Ga naar inhoud


akku's van een golfbuggy


D.Quijote

Aanbevolen berichten

Ik heb hier een elektrische golfbuggy, je weet wel zo'n karretje waar je met 2 man in kan zitten. De power wordt verzorg door 6 stuks 8 Volt akku's. Wat er verder op de akku staat is : High performance deep cycle 8V 165 Ah 5 Hr 20 Hr / 146 Ah 5 Hr / 85 RC min. Het zijn geen gesloten akku's dus je moet regelmatig gedestileerd water bijschenken. Er zit natuurlijk ook een lader bij van 17 amp dacht ik. Nu zijn die akku's nogal aan de prijzige kant 120 euro per stuk, dus reken maar uit x 6 kost dus 720 euro. Nu zijn auto akku's vele malen goedkoper, dus mijn vraag zou je die 6 akku's kunnen vervangen voor 4 stuks van 12 volt, met ongeveer dezelfde Ah. Of kan dit niet zomaar.

 

Salu2, D.Quijote

 M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik ben nog even gaan rondkijken bij google en kwam de volgende tekst tegen bij een bepaalde firma:

 

Deep Cycle batterijen zijn een noodzaak voor toepassingen waarin diepe ontlading van de batterijen word gevergd. Zoals bij o.a.: electrische schaarliften, hoogwerkers, schrob-veegmachines, golfkarren, enz., enz., enz...

 

Dus dan zou je denken dat normale onhoudsvrije auto akku's niet geschikt zijn.

 

Salu2, D.Quijote

 M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ik ben nog even gaan rondkijken bij google en kwam de volgende tekst tegen bij een bepaalde firma:

Deep Cycle batterijen zijn een noodzaak voor toepassingen waarin diepe ontlading van de batterijen word gevergd. Zoals bij o.a.: electrische schaarliften, hoogwerkers, schrob-veegmachines, golfkarren, enz., enz., enz...

Dus dan zou je denken dat normale onhoudsvrije auto akku's niet geschikt zijn.

Salu2, D.Quijote


je hebt het antwoord al gevonden maar ook die zijn wel goedkoper te koop de Cycle batterij zoek er maar eens op

Groeten Fred.

 

AZbox premium , AZbox premium+ , AZbox elite

Dreambox 8000 2maal SAB sky 4800 mini , DVB zelfbouw decoder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben geen techneut, maar weet dat er wel degelijk verschil zit tussen auto-accu's en zogenaamde tractie-accu's. De laatste schijnen o.a. veel dikkere platen te hebben. Tractie-accu's worden o.a. gebruikt in golf-karretjes, maar ook in invalide-wagens, heftrucks, enz. en zijn inderdaad duurder dan auto-accu's, die in principe niet veel anders doen dan even kort een flinke start-stroom geven, en verder een beetje buffers spelen.

 

Als ik jou was zou ik me goed laten informeren voor ik auto-accu's koop, anders is goedkoop misschien toch wel duurkoop...

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gaat vast niet goed. De accu in de auto is een startaccu. Die is helemaal niet bedoeld voor het langdurig leveren van veel stroom. Mogelijk gaat een auto accu kapot door krom trekken van de platen.

 

Een andere mogelijkheid is dat de spanning inzakt waardoor je stil komt te staan.

 

Maar die golfers willen toch de natuur in? Lopen dan met die luie .....

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Of kan dit niet zomaar.
Zal ws wel kunnen maar niet lang auto accu s zijn niet gemaakt om leeg getrokken te worden nog om in serie gezet te worden dus dan is t vrij snel over met de pret.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Citaat:
Of kan dit niet zomaar.
Zal ws wel kunnen maar niet lang auto accu s zijn niet gemaakt om leeg getrokken te worden nog om in serie gezet te worden dus dan is t vrij snel over met de pret.


Ik denk ook niet dat ze in serie staan, of in elk geval niet allemaal, zouden anders wel flinke stromen gaan lopen door alle accu's.
Dus dat verhaal om ze te vervangen door de 12 Volt accu's zal dan waarschijnlijk ook niet opgaan.
Maar ik kan het mis hebben, lijkt me wel handig om dit zoiezo even te bekijken hoe ze nu gekoppeld zitten.

HCO.

It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle...

ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon de orginele accu´s erin zetten.

Zouden lood-accu´s de goedkopere oplossing zijn, dan had de fabrikant dat ook wel gedaan of aanbevolen.

Ook het verkeerde opladen van een ander type accu kan katastophale gevolgen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@D.Quijote

 

Toevallig werk ik in de accu's.

De blokken die jij erin hebt staan zijn zogeheten "Trojan" monoblocks.

Deze hebben dikkere platen als een startaccu en zijn dus gebouwd om de Ampéres over langere tijd te verdelen, dus je zal dit zelfde type dus weer terug moeten plaatsen.

Je kan wel 3 stuks 12Volt semi-traktie pakken maar je zal toch met de maatvoering zitten.

Ook is het de vraag of je lader het wel aan kan aangezien sommige Trojan's buisjesplaten hebben en dus met een hogere spanning laden dan semi-traktie.

 

p.s. Als je diezelfde Trojans voor € 120,00 kan kopen moet je géén moment twijfelen en direkt doen want je wilt niet weten hoe hoog de accuprijzen wereldwijd nu staan ivm de uit de klauwen gerezen loodprijzen.

Dus deze prijs is géén eurocent teveel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...