Ga naar inhoud

wanted :leesvoer over hard disc

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

wie o wie weet hoe tegenwoordig een hard disc werkt ?

natuurlijk heb ik hier twee hd die niet meer werken, anders vraag je zoiets niet

nu heb ik een programma van ik geloof seagate om hd te testen , echter een hd geeft nog wel ide disk geen type of in bios en de andere is zo dood als een pier.

met het program kan ik op de ene schrijf nog wel zien wat het ooit was op de andere niet frown.gif.

kijk dat ze kapot zijn weet ik ook wel maar hobby he, zo heb ik de printplaat los gemaakt en aan de pc gehangen , resultaat hd wordt niet herkend dus printplaat hd die zegt ide disc nog oke toch, bij de ander heb ik zelfs twijvels over de printplaat. zo heb ik ook de hd's op de kachel gelegen maar ook al zijn ze zeer heet de ene geeft fouten aan als ik sectoren wil testen.

maar nu gewoon even wat vragen::

voor herkening in bios haalt hij gegevens op van schrijf , is dit statisch en hoeven de koppen dan niet te werken ???, als dat zo is is mijn printplaat van de ene hd dan al kapot ???

weet iemand hoe je de armen in de schrijf kan bewegen met signaal van buiten , waarschijnlijk zitten de armen en/of koppen muur vast

Geplaatst:

Ik begrijp niet veel van wat je nu aan het hobbyen bent en wat je nu wil bereiken.

Maar de aansturing van de koppen doe je via het BIOS met interrupt 13.

Kijk hier of hier bijvoorbeeld maar eens. En een interrupt kan je aanroepen met een programmeertaal als Delphi.

Maar bedenk wel dat dit allemaal waarschijnlijk niet werkt als in het BIOS de schijf al niet herkend wordt als een schijf.

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst:

werkt MASM dan niet , gewoon oertaal , maar dat bedoel ik eigenlijk niet. gewoon het signaal dat hardware matig op de koppen moet komen . stappen motor dus blok signaal denk ik dan.

maar inderdaad het zal wel een hulpeloze poging zijn wink.gif

Geplaatst:

zal even wat meer info gegeven misschien dan te snappen ???

ik heb dus hier seatools voor dos en deze herkend de schrijf dus, bios zegt na wat gepiep en gekreun ATI hard disk of zo iets geen naam van hd dus,

ga ik verder testen met seatools is het een en al failure:

dus ik dan denken koppen vast, dus de vraag is de info die seatools van de hd afhaald statisch ??? zo ja dan is mijn printplaat toch nog wel oke ??

Geplaatst:

Die info komt van een controller af op de printplaat maar dat zegt niks over de andere onderdelen, zoals servo controllers, buffers...

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Geplaatst:

niet geheel denk ik hoor smile.gif , als ik namelijk alleen de printplaat aansluit krijg ik niet ide hard disk ( foutje was geen ata) en ook geen info uit seatools. zodra ik de printplaats weer terug plaats krijg ik de naam van de harde schrijf met seatools. maar kan natuurlijk ook zijn dat open contacten verhinderen om info uit een chip te halen

maar de andere schrijf doet dat niet eens dus kan ik aannemen dat daar de printplaat of chips daarop kapot zijn ??

Geplaatst:

z'n printplaat is eigelijk een soort OS, het een werkt niet zonder het ander. De ID controller geeft info op basis van terugmeldingen van andere controllers die op hun beurt praten met servo electronica binnen in de disk/koppen die geometrie ophalen van de draaiende disk.

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Geplaatst:

kortom conclusie voor vandaag is :

de hd die totaal geen info meer geeft draait zeker niet, en de printplaat kan kapot zijn. de andere draait de hd wel piep ook meer wink.gif

zal morgen als ik zin heb eens de scoop op wat punten zetten , misschien leren we dan weer meer.

Geplaatst:

Als de HD piept zal ie wel een headcrash hebben gehad: niets meer aan te doen.

Ide-HD's zijn echt niet meer te repareren.

Je kunt met je scope allerlei testpunten gaan bekijken, maar als je niet weet

wat voor signaal daarop moet staan kom je nergens!

Daarbij is de structuur van de electronica bijzonder complex.

Nee, ik zou me de moeite besparen en eens gaan experimenteren met de

bijzonder krachtige Neodymium-magneten die er in zitten

(oppassen voor je vingers).

Mvg, wammes.

Ik lees veel dus ik hoef niet veel te posten.

Geplaatst:

vertel me eens effe confused.gif, wat een headcrash dan wel is , waar moet ik dan aan denken ? een arm die te ver is doorgeschoten en vast zit ? , of de kop spoeltjes dit op de plaat vast zitten door magnetischme ??

Geplaatst:

Klik

Op het plaatje zie je de arm met leeskoppen over de verschillen schijven heen bewegen. De kop raakt de schijf niet! De afstand tussen kop en schijf is een fractie van een mensenhaar.

Een headcrash is dus als de kop de schijf wel raakt. Resultaat: schijf en kop naar de filistijnen.

Een goede schijf openen is dus per definitie einde oefening.

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst:

wat ook al te verwachten viel niet veel opgeschoten , dingen dan maar in hoekje gaan liggen tot er dezelfde schrijf nog eens langst komt wink.gifben helaas ook niet veel wijzer geworden, wel dat pin 39 bij de ene wel omlaag gaat en bij de andere niet , verder snap ik er geen moer van wink.gif

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen