Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• Moderator
Geplaatst:
Origineel bericht van: sattaz

@facteur2,

Zoals ik enkele weken geleden vermoedde en geschreven heb in dit topic
stond jouw lnb niet precies in het brandpunt van de schotel:
"Ik vermoed dat er iets met de plaatsing van jouw lnb niet optimaal is.
Behalve bovengenoemde bewegingen kun je de lnb zelf ook nog naar
boven/beneden/links/rechts bewegen.
Dat kan je proberen zowel met de lnb in de lnb-houder
alsook met de lnb buiten de lnb-houder geplaatst.
Probeer dat eens (voorzichtig) en kijk of de signaalsterkte
en/of signaalkwaliteit verandert."

Met vriendelijke groeten wink

sattaz

sattaz, de grootste problemen bevinden zich rond 10894, waar Hellas bij optimaal uitgerichte schotel op AM, die transponder nog compleet overstemt.
Doordat de schotel eigenlijk net iets te laag staat, en daardoor het signaal marginaal is, ga je elke imperfectie in het systeem zien. Ik heb inderdaad met een lnb in de hand rond het focuspunt bewogen en daarmee de s/r sterk kunnen beinvloeden. De signaal sterkte wordt daardoor nauwelijks veranderd.
Alleen op de spectrum analyser is de schotel zo af te regelen dat de hellas signalen geminimaliseerd worden.
In de bestaande houder staat de lnb al zover mogelijk naar voren geschoven, maar hij staast nog niet optimaal en net iets te laag. We zullen de bevestiging van de lnb iets moeten verschuiven, om de schotel-lnb combinatie op elkaar af te stemmen.
het was in ieder geval een leerzame middag, en de Satlook digital nit heeft wederom zijn nut bewezen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

• Reacties 87
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Gast facteur2
Geplaatst:
Origineel bericht van: aart44
In ieder geval ben ik blij voor je dat het nu eindelijk gelukt is daar had je hem in ieder geval voor gekocht je Gilbertini schotel.

De foto's hadden de helft kleiner kunnen zijn ik zit nu zin voor zin heen en weer te schuiven dat leest niet erg makkelijk. confused

Ja, het is leuk om nu door alle Russische zenders te kunnen zappen, zonder zwarte schermen smile

Ik had de foto's net alledrie verkleind, toen ik blijkbaar de maximaal toegestane tijd had overschreden waarop het bericht nog gewijzigd mocht worden. Het leek me niet zinvol ook de kleinere plaatjes nog een keer te publiceren. Volgende keer beter wink

@ceesv: de feed arm staat nu onder druk van onderen. denk je dat een iets hogere lnb-houder hetzelfde resultaat bewerkstelligt? (of wordt de schotel zelf nu ook wat vervormd?) Ik heb Gibertini gemaild met onze bevindingen (met foto's), maar nog geen reactie gehad.
  • Moderator
Geplaatst:

Richard, inderdaad iets hoger, en de arm eventueel iets korter, waardoor de lnb beter in het brandpunt wordt gecentreerd.

Onder normale omstandigheden zou je deze misaanpassing niet echt bemerkt hebben. Maar omdat we hier werkelijk bewegen aan de rand van wat mogelijk is, merk je elk detail.

Ik zou wel even kijken, of je iets tijdelijks kunt maken om het juiste punt te vinden. Je kunt nauwelijks iets veranderen aan de originele houder.

Ik heb vandaag ook nog wat gegoogeld, maar heb verder geen informatie kunnen vinden over de f/d verhouding en optimalisering daarvan. De universele lnb leveranciers zijn karig met hun informatie hierover.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

• 1 maand later...
Geplaatst:
Origineel bericht van: facteur2
@ceesv: de feed arm staat nu onder druk van onderen. denk je dat een iets hogere lnb-houder hetzelfde resultaat bewerkstelligt? (of wordt de schotel zelf nu ook wat vervormd?) Ik heb Gibertini gemaild met onze bevindingen (met foto's), maar nog geen reactie gehad.

@facteur2,

Hoe is de stand van zaken?
Heb je inmiddels een reactie gehad van Gibertini?

Hoe is de ontvangst de afgelopen dagen geweest?
Zelf heb ik de laatste tijd wat moeite met het ontvangen
van de zwakke transponder 10967 V.
Het lijkt wel of die nog iets zwakker is gaan uitzenden.
Met wat bijstellen van mijn 120 cm. schotel, onder andere de skew van de lnb,
heb ik op voornoemde zwakke transponder weer (net) voldoende signaal
om beeld te krijgen dat vrij van blokjes is.

sattaz
  • 3 maanden later...
Geplaatst:
Bericht van sattaz d.d. 13-03-2008

Met mijn 120 cm. no name schotel + MTI Highline twin lnb + 25 meter coaxkabel
+ Dreambox 7020 + Satfind3 plugin heb ik de volgende ontvangstwaarden gemeten:
10967 V - 20000 SR - 3/4 FEC -  4,0 dB (BER = 0904)
10995 V - 20000 SR - 3/4 FEC -  5,4 dB (BER = 0085)

Update d.d. 15-09-2008 (11:30 uur):

10967 V - 20000 SR - 3/4 FEC - 5,8 dB (BER = 0046)
10995 V - 20000 SR - 3/4 FEC - 4,9 dB (BER = 0950)

De signaalsterkte van 10967 V is bij mij hoger geworden.
De signaalsterkte van 10955 V daarentegen is bij mij minder geworden.

Beide transponders kan ik zodoende blokvrij ontvangen met zelfs nog enige slecht weer reserve.

Is er iemand die dezelfde ervaringen heeft?

sattaz
Geplaatst:

De signaalsterkte van 10955 V daarentegen is bij mij minder geworden.

Mijn vorige posting kan ik helaas niet meer wijzigen.
Uiteraard bedoel ik niet 10955 V maar 10995 V.

sattaz
  • 3 weken later...
Geplaatst:

Sattez,

Op dit moment, zwaar bewolkt, heb ik op 10967V 98 procent signaal, 44 procent kwaliteit en op 10995V 95 procent signaal en 40 procent kwaliteit. Helaas geeft mijn Topfield geen sterkte in db's. Beide waarden goed genoeg voor een perfect storingsvrij beeld, maar bevestigen ook jouw opmerking dat 10967V sterker is geworden en 10995V zwakker.

Met vriendelijke groet,

Nizinny

(Laminas OFC-1200, MTI High Line, Topfield 7700 HSCI)

• 2 weken later...
Geplaatst:

Tot nu toe had ik nog nooit een spoor ontvangen van 10967V en 10995V, maar nu heb ik een keihard signaal op 10967V (SR=20000) en dat met maar 100 cm!

Of er een storende Hellas transponder uitligt o.i.d. weet ik niet maar wie het nog nooit gelukt is, probeer het nu maar!

Helaas heb ik nu even geen HD/MPEG-4 box...

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Geplaatst:

Of het al weer afgelopen is maar nu heb ik geen enkel signaal op die twee MPEG4 transponders. confused

Geplaatst:

Nee het is niet afgelopen! Het signaal van 10967 V is maximaal op ongeveer 40,5 oost. Van 10995 V zoals vanouds geen spoor.

Misschien heeft het er mee te maken dat op Turksat een paar dagen geleden de transponder 10968 V (BRT 1) is uitgezet.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Geplaatst:

Nou een paar pulsjes en inderdaad signaal alle 11 zenders ingelezen maar krijg geen beeld de kwaliteit schommelt van 2-44% met een 88 cm Triax.

En dat op 10967 V op de andere 10995 V geen signaal. laugh

• 3 weken later...
Geplaatst:

Het signaal zit op de 10994V maar is vrij zwak 10967V is iets sterker. Om het redelijk te kunnen ontvangen heb je volgens mij minimaal een 120cm schotel nodig met een goede LNB ((MTI Highline b.v )En ook dan houd de signaalsterkte niet over.

Ik gebruik een clarke tech 5000 en hiermee hebik dus beeld op beide transponders.

Groeten en succes,

Quinten

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen