32 geformatteerd

moet worden.

Deze heeft een capaciteit van 500 GB [465,75 GB netto]

Deze zou ik het liefst in 2 partities maken.

Normaal kan dat niet in Windows XP omdat daarmee het Max. 32 GB is.

Met welk programma kan ik dit wél bewerkstelligen ?

Bij voorbaat mijn dank !

Vriendelijke groet,

SatBaron

Geplaatst:

Ah nee maar er zijn wel dos usb drivers te vinden, tis simpeler om dan die disk effe intern aan de ide/sata poort te hangen voor de fdisk/format. Soms heeft de PC bios wel usb support en dan moet het ook gaan.

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Geplaatst:

Het kan wel onder windows maar dan via een ubocht constructie. Hier staat de uitleg in het Engels.

(mocht je nog 'toevallig' een versie van Acronis Disk Director Suite hebben liggen dan kan je het daar ook mee doen. Gebruik daarvoor de partition expert).

Hier nog even een commandoregel tool die het onder windows doet H2Format

(Hang je schijf in je windows machine en kijk welke driveletter hij krijgt. Pak het bestand uit naar de root van je c schijf. Open een dos box waar bij de prompt op c:\ staat. Start de file met H2Format H: (b.v. als de drive de letter H van windows heeft gekregen)

Ook kan je gebruik maken van een linux live cd en dan moet je gebruik maken van gparted LiveCd.

Houd er wel rekening mee dat als je een externe hd via usb of firewire gebruikt dat er in fat32 geen recovery bits zitten die in ntfs (of ext3) wel zitten. Als je verkeerd afsluit of de hd raakt in een keer spanningsloos kan je zomaar een paar honderd mb aan data kwijtraken.

Regards

'Life Is A Joke'

Geplaatst:

De beperking van 32 GB geldt wel onder XP en win2000, maar bv niet onder win 98. Maar de fdisk versie van windows 98 ondesteund slechts schijven tot 64 GB.

Citaat:
You cannot format a volume larger than 32 gigabytes (GB) in size using the FAT32 file system during the Windows XP installation process. Windows XP can mount and support FAT32 volumes larger than 32 GB (subject to the other limits), but you cannot create a FAT32 volume larger than 32 GB by using the Format tool during Setup. If you need to format a volume that is larger than 32 GB, use the NTFS file system to format it. Another option is to start from a Microsoft Windows 98 or Microsoft Windows Millennium Edition (Me) Startup disk and use the Format tool included on the disk.
(microsoft)

Dit betekend natuurlijk niet dat de bios geen problemen kan geven, mn de oudere versies. Dat weet ik niet.

Geplaatst:

Haal gewoon Hiren's BootCD 9.3 van het net.Brand de image op CD.Boot je PC van cd en dan kan je partition magic starten.Daarin kan je verdelen en formateren.

Geplaatst:

@-WPW, @-jacobus, @-Morgothzz, @-wammeswaggel, @-bellejt !

Bij deze wil ik jullie allen hartelijk bedanken voor jullie reaktie en

het meedenken voor een oplossing van mijn probleem.

jacobus zijn advies heb ik opgevolgd om het maar met

Partition Magic te doen wat voortreffelijk is gelukt !

Nogmaals mijn DANK !

Met vriendelijke groet,

SatBaron

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen