Gast Geplaatst: 12 december 2007 Geplaatst: 12 december 2007 Hoe kan ik met zekerheid weten of een bepaalde LNB defect is zonder deze om te wisselen. Kan ik dit doormeten met multimeter, scoop of ...? Als ik single LNB gebruik signaal ok, gebruik ik TWIN LNB geen van beide goed signaal.
Henksat Geplaatst: 12 december 2007 Geplaatst: 12 december 2007 Citaat: Als ik single LNB gebruik signaal ok, gebruik ik TWIN LNB geen van beide goed signaal. Lijkt me duidelijk een kapotte Twin LNB. Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB Member of the PLi team
Albert_H Geplaatst: 12 december 2007 Geplaatst: 12 december 2007 Het enige wat je kunt doen met een multimeter is kijken of de LNB stroom neemt en met een satfinder of hij een hf signaal afgeeft. Verder is voor het controleren van de goede werking speciale apparatuur en kennis nodig. Als er tussen de ontvanger en de LNB geen andere apparatuur zit zoals switches en of een motor, kun je met een multimeter met een gelijkstroombereik meten hoeveel mA de LNB neemt. Dit gaat vrij makkelijk door de binnenader van de coax bij de ontvanger wat lang te houden zodat je deze in de connector in de ontvanger kunt steken zonder dat de mantel contact maakt. Door nu je meter op het stroombereik aan te sluiten op de mantel en de buitenhuls van de connector op de ontvanger kun je de stroom die de LNB neemt meten. Deze zal normaal tussen ergens de 100 en de 250 mA liggen. Als er geen stroom loopt en de verbinding naar de LNB is verder goed dan is deze in ieder geval stuk. Als er wel stroom loopt dan weet je alleen dat de electronica in de LNB stroom krijgt, of de LNB het verder ook goed doet kun je hieruit niet afleiden. Loopt er meer dan 350 mA dan is de kans ook groot dat de LNB stuk is en er een kortsluiting in zit. Met een satfinder kun je nog kijken of er hf signaal van de lnb komt, maar ook dit is enkel een indicatie dat er signaal staat. Of de ontvanger daar iets zinnigs uit kan halen kun je daaruit niet afleiden. Albert_H. Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.
Gast Geplaatst: 12 december 2007 Geplaatst: 12 december 2007 Heb er al eens andere aan gehangen en net zelfde probleem!
Gast Geplaatst: 12 december 2007 Geplaatst: 12 december 2007 Als twee lnb's het zelfde probleem hebben dat moet het toch ergens anders aan liggen. Of bedoel je andere ontvanger? Heeft dit met een andere draad te maken van jouw hand?
Gast Geplaatst: 12 december 2007 Geplaatst: 12 december 2007 " Heeft dit met een andere draad te maken van jouw hand? " Wat bedoelt u hiermee??? Nee, ik bedoel effectief een andere LNB , niet een andere ontvanger, Bedankt
Gast Geplaatst: 12 december 2007 Geplaatst: 12 december 2007 "DUO TWIN LNB" onderwerp op het board. Als twee lnb's beide hetzelfde probleem hebben dan moet het of de bedrading of de ontvanger zijn. Zelf denk ik sluiting in een draad aangezien de boel als single wel werkt. De niet aangekoppelde draad moet dan het probleem zijn. Overigens zou een beetje meer info over de apparaten, eventuele switchen en lnb's (merk, etc) helpen.
Gast Geplaatst: 12 december 2007 Geplaatst: 12 december 2007 Als ik ze apart probeer op mijn single LNB werken ze beide wel, LNB van HQ, zowel singel als TWIN receiver Konig SDR20 en de Protek 9600IP geen switchen
Gast Geplaatst: 13 december 2007 Geplaatst: 13 december 2007 Dit betreft een andere installatie met een andere LNB hoor,
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen