Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Gast facteur2
Geplaatst:

Dat zegt me eerlijk gezegd niet veel. Ik heb me bij de keuze voor de lnb laten leiden door reviews en deze kwam daar als beste uit naar voren. Dat de kwaliteit van lnb's van hetzelfde type en merk al zo uit elkaar kan liggen, is voor mij al een tegenvaller. Volgens mij is er in mijn lnb al een feedhorn ingebouwd. Ik kan zo 1-2-3 ook geen informatie vinden over de combinatie feedhorn en schotelgrootte. Ik denk bij het horen van feedhorn ook eigenlijk al gauw aan C-band, maar ik heb een offset schotel. Heb je misschien een link naar een goed artikel over wat je met de verhoudingen tussen de feedhorn en de schotelgrootte bedoelt?

• Reacties 87
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Flens lnb's hebben een apparte feedhorn nodig. De gewone universele hebben een standaard feedhorn in gebouwd. Vaak pak je niet de gehele schotel met een standaard feed. De f/d-waarde ligt rond de 0.6

Het naar voren of naar achteren schuiven van de lnb duidt erop dat de f/d waarde lnb vs schotel niet helemaal in orde is. Voor Invacom flens lnb's zijn speciale feedhorns in de handel voor offset-schotels. Ook voor channelmaster 90-1.80 offset-schotels zijn er speciale feedhorns (Andrews) (bijlage).

De SMART titanium II quad is matig in vergelijking met Inverto, ALPS of Invacom.

post-32414-1318259672,4582_thumb.gif

post-32414-1318259672,4719_thumb.jpg

Geplaatst:

Je hebt volgens mij een GibertiniOP150L nieuw. Bij de levering moet er normaal gesproken een technische omschrijving van het produkt aanwezig zijn.Daar staat ook de FD waarde in. De leverancier moet daar ook wat over kunnen vertellen. Die moet advies kunnen geven. Deze schotel is niet goedkoop en is ook om zwakke zenders te kunnen ontvangen. Om zwakke zenders te kunnen ontvangen moet alles optimaal zijn. De F/D waarde van deze schotel is 0.66

Gast facteur2
Geplaatst:

Is er een mogelijkheid om achter de f/d van een LNB te komen? Voor mijn lnb's staat er niets over f/d op de doos en ook niet op de website van de leverancier. Inverto heeft het over 'f/d of feed' en is niet nauwkeuriger dan 0,6 - 0,7. Op de website van Alps kan ik de LNBs niet eens vinden. En ook een vergelijkingssite meldt bij geen van de LNBs de f/d. Ik heb ergens anders op het web ook de aanbeveling gezien dat f/d van schotel en lnb gelijk moeten zijn, maar ik heb dus geen idee hoe ik dat voor elkaar moet krijgen. Ik snap nu wel dat de logica om vier identieke lnb's te kopen bij drie schotels niet de juiste was.

Als dit zo belangrijk kan zijn, waarom houden leveranciers die informatie dan achter?

Gibertini OP150: f/d 0,66

ArchSat DJ120: f/d 0,6

ArchSat DJ70E: f/d 0,7

Voor de bovenste twee zou ik zeker echt goede LNBs willen hebben.

Geplaatst:

@facteur2,

Op het ogenblik is bij mij door hevige wind en vooral zware bewolking

de ontvangst van Express-AM1 op 40 Oost iets minder dan normaal.

Transponder 10995 V ontvang ik nog net maar transponder 10967 V geeft voornamelijk blokken.

Bij beter weer en ontvangst 's avonds/'s nachts nemen de ontvangstmogelijkheden toe.

Je hebt nog enkele verbetermogelijkheden.

Bij de keuze van de coaxkabel kun je kiezen voor een type

met minder signaalverlies dan een "standaard" coaxkabel voor satelliet.

Deze coaxkabel is over het algemeen iets dikker dan een "standaard" coaxkabel.

Wellicht heeft een andere satellietontvanger een gevoeligere tuner.

Ik ken de gevoeligheid van jouw Humax satellietontvanger niet.

Mijn Kathrein UFS-910 heeft, in ieder geval voor het SD-gedeelte,

een tamelijk gevoelige tuner.

De beste kans (afgezien van een grotere schotel) om verbetering

van signaalontvangst te bereiken ligt mijns inziens in de keuze voor een andere lnb.

In mijn ogen is met name de MTI Highline lnb een aanrader.

Sla er bijvoorbeeld dit topic maar eens op na.

De quadversie (en ik denk ook de twinversie) is voor zover ik weet

(nog) niet in Nederland te koop.

Voor verkoopadres(sen) in Duitsland kun je me eventueel een P.M. sturen.

Met vriendelijke groeten wink

sattaz

Geplaatst:

Toch staat er het een en ander te lezen op Google als je ingeeft.

Gibertini feedhorn improving.

Geplaatst:
Origineel bericht van: jaja
Toch staat er het een en ander te lezen op Google als je ingeeft.
Gibertini feedhorn improving.

@jaja,

Er staat inderdaad het een en ander te lezen.
Alleen weinig over praktijkervaringen en vergelijkingen tussen verschillende lnb's.

sattaz
Geplaatst:

Ik heb de ervaring dat als je iets goed wilt hebben op satellietgebied dat je het eigenlijk allemaal zelf moet uitzoeken. Zeker bij het duurdere spul daar moet alles optimaal bij elkaar passen. De zwakste schakel is het niet weten.

Geplaatst:
Origineel bericht van: facteur2
Heeft er iemand inmiddels ervaring met het op goed niveau ontvangen van de MPEG-4 kanalen van Express AM1? Met welke apparatuur?

Origineel bericht van: jaja
Ik heb de ervaring dat als je iets goed wilt hebben op satellietgebied dat je het eigenlijk allemaal zelf moet uitzoeken. Zeker bij het duurdere spul daar moet alles optimaal bij elkaar passen. De zwakste schakel is het niet weten.

@jaja,

Uit de vragen die facteur2 stelt leid ik af dat hij liever (praktijk-)ervaringen verneemt
dan dat hij het zelf allemaal uitzoekt smile

sattaz
Gast facteur2
Geplaatst:

Ik ben het er mee eens dat je op satellietgebied veel zelf moet uitzoeken. Zo ben ik ook begonnen en op het moment dat ik het dacht te weten ben ik gaan kijken of dingen bij elkaar pasten. Dat bleek dan net weer niet te kunnen. Vandaar dat ik vanaf het ontwerp opnieuw ben begonnen met -op fora- vragen naar oplossingen die werken.

Inmiddels heb ik mijn eerste schotel gericht op de satelliet die ik zocht en het gevuld worden van de zenderlijst in het scanmenu gaf echt een kick, ook al had ik daarna nauwelijks beeld. Het stelde me gerust dat ik niet nog een keer 400km op en neer naar de winkel hoefde te rijden om mijn receiver te ruilen!

Nu nog zorgen dat ik al die kanalen bij ieder weertype kan zien... ;-) Mijn opstelling is nog niet definitief. Er wachten nog twee schotels op bevestiging en daarna gaat de bekabeling heel netjes door de muur, op de netste weg naar de meterkast. En niet meer met een gekruld standaard snoer recht van de schotel, over de grond, en daarna omhoog door het raam, naar de receiver.

Ik heb nu twee van die MTI quad lnb'tjes in Duitsland besteld (heb me laten enthousiasmeren door 10dB verschil bij de conversion gain) en hoop dat dat de nudge geeft, zodat ik de AM1 voortaan altijd goed kan ontvangen met 150cm waar lyngsat roept dat 60cm genoeg zou zijn. Als het toch nodig blijkt te zijn om ook nog iets aan de feedhorn te doen, komt dat daarna. Vanmiddag waren overigens de twee transponders met al die Russen bij mij helaas niet te ontvangen. Tijdens de storm, vanmorgen, zag ik blauwe lucht. Ik denk dat het daarom toen nog best ging. Als de LNBs binnen zijn, maak ik een nieuw ontvangstrapportje. Ik zal de ook de scores opnemen met mijn beste Smart (die er vanmorgen al op zat).

Geplaatst:

@facteur2,

De 10 dB extra conversion gain van de MTI Highline lnb zal, zoals jij het uitdrukt,

niet de nudge geven om de Express-AM1 goed te kunnen ontvangen.

Het zal komen door andere goede eigenschappen van die lnb.

De extra conversion gain zorgt er (alleen maar) voor dat, indien nodig,

de afstand tussen schotel en ontvanger groter (zeg maar zo'n 60 meter of groter)

kan zijn dan bij andere lnb's.

Lyngsat roept trouwens niet dat 60 cm. genoeg zou zijn.

Om precies te zijn wordt 55 - 90 cm. aangegeven waarbij bovendien

nog het voorbehoud wordt gemaakt dat de benodigde schotelgrootte

nog meer zal blijken te zijn dan door Lyngsat wordt "voorspeld":

Origineel bericht van: Lyngsat
The EIRP values are based on official info from the satellite owner.

The dish sizes are approximate. Some signals can have a lower EIRP.

"Iets" aan de feedhorn doen zal denk ik niet zo eenvoudig zijn.

Het begint met het het zoeken/uitvinden welke feedhorn het beste bij de Gibertini past.

In principe heb je daarnaast ook een ander soort lnb nodig namelijk de flens lnb.

Je kunt ook een "gewone" universele lnb gebruiken maar dan moet je

daar weer "een stuk" afzagen, wat gemakkelijk klinkt maar dat

in de praktijk toch iets minder eenvoudig zal blijken te zijn.

Het bovenstaande is niet geschreven om je ergens van te weerhouden, integendeel,

het zou zelfs zeer interessant kunnen zijn om van iemand te vernemen

hoe in de praktijk een vergelijking tussen een universele lnb

en een speciale lnb met een speciale feedhorn uit zal vallen.

Afgelopen avond en deze nacht heb ik redelijke ontvangst van transponder 10967 V

met af en toe een blokje in beeld.

Transponder 10967 V is trouwens een stuk zwakker dan de eveneens

niet bijster sterke transponder 10995 V.

sattaz

Geplaatst:
Origineel bericht van: sattaz

Afgelopen avond en deze nacht heb ik redelijke ontvangst van transponder 10967 V
met af en toe een blokje in beeld.
Transponder 10967 V is trouwens een stuk zwakker dan de eveneens
niet bijster sterke transponder 10995 V.

@facteur2,

Thans heb ik goede ontvangst zonder blokken op transponder 10967 V.
Dit nadat ik mijn (draaibare) schotel enigszins heb bijgesteld.

Waarschijnlijk is dit (mede) oorzaak geweest van mijn iets
slechtere ontvangst van gisterenavond en vannacht.
Transponder 10967 V is overigens een stuk zwakker dan de
ook niet bijster sterke transponder 10995 V.

sattaz
Gast facteur2
Geplaatst:

10994 is vanochtend beter dan tot ik nog toe heb gezien: S/Q = 90%/35%.

10967: 85% /0-1% en geen beeld, zelfs geen blokjes

Space TV kwam gisterenavond sterk binnen (uit mijn hoofd ongeveer S/Q = 60%/20%), maar is nu 55%/1 % en geeft een stilstaand geblokt beeld (testbeeld met oude beelden van een andere zender) en valt nu helemaal weg. (Ik begrijp niets van Azeri, maar die zender zit ook vaak op het randje van ontvangst.)

Straks als de definitieve kabels (koka 799) op de definitieve plek komen en ook netjes worden aangelegd, zal de totale lengte wel ietsje langer worden, maar niet heel veel (ik hoop max ong. 25m, want ik heb een haspel van 100m). Ik denk nu iedere dB die er in zit te kunnen gebruiken (behalve die van ruis dan ;-) ).

Heeft die hoge signaalsterkte en lage bruikbaarheid van het signaal te maken met het grote aantal data en het grote aantal kanalen dat daar uit moet worden gedecodeerd? Dan zou vermindering van ruis misschien wel spectaculaire verbetering kunnen betekenen. Alle goed te bekijken zenders op de satelliet hebben een lagere signaalsterkte volgens mijn Homecast.

Geplaatst:

Ik ben vanmorgen ook eens even bezig geweest met testen. De zenders die ik getest heb zijn allemaal te ontvangen. Ik heb getest met een nokia dBox 1 met een omgebouwde invacom lnb, schotel van 1760mm wel met 4 lnb's op gemonteerd.Dus veel verlies. Wat de lengte van de kabels aangaat als dat maar 25 mtr is hoef je je geen zorgen te maken. Ik heb er wel 40 mtr kabel aanzitten.

Geplaatst:

De MTI highline twin wordt wel in NL verkocht, satshop in Nijmegen.

Ontvangst zal beter zijn dan de smart. Nadeel van de MTI twin is de storing die de lnb veroorzaakt als meerdere ontvangers tegelijk gebruikt worden. Dit wordt grotendeels opgelost door Spaun schakelaars te gebruiken.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen