Ga naar inhoud

Dolby Surround Htpc Ps3 Tv algemene vragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Reg. datum: 04 april 2006

--------------------------------------------------------------------------------

Beste Mensen,

Ben zoveel mogelijk info aan het verzamelen over het aansluiten/ aanschaffen van een dolby surround setje. Heb ook al veel gezocht op dit forum en het www. Echter zijn er maar weining stick's, faq's of how to''s te vinden (die ook nog eens van deze tijd zijn , hdmi upscaling etc) Daarom bij deze dit topic.

Binnenkort wil ik een ps3 aanschaffen of zelf een htpc gaan bouwen. Deze moet vooral gaan dienen voor het afspelen van hd-materiaal op mijn Samsung le32m86bd. Daar wil ik natuurlijk ook een beetje leuk geluid bij hebben.

Ik wil dit absoluut geen : Wat kan ik het beste kopen? topic laten worden. Maar wil via deze weg advies inwinnen over de basis, omdat ik dit nergens duidelijk terug kan vinden. En ja ik kan ook naar de winkel gaan voor uitleg maar 9 van de 10 verkopers roepen ook maar wat. Ben dus zeker bereid om zelf de spullen bij elkaar te zoeken , en ben er niet op uit om een discussie te starten over welke merken nu goed zijn en bla bla bla. Wil gewoon graag weten hoe bepaalde zaken in elkaar steken en wat ik nodig heb.

Wat is de bedoeling.

De bedoeling is dat er dadelijk een leuk dolby surround geluidje klinkt in mijn huiskamer. Budget is ongeveer 500/600 euro. Ik weet dat losse compenentenen en een av/receiver het beste is maar mijn budget is beperkt en het is alleen voor films (luister nauwelijks muziek). Ben ook geen audiofiel en ben tevreden met een mid-range systeem daarom denk ik ook sterk aan een kant en klaar setje.

Wat is het probleem / waarom dit topic?

Het probleem is dat ik nergens terug kan vinden hoe je alles nu het beste aan kunt sluiten , wat er belagrijk is qua functies en wat je dus nodig hebt.

Mijn tv is een hd-ready lcd scherm die 720p en 1080p ondersteund maar geen 1080p. Er zitten 3 hdmi (1,3) aansluitingen op. Stereo audio, compenent, Digital audio optisch.

Verder kijk ik tv via de sateliet (canal digitaal) en heb daar dus een apparte decoder voor die op het moment via scart is aangesloten op de tv.

Als ik het goed begrijp is de beste manier voor audio om te werken met een optische digitale kabel. Dus zou ik op zoek moeten gaan naar een receiver of home cinema set met een optische in/uitgang?

Misschien kan iemand daar meer duidelijkheid over verschaffen? Welke aansluitingen ondersteunen wat? Ik geloof dat component wel surround ondersteund maar geen dts?

Verder snap ik het hdmi gebeuren niet zo. Zie b.v dat dit kant en klare setje, net als sommige av/receivers aan upscaling doet. Wat wordt er ge-upscaled? Wordt een gewon dvd ge-upscaled naar b.v hd kwalitiet? Welke aansluitingen worden ge-upscaled (hdmi, component , scart) Volgens mij is het toch ook zo dat hoe vaker er iets wordt ge-upscaled of-gedwonscaled des te minder wordt de kwaliteit?

Stel je hebt een hartstikke dure bleu-ray speler van 1500 euro met dan waarschijnlijk een goed scaler aan boord. Dan ga je toch niet je dolby setje ook nog een keer laten scalen?

Is het daarom niet beter om je beeld gewoon niet via zo's setje of receiver te laten lopen? Als je nou b.v. een ps3 hebt, dan sluit je die toch gewoon rechtsreeks aan via hdmi op je tv en stuur je alleen het geluidover het setje, of ligt dat anders? Kan dat uberhaupt zoals ik dit voorstel en wat zijn de voor en nadelen.

Dan nog even een domme vraag misschien: Zijn er ook tv uitzendingen films die in dolby uit worden gezonden (door b.v kanaal digitaal) . Hoe kan ik er trouwens voor zorgen dat tv ook via de set loopt moet ik nog rekening houden met de de satteliet decoder?

Kortom wie kan mij de basis beginselen van het dolby surround een beetje bijbrengen, waar moet ik opletten bij aanschaf zodat ik alles optimaal aan kan sluiten.

Geplaatst:

Weinig dolby-liefhebbers hier?

Kan iemand mij dan misschien helpen met het zoeken van een goede decoder?

Wil dus een ps3 of htpc op mijn tv aansluiten als hd-center. Kijk nu tv (canal digitaal) met een super oude decoder. Wat is voor nu een leuke decoder? Ik hoef niks met een harde schijf om op te nemen ,time shift etc maar gewoon een goede decoder.

PS Heb net wat stukjes over de dreambox zitten lezen? Kan zo'n ding nu net zo veel of meer als een ps3 of htpc? Kan die nieuwe ook hd content afspelen?

Geplaatst:

Er zij hier vast veel liefhebbers maar je stelt gewoon erg veel vragen.

Je kan voor een minimum van 600 euro geen HTPC zelf bouwen en dan ook nog met HDTV. Bovendien heb je dan nog steeds een leuke versterker nodig met een paar prima boxen.

Mijn advies ga voor een leuke aanbieding van Pioneer, Yamaha, Denon etc. Dus tuner-versterker met een DVD speler. Dan nog een paar (5) goede luidsprekers.

Sluit die DVD via HDMI aan op de versterker en vervolgens de versterker op je scherm. Ik weet niet zeker of het geluid ook via de HDMI kabel gaat maar anders neem je nog een digitaal kabeltje erbij.

Een paar meter goed luidspreker kabel erbij.

Vergeet vervolgens voorlopig maar even HDTV. Op de sat blijft het voorlopig alleen bij experimenteren en die 600 euro zijn dan al lang op

:D

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen