Gast Geplaatst: 25 november 2007 Geplaatst: 25 november 2007 Dit is mijn eerste post op dit forum en ik ben nogal een n00b wat betreft satelliettelevisie, dus mijn vragen kunnen enigszins dom zijn denk ik. Daarvoor bij voorbaat als excuses. Mijn ouders hebben met een recente verhuizing de beschikking gekregen over een schotel en een Philips DSX 7072 ontvanger. Probleem met deze ontvanger is dat hij het signaal alleen in breedbeeld (16:9) of in 4:3 (Pan&Scan) kan doorgeven en niet in 4:3 (letterbox), waardoor mijn ouders met hun 4:3 televisie dus moeten kiezen tussen een uitgerekt beeld (16:9 op een 4:3 tv) of voor een beeld waar de twee zijkanten zijn afgesneden (alleen bij breedbeelduitzendingen uiteraard), waardoor ondertiteling niet meer behoorlijk te lezen valt. Nou kwam ik op een website het volgende tegen (weet niet of ik die website mag linken, dus ik citeer het): Citaat: Weergave op een 4:3 TV op Canal Digitaal satellietontvangers ouder dan 3 jaar. De meeste Canal Digitaal satellietontvangers ouder dan 3 jaar kunnen helaas (nog) geen letterbox weergeven op uw 4:3 TV toestel. Deze ontvangers kennen alleen de optie voor anamorf (16:9) of Pan&Scan (4:3). Indien u in het bezit bent van een van deze ontvangers en een 4:3 TV toestel kan dit dus problemen opleveren bij bijvoorbeeld ondertiteling. Canal Digitaal is inmiddels voor een groot aantal van deze satellietontvangers een softwareaanpassing aan het ontwikkelen, zodat ook deze ontvangers letterbox kunnen weergeven. Deze softwareaanpassing wordt binnen enkele maanden verwacht en zal via de satelliet naar uw ontvanger worden gestuurd. Houdt deze pagina in de gaten voor actuele ontwikkelingen. Enkele ontvangers welke nog geen letterbox kunnen weergeven: Strong SRT-8000H Nokia 9302S Nokia 9304S Pace Platinum Philips DST5816 Philips DSX6073 Philips DSX7072 Pioneer DBR-S100 Pioneer DBR-S200 Pioneer DBR-S300 Techview Thomson DSR436 Nou vroeg ik me af of de firmware van bijvoorbeeld Rayhtec al wél het signaal in 4:3 letterboxformaat kunnen doorvoeren. Of zal ik moeten wachten op een firmware-update van Canaldigitaal. Alvast bedankt voor de antwoorden, Maarten
Hellum Geplaatst: 25 november 2007 Geplaatst: 25 november 2007 nope het is (nog) in geen enkel geval mogelijk. MVG. Gerard If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience. -George Bernard Shaw
Gast Geplaatst: 25 november 2007 Geplaatst: 25 november 2007 Jammer jammer, weet iemand toevallig binnen welke termijn zo'n update van Canaldigitaal te verwachten valt?
Smurf Geplaatst: 25 november 2007 Geplaatst: 25 november 2007 weet je zeker dat de televisie dat niet kan? die van mij is al enige jaren oud maar kan perfect letterbox weergeven, gewoon sat ontvanger op 16:9 en tv op automatisch en dat gaat prima. (ja een gewone 4:3 tv met buis) Bolt HD, strong srt8000 sattracker 4, srt4125 concord 1.05, hotbird, astra 1,2,3
Gast Geplaatst: 25 november 2007 Geplaatst: 25 november 2007 Nee, daar is de mijn ouderlijke tv net iets te simpel voor helaas. Er valt in die tv niets in te stellen wat betreft de SCART in.
Hellum Geplaatst: 26 november 2007 Geplaatst: 26 november 2007 Citaat: weet je zeker dat de televisie dat niet kan? die van mij is al enige jaren oud maar kan perfect letterbox weergeven, gewoon sat ontvanger op 16:9 en tv op automatisch en dat gaat prima. (ja een gewone 4:3 tv met buis) ik heb een tv staan, een JVC van 2jaar oud die het niet doet, ook nog zo'n goedkoop audiosonic (medion, *ldi) die zeker ouder is en die doet het wel. MVG. Gerard If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience. -George Bernard Shaw
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen