Ga naar inhoud


Toegang tot schotel op dak onmogelijk gemaakt


Hoeba

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Mijn Woningbouwvereniging, Wooninvest Leidschendam-Voorburg, heeft de toegang tot mijn schotel op het dak, die er op hun mondelinge aanwijzing geplaatst is en al meer als tien jaar staat, onmogelijk gemaakt door een slot op het luik naar het dak te plaatsen.

Bij mijn vraag of ik een sleutel kon krijgen werd er vanwege de veiligheid ontkennend op gereageerd.

 

Mag dat zomaar?

Groetjes,
Hoeba

DM 600 S PVR 160 GB, OpenPli, DM 8000 S/C, OpenPli, Nokia Dbox2 C, PB-7, Cisco dvb-C, RaspberryPi 2b

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 120
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: Hoeba
Hallo,

Bij mijn vraag of ik een sleutel kon krijgen werd er vanwege de veiligheid ontkennend op gereageerd.


Veiligheid wie controleerd de schotel regelmatig. Als jij er niet bij kan of mag, dan zullen zij zelf toch het onderhoud moeten doen en zijn aansprakelijk voor alle schade!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat er mischien niet om of de woningbouwvereniging je de sleutel wil geven. wellicht is de huidige strenge ARBO wetgeving de oorzaak.

Ik kan me voorstellen dat als zij jou de sleutel vertrekken. zij jou daarmee toestemming vertrekking om werkzaamheden op het dank te verrichten. Wellicht dat ze dan in dat geval het dak moeten voorzien van val beveiliging.

Het lijkt mij wel van belang dat jij,metname na een storm kan controleren of je schotel nog aan alle veiligheids eisen voldoet.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Looking


Veiligheid wie controleerd de schotel regelmatig. Als jij er niet bij kan of mag, dan zullen zij zelf toch het onderhoud moeten doen en zijn aansprakelijk voor alle schade!


Een goed punt, bedankt.

Groetjes,
Hoeba

DM 600 S PVR 160 GB, OpenPli, DM 8000 S/C, OpenPli, Nokia Dbox2 C, PB-7, Cisco dvb-C, RaspberryPi 2b

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: borsjea
Het gaat er mischien niet om of de woningbouwvereniging je de sleutel wil geven. wellicht is de huidige strenge ARBO wetgeving de oorzaak.
Ik kan me voorstellen dat als zij jou de sleutel vertrekken. zij jou daarmee toestemming vertrekking om werkzaamheden op het dank te verrichten. Wellicht dat ze dan in dat geval het dak moeten voorzien van val beveiliging.
Het lijkt mij wel van belang dat jij,metname na een storm kan controleren of je schotel nog aan alle veiligheids eisen voldoet.


Lijkt mij ook dat zij dan aansprakelijk zijn zoals je voorganner zegt.
Er was laatst iemand hier van de dakwacht, misschien dat die dit onnzinnige advies heeft doorgegeven. Alleen denk ik dan dat de toegang verboden zou moeten worden door de woningbouw, maar dat doen ze niet officieel, net zo min als de toestemming ruim tien jaar terug voor plaatsing, om de gevolgen daar niet van te hoeven dragen. Ze gedogen echter al die tijd wel mijn schotle op het dak!

Ik zou nog via de uitstekende balkons van de bovenste verdieping het dak op kunnen, bij de bovenburen, maar dat lijkt mij gevaarlijker dan via een dakluik wat daarvoor bestemd is.

Nu belemmeren zij mij in mijn recht op vrije nieuwsgaring te waarborgen, zoals dat hier op de site in de laatste posting uit brussel over dit onderwerp staat, volgens mij

Groetjes,
Hoeba

DM 600 S PVR 160 GB, OpenPli, DM 8000 S/C, OpenPli, Nokia Dbox2 C, PB-7, Cisco dvb-C, RaspberryPi 2b

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan inderdaad zo zijn dat de woningbouwvereniging het dakluik heeft afgesloten vanwege een onveilige situatie op het dak van jouw appartement.

Sinds die nieuwe en strengere regelgevingen is elke gebouweigenaar verplicht zijn dak veilig begaanbaar te maken. Gebeurd dit niet, dan moet toegang tot het dak worden afgesloten.

 

In alle gevallen is de gebouweigenaar verantwoordelijk voor mensen die het dak van jouw appartement betreden. Dus ook als deze mensen van het dak zouden vallen.

Om deze verantwoordelijkheid te weerleggen, heeft de woningbouwvereniging waarschijnlijk de keuze gemaakt om het dak af te sluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad... Betonschaar en vervolgens een eigen slotje (van gelijke merk) erop zodat het niet opvalt... Jij kunt het dak op en als de woning verening (of dakdekker) het dak op wilt... past het sleutelje per on geluk niet meer :-) Problem solved

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat doe je voor werk?

 

Ben je bekend met B-VCA, VOL-VCA, BHV, beveiliging, bouwkundig inzicht ed. Dat wil ook nog weleens de doorslag geven, voor toegang tot het dak!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat de glazenwasser tot kort voor het aanbrengen van het slot nog aan de dakreling hing om de bovenste twee verdiepingen de ramen te kunnen wassen, i.p.v. via een hoogwerker of lange buis.

Hier had de Woningbouw grote problemen mee.

Deze glazenwasser is nu overgegaan op zo'n lange buis vanaf de grond, met speciaal water.

 

Alleen zijn ze denk ik vergeten dat mijn schotel ook nog op het platte dak staat.... en nergens anders kan staan voor goede ontvangst van mijn draaibaar systeem.

Groetjes,
Hoeba

DM 600 S PVR 160 GB, OpenPli, DM 8000 S/C, OpenPli, Nokia Dbox2 C, PB-7, Cisco dvb-C, RaspberryPi 2b

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit al jaren ziek thuis met een chronische ziekte.

 

Die termen zeggen mij verder niks.

Google geeft allerlei link over beveiligen en beveiligingen, maar zegt me niet veel.

Groetjes,
Hoeba

DM 600 S PVR 160 GB, OpenPli, DM 8000 S/C, OpenPli, Nokia Dbox2 C, PB-7, Cisco dvb-C, RaspberryPi 2b

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de brandweer, die ik gelijk na het ontdekken van het slot, heb gebeld is het geen vluchtweg, helaas.

Wilden mijn bovenburen n.l. ook graag weten want als er brand beneden uitbreekt zitten we allemaal als ratten in de val en kan je alleen het balkon op.

Het is alleen een vluchtweg als er een trap bij een dakluik hangt, volgens de brandweer.

Ze hebben ons pand in hun systeem opgezocht en onze vluchtweg is de buitendeur beneden van het portiek.

 

 

Groetjes,
Hoeba

DM 600 S PVR 160 GB, OpenPli, DM 8000 S/C, OpenPli, Nokia Dbox2 C, PB-7, Cisco dvb-C, RaspberryPi 2b

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Looking
Wat doe je voor werk?

Ben je bekend met B-VCA, VOL-VCA, BHV, beveiliging, bouwkundig inzicht ed. Dat wil ook nog weleens de doorslag geven, voor toegang tot het dak!


Vanwege mijn functie als projectleider in de telecommunicatie ben ik bekend met de regels voor het veilig werken op hoogte. Ook ben ik van wege mijn werk gecertificeerd om op hoogte te mogen werken.

Het komt er in het kort op neer dat een dak, hoger dan 5 meter, zonder valbeveilingingen niet voldoet aan de regels opgesteld door de ARBO. Het geen betekend dat werken op deze daken zonder voorzorgsmaatregelen niet is toegestaan, door niemand niet.
Voor de glazenwassersbrache zijn uitzonderingen gemaakt aangezien zij soms niet aan gestelde regels kunnen voldoen. Maar ook bij deze personen zie je meer en meer het gebruik van hoogwerkers of mobiele lieren met een manbak er onder.

Er is mogelijk wel een klein beetje hoop voor je, middels deze officiele regel:
Als men op een dak kan lopen/werken waarbij men ten alle tijden 4 meter of meer van de dakrand blijft, dan is in dit geval een veiligheidsvoorziening niet van toepassing.
Deze veilige zone dient te zijn gemarkeerd middels een tegelpad, tevens ter bescherming van de bitumen zodat daklekkages voorkomen kunnen worden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...