Ga naar inhoud


Waarom gaat mijn modem plat? Ik ben eruit . . . . denk ik.


Con

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: theparasol
Erg bijzonder idd alleen de noisemargins verschillen maar heel ietsjes, toch is jouw connection speed flink beter.


Ik had gehoopt dat de Siemens het bij jouw beter zou doen.Hoe presteerd de Siemens t.o.v. je vorige modem? Het lijkt erop dat jij veel meer last van overspraak hebt dan ik gezien dezelfde waarden dezelfde lijnlengte en dezelfde DSLAM die we hebben.

Mijn situatie: De eerste 5km is een kabel zonder aftakkingen naar ons dorp. Daarna een verdeler naar ik schat een 200-300 ADSL gebruikers. Daarna gaat de kabel met een lengte van 1,3km door naar ons huis met onderweg ca. 14 aansluitingen mogelijk niet allemaal ADSL. Wij zijn de laatste gebruiker op deze kabel.

Vroeg in de middag gaf mijn modem om de 5 minuten reconnects het was hier slecht weer. In de middag werd het weer beter net zoals het weer dus ik denk dat het overspraak is geweest door meer ADSL gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 129
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Citaat:
Mijn situatie: De eerste 5km is een kabel zonder aftakkingen naar ons dorp. Daarna een verdeler naar ik schat een 200-300 ADSL gebruikers. Daarna gaat de kabel met een lengte van 1,3km door naar ons huis met onderweg ca. 14 aansluitingen mogelijk niet allemaal ADSL. Wij zijn de laatste gebruiker op deze kabel.

Vroeg in de middag gaf mijn modem om de 5 minuten reconnects het was hier slecht weer. In de middag werd het weer beter net zoals het weer dus ik denk dat het overspraak is geweest door meer ADSL gebruik.


Ik denk, na al mijn ervaringen, gewoon een slechte infrastructuur
waarbij vocht een geleider vormt voor de grondkabel op de slechtste
plekken.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zyxel presteert qua lijnsnelheid vergelijkbaar.

Toch is de siemens superieur want onder moeilijke omstandigheden werd de zyxel soms stroperig traag met bv telnet en webui.

Ook internet kreeg dan last van time-outs.

 

Dit was echter uitzonderlijk, meestal liep het wel goed.

De siemens trained stabiel in en heeft geen last van dit soort verschijnselen. De fritz maakt vandaag helemaal geen connectie dus die word voorlopig alleen ingezet als voip-ata.

 

De looplength schijnt hier volgens KPN bijna 8 km te zijn, we zijn de laatste op een lange kabel naar de centrale in Coevorden aan de melkkade. Omdat het buitengebied is ligt de kabel met flinke lussen want in de jaren dat deze de grond in is gegaan hadden maar enkelen in deze contreien telefoon.

Dus werd er niet alleen gegraven langs de wegen maar ook omweggetjes gemaakt om de spaarzame klanten zo goedkoop mogelijk op 1 kabel aan te prikken.

 

De buren op 10 meter hebben stabiele 1356 Kbit down 260 up (speedtouch 546).

Ik verwacht dan ook ergens een rotte kabel.

Maar zoals gezegd ik ga volgende week de KPN er eens naar laten kijken. Instabiel door de afstand prima, maar de directe buren 2x

zo goede lijn met een inferieur modem dat is gewoon onverteerbaar onrechtvaardig

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel succes met KPN. Ik zit in een soortgelijke situatie. De hele straat aangesloten met een kabel van nog geen 2 kilometer en een enkele buur (zonder ADSL) en ik met een kabel van 2 kilometer. Zolang de telefoon het goed blijft doen doet KPN geen bal. Ik ben op zoek naar een punt waar ik hier officieel een klacht over in kan dienen. Ik snap best dat als je 3 kilometer van de centrale woont, KPN er geen 2 van kan maken. Maar het omgekeerde vindt ik in een ADSL tijdperk met snelheden tot 20 Mb./sec uit de tijd zeker als al je buren wel gewoon 16 Mbit en hoger halen terwijl je zelf op nauwelijks 6 blijft steken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

KPN komt woensdag tussen 10.00 en 12.00, een monteur gaat vanaf onze kant de zaak doormeten.

De tweedelijns medewerker aan de telefoon gaf wel aan dat ze niet zo maar een stuk kabel gaan vervangen en dat ze bij lijnen >5 km in principe niets doen. Waarop ik het voorbeeld van onze buren aanhaalde die zonder moeite stabiel op 1356 kbit intrainen op momenten dat ik krap aan 600kbit uit de lijn weet te trekken.

Vervolgens dat er toch niets aan te passen viel waarop ik antwoordde dat ze me dan toch op het reserve paar wit-oranje konden omzetten. Zei hij weer: wellicht dat die net zo slecht is of nog slechter. Waarop ik weer zei: nou, ik ben onderhand al 2 jaar bezig, als we zo blijven doorpraten veranderd er nooit wat. We kunnen het allicht proberen. Waarop hij weer ging overleggen en vervolgens met voorstel monteur kwam.

 

Vol verwachting klopt ons hart smile

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: theparasol
KPN komt woensdag tussen 10.00 en 12.00, een monteur gaat vanaf onze kant de zaak doormeten . . . . vol verwachting klopt ons hart . . . .


Moed houden, wij zijn 3/4 jaar bezig geweest, veel monteurs
over de vloer gehad, vele lassen gerepareerd en € 1.500,00
op de koop toe voor een stukje schadeloosstelling.
Er is dus hoop (o,ja we zitten 6,5 km van de centrale)

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Con
Ik denk, na al mijn ervaringen, gewoon een slechte infrastructuur
waarbij vocht een geleider vormt voor de grondkabel op de slechtste
plekken.


Ik kan weinig verschil merken tussen droog of regen. Wel verschil bij piekuren van internet gebruik.

Origineel bericht van: theparasol
De buren op 10 meter hebben stabiele 1356 Kbit down 260 up (speedtouch 546).
Ik verwacht dan ook ergens een rotte kabel.


Dan moet dat haast wel in het laatste stuk zitten.
Mijn buren zitten op een andere centrale ca 3,5km met een veel betere verbinding maar ik denk dat ik KPN nooit zo gek ga krijgen om mijn kabel aan te sluiten op de andere kabel/centrale (ca. 200m graafwerk). Het leuke is ook dat mijn buren geen hoger abbo dan 256/1500 kunnen krijgen omdat ze het niet snappen dat zij op een andere centrale zitten. Als je hun lijndemping ziet moet een 3Mb makkelijk kunnen.

Als ik het weer een keer kan opbrengen ga ik de brakke door KPN geleverde ST546 er weer aanhangen en er weer een storing van maken. Eigelijk is het van de zotte dat ik mijn verbinding door het aanschaffen van een siemens modem zelf heb lopen verbeteren.

Vorige keer ving ik Bot en kon het niet beter volgens de monteur(wat ik zelf ook denk) maar laat ze dan maar 200m graven dan hebben ze mij geen last meer of in het dorp en een ADSL centrale neerzetten maken ze het hele dorp blij.
Keep on Dreaming zullen we maar zeggen frown

Link naar reactie
Delen op andere sites

En toch gebeurt dat laatste wel eens hoor.

Hier in Dalerpeel dorpskern, die zitten op de Krim centrale, bleek alleen aan de zuidkant nipt dsl mogelijk te zijn.

Uiteindelijk hebben ze een extra steunpunt halverwege gezet.

Helaas ligt de uiterste lijn van die centrale 400 meter van onze woning en zitten wij opgescheept met een oude kabel die ook nog door Steenwijksmoer loopt. Daar is de connectie ook al slecht.

Maakt mij niet wijs dat KPN dat niet weet. Het brengt echter te veel kosten met zich mee dit alles te vervangen.

Ach over 3 jaar hebben we hier ook vast glas.

 

Er loopt trouwens al een fiberkabel op 800 meter hierzo door de heide in het kader van "samen snel op glas" (surfnet voor basisonderwijs).

 

Kortom een keur aan nog onbereikbare mogelijkheden smile

Link naar reactie
Delen op andere sites

*** Update ***

 

De monteur van KPN is geweest.

 

Hij heeft de snelheid gemeten in de central: 1500/256

Hij heeft de snelheid gemeten bij ons thuis: 512/256

 

Hij heeft gemeten bij steunpunt "de dreef" daar schijnt een hulp DSL-AM te staan (kijk zo hoor je nog eens wat!)

Snelheid aldaar: 1500/256

 

Tevens merkte hij op dat de telefoon ook ruisde -> conclusie rotte las of waterkabel.

 

Er blijkt geen reserve aderpaar aangesloten te zijn dus omsteken was niet mogelijk.

 

Morgen(!) komt de ondergrondse al, die hebben speciale meetapparatuur en die kunnen de zwaktes localiseren.

Hij zei nog als ze geluk hebben is het een zwakke las dan kunnen ze een putje graven. Als een hele lengte kabel rot is dan duurt het natuurlijk iets langer.

 

Kortom: wordt vervolgd smile

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat ze precies kunnen bepalen waar de rotte las zit.

(Als de situatie zich niet vanzelf oplost (bij droog weer))

 

Ga er maar vanuit dat ze gaan graven en dat het goed komt.

Ze kunnen op kilometers afstand op enkele meters nauwkeurig

zien waar de rotte las zit. Enkele monteur hebben bijzondere

equipment bij zich om een en ander te bepalen.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

we lezen nu je berichtgeving al een hele poos.

je kunt dus zonder venijnnig te worden wel stellen dat de ISO certificering van zo'n Melog als KPN is geen drol waard is.

 

immers zouden sinds de introductie van dat certificaat de firma's die dergelijke diensten aanbieden en een algemene verdeelsleutel hanteren op netkosten en onderhoud dat anders zouden moeten berekenen op een abonnement die aan een rot eind kabel ligt.

 

maw

 

iso certificering waarbij men een vastgelegd protocol en controle heeft om te waarborgen dat de diensten correct worden geleverd is onrechtmatig op alle abonnenten kostentechnisch verrekend (gedurende jaren).

 

dus alle KPN abonnenten zouden retrospectief geld terug moeten ontvangen....

 

dat zou het aandeel wel eens heftig kunnen doen kelderen.

 

maar dat is in niemands interresse zullen we maar zeggen.

 

cheers

Comme au Cinema

Alain Delon

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een update, de afstand van ons huis naar de hulp dsl-am is "slechts" 4 km.

 

Kijk, dat is nog eens nieuws met wat geluk kan ik nog een hoger abonnementje afsluiten ook smile (ja ik blijf hopen!!!)

 

Nu maar hopen dat de zaak niet opdroogt voor morgen!

Hoewel, mijn modem ging uurtje terug al weer van 800kbit naar 675kbit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: theparasol
*** Update ***

De monteur van KPN is geweest.

Hij heeft de snelheid gemeten in de central: 1500/256
Hij heeft de snelheid gemeten bij ons thuis: 512/256

Hij heeft gemeten bij steunpunt "de dreef" daar schijnt een hulp DSL-AM te staan (kijk zo hoor je nog eens wat!)
Snelheid aldaar: 1500/256

Tevens merkte hij op dat de telefoon ook ruisde -> conclusie rotte las of waterkabel.

Er blijkt geen reserve aderpaar aangesloten te zijn dus omsteken was niet mogelijk.

Morgen(!) komt de ondergrondse al, die hebben speciale meetapparatuur en die kunnen de zwaktes localiseren.
Hij zei nog als ze geluk hebben is het een zwakke las dan kunnen ze een putje graven. Als een hele lengte kabel rot is dan duurt het natuurlijk iets langer.

Kortom: wordt vervolgd smile


Super dan kan het alleen maar beter worden.

Ik heb vanavond de spectrum analyser van het werk meegenomen om eens te zien hoe het er op de lijn uitziet. Ik zag inderdaad een up en downstream signaal. Voor de gein prik ik de analyser op het tweede aderpaar en zie daar ook het ADSL signaal??? Modem aan het tweede aderpaar gehangen en tot mijn verbazing logt het modem in en ook nog eens 100kbps sneller.
Met de multimeter gaan meten en ik kom tot de conclusie dat er tussen twee draden van de aderparen sluiting zit 56Ohm. De sluiting moet dus ergens verderop in de kabel zitten. De las in de weg zit op ca. 90meter dus ik ga maar eens narekenen met de wet van ohm.

Heeft de DSLAM ook een Ohmse weerstand wie weet dat? Ik meet namelijk op de aderparen zelf een oneindig hoge weerstand (ik heb geen telefoon op de lijn!).

Morgen KPN maar bellen kijken of ik een monteur kan krijgen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet je nog een eerste en een tweede lijns omlullen.

Als de groene mannen komen komt het goed...

 

Wel apart, dat is bij ons aan de zaak ook zo: De helpdesk knutselt wat goedbedoelend aan maar de buitendienst slaat spijkers met koppen.

 

Waar ik nu achteraf van opkijk is dat mij altijd verteld is uw lijn is bijna 8 km lang en nu moet ik horen dat hij maar 4 km lang is. Ook kreeg ik maandag nog te horen: met lijnen langer dan 5 km doen we niets. De lijn is helemaal geen 5 km.

Begin nu werkelijk af te vragen of ze wel echt een lijnmeting doen of dat ze maar wat kletsen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...