Gast Geplaatst: 3 december 2007 Geplaatst: 3 december 2007 Gefuseerde kabelaars in het Zesko-verband maken geen geheim van hun regionale acties gericht tegen glasvezel, anders dan UPC. Ook is UPC op verschillende plaatsen lokaal actief met gerichte marketing. Eind vorige week werd bekend dat UPC in stilte zijn strategie van landelijke uniforme prijzen heeft verlaten, teneinde lokale glasvezelinitiatieven beter te kunnen beconcurreren. Daarvan werd melding gemaakt door Glazenkamp, een initiatief voor een collectief glasvezelnet in de wijk hazenkamp in Nijmegen. Echter, UPC is ook op andere plaatsen begonnen met lokale aanbiedingen. Zo ondervindt Ons Net Eindhoven momenteel felle concurrentie van UPC in de Schrijversbuurt en in Woensel-Oost. Immers, daar geldt als regel: "Kiest meer dan 50 procent van de mensen uit de buurt voor een abonnement op Internet via Ons Net Eindhoven dan starten we met het aanleggen van het glasvezelnetwerk." Slaagt UPC erin om te voorkomen dat de 50 procent drempel wordt gehaald dan gaat de aanleg van glas daar niet door. Een woordvoerder van de coöperatie Onsnet Nuenen zegt daarover: "UPC probeert steeds om mensen voor een jaarcontract te binden zodat ze niet op glas kunnen overstappen en het moeilijk is om de collectieve drempel te halen. Dat punt zijn wij inmiddels gepasseerd, maar voor de dienst televisie hebben we nog lang niet alle klanten van UPC weten te strikken." De acties van UPC en @Home konden niet voorkomen dat weer twee Brabantse gemeenten op glas overstappen. Van de 11.000 huishoudens in Best en de 13.000 huishoudens in Valkenswaard hebben de afgelopen 6 weken ruim 6.000 huishoudens in Best en 6.500 in Valkenswaard zich geregistreerd voor een abonnement via OnsBrabantNet. Vanaf maart 2008 worden de eerste inwoners van Best én Valkenswaard op het netwerk, aan te leggen onder beheer van Reggefiber, aangesloten. Casema en @Home Zesko, de voorlopige gezamenlijke vlag van de gefuseerde kabelbedrijven Casema, @Home ne Multikabel, kent geen gezamenlijke strategie tegen lokale glasinitiatieven. Casema is die concurrentie inmiddels al aangegaan volgens de woordvoerder: "Tegen Lijbrandt Telecom eerst in Hillegom, maar later vooral in Lisse hebben we lokale aanbiedingen gedaan om te voorkomen dat ze voldoende marktaandeel zouden halen. Daar doen we niet moeilijk over. Anders dan UPC is dat open bij ons." In Hillegom verloor Casema zo veel klanten dat het glasvezelnet is aangelegd door Lijbrandt (onderdeel van Reggefiber), maar in Lisse boekt de kabelaar succes met haar marketingacties. In de vÛÛrinschrijving is tot nu toe 14 procent van de woningen aangemeld voor een of meer diensten op glasvezel. Dat zegt directeur Niels Jonkman. "Maar de inschrijvingstermijn is verlengd van 30 november als einddatum tot 31 december en ik heb goede hoop dat we de 40 procent die we nodig hebben nog gaan halen." Lukt dat niet, 'dan is er een probleem' volgens Jonkman, want dan gaat het feest voor Lisse niet door. "We doen ons best, onder meer nu via verenigingen waar we actie voeren. Die kunnen straks van onze diensten gebruik gaan maken met allerlei leuke dingen die op glas mogelijk worden. We hopen dat ze hun leden weten te stimuleren voor een glasvezel aansluiting." @Home, het zusje van Casema, houdt zich met lokale aanbiedingen nog het meest op de vlakte. Er is wel een actie geweest in de gemeente Best om met lagere prijzen dan normaal te voorkomen dat het glasinitiatief daar voet aan de grond krijgt. Maar het grootste glasvezelproject in Nederland, dat van Reggefiber voor de stad Deventer, ondervindt nog weinig hinder van @Home. Projectleider namens de gemeente Deventer Arno Groenendijk: We merken nog niets van lokaal gerichte aanbiedingen om te voorkomen dat mensen op glas overstappen. Met betrekkelijke geringe marketing zijn van de 3.500 aangesloten woningen er nu duizend aangemeld voor een abonnement op glasvezel." Dat kost een kleine 50 euro per maand, voor 35Mb/s internet in beide richtingen, 80 tv-kanalen en telefonie met gratis bellen naar vaste nummers in Nederland." Volgens de woordvoerder van Casema, die ook spreekt namens @Home, wordt het voordeel van glasvezel overdreven: "Qua functionaliteit is er niet zo veel verschil. En daar gaat het toch om uiteindelijk." Casema en @Home testen nog de Docsis 3.0-standaard die qua vermogen de coax-kabelnetten op gelijke hoogte zou moeten brengen met glasvezel. Ook bij UPC is Docsis 3 nog niet klaar voor de markt, maar dat zou weldra het geval moeten zijn. KPN zegt zich niet druk te maken in deze strijd: "We gaan geen prijzenslag aan. We hebben onze prijsvechters onder de providers en bieden glas aan in Twente en in Almere. Uiteindelijk gaat het om de diensten, niet op de eerste plaatst om de snelheid." Bron.
Littlesat Geplaatst: 4 december 2007 Geplaatst: 4 december 2007 Zo zie je hoe machtig de kabel is... Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
MagicOnline Geplaatst: 4 december 2007 Geplaatst: 4 december 2007 Precies... Ze verlagen nu de tarieven en als glas niet doorgaat dan stijgen de kabel prijzen weer naar het te dure tarief. CDS: Wij bieden goede beeldkwaliteit, dat u geen goed beeld heeft ligt niet aan onze bandbreedte.
kaelem Geplaatst: 5 december 2007 Geplaatst: 5 december 2007 Citaat: Zo zie je hoe machtig de kabel is... Precies,je haalt de woorden uit mijn mond. -= Dreambox 7000 Echostar LT8700 en SR8700,Skystar 2,Humax 5400 2 x Nokia 9500 1 x 90 cm met twin en een Channelmaster 1.2 met een quad =-
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen