Ga naar inhoud

Hoe een complete camping voorzien van schoteltelevisie

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Een kennis van mij heeft een camping in Luxemburg.

Om te voorkomen dat iedereen daar schotels gaat plaatsen wil jij de complete camping voorzien van een schotelaansluiting. Uitgaande van de meest centrale en geschikte positie voor de schotel zal de meest afgelegen aansluiting een kabellengte van 500 meter nodig hebben.

Het gaat om 130 aansluitingen en het gaat om de tvkanalen van Duitsland, Frankrijk en Nederland.

Ik ben totaal niet thuis in deze megaklussen.

Wie heeft hier wat ervaring mee en weet hoe je zoiets opzet en hoe het kostenplaatje eruit ziet?

Geplaatst:

Eerst moet je bepalen welke satellietposities je wilt. Duitsland (FTA), Frankrijk (gecodeerd) en Nederland (gecodeerd) zijn allemaal aanwezig op Astra 1 op 19,2 oost. De NL regionalen niet, maar het is een dure grap om alleen daarvoor 23,5 oost toe te voegen. En Frankrijk FTA op Atlantic Bird 3 is waarschijnlijk ook maar een tijdelijke zaak, dus daar zou ik ook niet speciaal voor investeren.

Ik zou denken (maar geen ervaring) dat je het kan maken met één 5/20 switch en vijf 5/28 switches. Dan heb je 140 aansluitingen. Dan zal je nog wel wat (daar zijn ze weer!) versterkers nodig hebben om die 500 meter te kunnen halen.

Bij dit soort aantallen kan je volgens mij ook aan een analoog kabeldistributiesysteem gaan denken. Dat is qua kabel makkelijker vanwege de lagere frequenties (je zou zelfs VHF kunnen gebruiken), en als de kabel erg lang is krijg je alleen wat extra ruis maar valt niet direct het beeld weg (als het aantal afgelegen aansluitingen klein is kan dat aanvaardbaar zijn).

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Geplaatst:

Dat is een mega-klus. Zou ik over laten aan firma´s die hier in gespecializeerd zijn.

Die onder anderen ook grotere hotels van TV en internet voorzien.

Niet zelf mee gaan lopen hannesen. Mijn advies.

Geplaatst:

Citaat:
Dat is een mega-klus. Zou ik over laten aan firma´s die hier in gespecializeerd zijn.

Die onder anderen ook grotere hotels van TV en internet voorzien.

Niet zelf mee gaan lopen hannesen. Mijn advies

Jij kan makkelijk praten met die miljoenenconcerns waar jij altijd werkt. Maar in normale bedrijven moeten er zuinig met de centjes omgesprongen worden.

Het aanleggen van de kabels is stompzinnig werk en dat ga je niet uitbesteden dat is doodzonde van het geld. Ook geloof ik niet dat het een enorm ingewikkeld verhaal is. Het gaat om een signaal opsplitsen in 140 aansluitingen. Daar zijn vast mooie apparaten voor. Dus als er mensen zijn met ervaring dan hoor ik dat graag.

Geplaatst:

Ja, en dat zijn dus de multiswitches waar ik het over had.

Alleen wat ik me afvraag, wat als iemand kortsluiting maakt met zijn aansluiting, of er een te hoge spanning opzet? Ik weet niet hoe die switches daarmee omgaan.

Vergis je verder niet in die kabel: voor 500 meter koka799 op rollen van 100 meter ben je exclusief BTW al 300 euro kwijt. En dan heb je alleen nog maar kabel naar één campingbezoeker (die ene die het meest ver weg is). Aftakken kan tenslotte niet. Waren ze allemaal 500 meter van de schotel vandaan, dan zou je 300*120=39.000 euro kwijt zijn, puur voor de kabel..

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Geplaatst:

Kijk eens naar de distributie systemen van spaun, afstand is dan niet zo belangrijk meer, de langste kabel die ik ooit heb gelegt was 1.2km, uiteraard geen koka maar wat beter spul en elke 250m (ja daar istie weer) een actieve splitter/booster (nee niet die van een tientje). Je kan ook overwegen om danwel hoger maar centraal te plaatsen zodat elke aansluiting evenverweg is of aan beide zijde schotels te plaatsen met hetzelfde effect. Draadloze distributie is ook een optie (slingbox achtig) maar eigenlijk niet meer geschikt boven de 100 gelijktijdige gebruikers. Als er al een CAI kabel ligt kan je injectie distributie overwegen, is stukken goedkoper.

Bvb:

PLAN FOR 100 RECEIVERS

Multi-SAT

1 HLV XXF

Preamplifier (optional)

4 SBK 5503NF

System amplifier

18 DMK 5562F

6 way cascadable multiswitch

3 AZR 5550-10DC

Taps

4 NVF 5522SR

Network amplifier

20 ZFR 75DC

Terminators

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen