Gast M@estro Geplaatst: 17 januari 2008 Geplaatst: 17 januari 2008 Hallo Allemaal. Ik ben net nieuw hier en heb misschien meteen wat nuttigs toe te voegen. Zoals heel veel bezoekers van dit forum heb ik met een bekabelingsprobleem te kampen. Ik zal het proberen uit te leggen. Mijn huis is voor kabel-tv voorzien van een ster-netwerk. Vanuit het centraal overnamepunt in mijn meterkast via een modulator in de mediakamer (videorecorder) naar een multitap en zo naar alle kamers. Nu wilde ik mijn systeem gaan uitbreiden met een satelliet installatie voor één ontvanger. (In de toekomst zal er waarschijnlijk ook nog wel een tweede ontvanger bijkomen.) Vanaf mijn dak had ik al wel een loze leiding (3/4) voorzien, ook naar de meterkast. Maar helaas geen aparte leiding naar de plek waar ik mijn ontvanger hebben wil in de mediakamer. Omdat ik geen kabel meer naar de locatie van de ontvanger kan leggen, wilde ik de kabel die er al ligt voor de kabel-tv toepassen. Na diverse fora doorgezocht te hebben, had ik nog niet direct de oplossing gevonden. Toen ik me echter ging verdiepen in de diverse merken satelliet apparatuur kwam ik iets tegen wat mijn probleem op lost. Spaun levert een zogenaamde "Diplexer" http://www.spaun.de/?lang=en&modul=products&product=871108&productname=SEW121F Vanaf mijn dak kan ik gemakkelijk 2 coax kabels leggen voor het LNB signaal. Vervolgens koppel ik dit signaal samen met het kabel-tv signaal in op de diplexer. In de kamer waar mijn ontvanger staat, wordt een tweede diplexer gebruikt om het LNB signaal weer uit de coax te filteren. De andere aansluiting van de diplexer laat het gewone kabel-tv signaal door. Waarom ik geen gewone rad/tv/sat aansluiting gebruik? Om de simpele reden dat ik een extra kanaal erbij moduleer met een videorecorder. Als ik een gewone rad/tv/sat aansluiting zou gebruiken, zou ik in geen enkele andere kamer meer radio signaal ontvangen. Omdat een plaatje meer duidelijk maakt dan 1000 woorden, bij deze wat ik nu heb gemaakt. Ik hoop dat ik hiermee een oplossing bedacht heb waar velen mee geholpen zijn. Voor mij persoonlijk werkt het in ieder geval fantastisch. Marc
clemens2 Geplaatst: 17 januari 2008 Geplaatst: 17 januari 2008 het is mogelijk dat ik iets over het hoofd zie maar waar is deze diplexer anders dan de hier op dit forum al vaak besproken combiner en waarmee je daarna met een radio/tv/sat doos de signalen weer uit elkaar haalt? Waarschijnlijk heb ik het nu zelf al de diplexer werkt beide kanten op dus ik zou een terr. signaal tegen de richting van een lnb signaal kunnen laten lopen of zie ik nog steeds iets over het hoofd. sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie) samsung dvbt
Gast M@estro Geplaatst: 17 januari 2008 Geplaatst: 17 januari 2008 De diplexer werkt inderdaad beide kanten op. Een normaal kabel-tv signaal kan daardoor twee kanten op. Ik zou in mijn situatie eventueel zelfs een twin-ontvanger kunnen plaatsen en de "retour" kabel voor deze tweede LNB kunnen gebruiken. Het probleem wat ik had met een radio/tv/sat doos was dat niet de hele frequentieband doorgegeven werd aan mijn bestaande cai systeem, hetgeen resulteerde in o.a. slechte radio-ontvangst door het hele huis. Met deze diplexer heb ik dat probleem niet.
Gast Invertist Geplaatst: 18 januari 2008 Geplaatst: 18 januari 2008 Zou dit systeem ook werken met Unicable-LNB's?
Gast M@estro Geplaatst: 18 januari 2008 Geplaatst: 18 januari 2008 Nu ben ik nog een beginner op dit gebied, maar zijn unicable LNB's zo anders (qua aanstuurspanning of frequenttie)?
Gast Invertist Geplaatst: 18 januari 2008 Geplaatst: 18 januari 2008 Ja. Bij de Unicable-LNB is een deel van het afsstemproces, dat normaal gesproken in de ontvanger plaats vindt, verplaatst naar de LNB. Bij een normale LNB wordt het hoogfrequente signaal omgezet naar een minder hoge frequentie, die door een kabel te transporteren. Bij het afstemmen op een andere zender, stemt de ontvanger af op een andere frequentie. Bij een Unicable-LNB gebeurt dit laatste in de LNB: de ontvanger geeft de LNB dus opdracht op een andere frequentie af te stemmen. De ontvanger zelf stemt slechts af op de vaste frequentie van de LNB. Afhankelijk van de uitvoering, kan de LNB twee (twin uitvoering) of vier (quad uitvoering) verschillende frequenties afgeven en dus twee of vier verschillende tuners voeden: dat alles over één coaxkabel. Vandaar de naam.
Albert_H Geplaatst: 18 januari 2008 Geplaatst: 18 januari 2008 De frequentieband die voor unicable en de andere één kabelsystemen gebruikt wordt is gelijk aan die van een gewone LNB, alleen wordt deze wat anders gebruikt. Ik zie daarom geen reden waarom een dergelijk systeem niet over deze diplexers zou werken. @meastro, jou opmerking over het gebruik van een extra LNB voor een twintuner over de "retour" kabel is mij niet duidelijk, Hoe heb je dat voor ogen? Albert_H. Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.
Gast Invertist Geplaatst: 18 januari 2008 Geplaatst: 18 januari 2008 Origineel bericht van: Albert_H ....Ik zie daarom geen reden waarom een dergelijk systeem niet over deze diplexers zou werken. Ik weet het niet, maar b.v. bij deze staat er expliciet bij dat deze Unicable compatible zijn.
Albert_H Geplaatst: 18 januari 2008 Geplaatst: 18 januari 2008 Het systeem waar je naar linkt is het OLT systeem van Johansson, dit is één van de andere één kabelsystemen waar ik in mijn vorige post op duide. Dit systeem werkt op dezelfde wijze als het Unicable systeem, maar hier worden normale LNB's gebruikt en zit het tuner deel, waarnaar je in jou vorige post op wees, in de transponder converter die bij de schotel geplaatst wordt. Het gaat hier om een compleet één kabel systeem waarbij op sommige type Transponder converters ook ingangen voor VHF/UHF signalen aanwezig zijn. Dit is vergelijkbaar met de multiswitch systemen, maar nu met de mogelijkheid om maximaal 6 ontvangers op één kabel aan te sluiten en toch de vrije keuze voor iedere ontvanger te hebben. Voor alle één kabel systemen heb je een ontvanger nodig die dit aankan, omdat de kanaalselectie op een andere manier werkt en er extra DiSEqC commando's bij nodig zijn. De diplexers zijn alleen splitters/combiners die het mogelijk maken om op één kabel zowel sat als VHF/UHF signalen te combineren. Als je systeem de 5dB verlies die de diplexers geven kan hebben, zal ook een één kabel systeem hierover werken. Albert_H Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.
Gast Invertist Geplaatst: 18 januari 2008 Geplaatst: 18 januari 2008 Origineel bericht van: Albert_H Voor alle één kabel systemen heb je een ontvanger nodig die dit aankan, omdat de kanaalselectie op een andere manier werkt en er extra DiSEqC commando's bij nodig zijn. Interessante materie. Kan jij aangeven: 1- welke één-kabel-systemen er nog meer zijn; 2- hoe je er achter komt of bepaalde ontvangers bepaalde systemen ondersteunen Heb jij enig idee van prijzen (voor een eenvoudig systeem: twee schotels (met een twin LNB) op één kabel)?
Albert_H Geplaatst: 18 januari 2008 Geplaatst: 18 januari 2008 Ik ben eigenlijk alleen in de techniek van deze systemen geïnteresseerd en niet in het commerciële deel, zodat ik over ontvangers en kosten weinig zeggen kan. Wel begrijp ik dat Inverto met deze techniek begonnen is en er ook ontvangers voor maakt evenals Lemon. Maar, een korte google op Unicable geeft al veel meer merken die het gebruiken. Het eerste Unicable systeem van Inverto had een speciale LNB waarmee 4 of 8 ontvangers bedient konden worden. Daarmee was verdere uitbreiding echter niet mogelijk evenals het toevoegen van satellieten in het systeem. Door het gebruikelijke gebrek aan standaardisatie en normering ontstaan er nu verschillende benamingen voor hetzelfde principe terwijl, vooral in de advertenties van handelaren, alle begrippen door elkaar gebruikt worden. Zo zie ik de Inverto Unicable LNB al aangeprezen als Quad LNB. Verdere benamingen zijn OLT "One Liner Technology" en SCR "Selective Channel Router". Fabrikanten als Johansson, Ankara en Delta Electronics leveren ook "multiswitches" die op de Unicable techniek gebaseerd zijn. In advertenties wordt vaak de suggestie gewekt dat het softwarematig updaten van de ontvanger voor de extended DiSEqC commando's de oplossing is, maar ik ben nog geen "standaard" ontvangers tegengekomen die daarvoor een update hebben. Het is ook niet alleen het uitbreiden van de DiSEqC commando's, maar ook de kanaal selectie moet aangepast worden. Maar misschien is dat met een gewijzigde transponderlijst wel op te lossen in veel ontvangers. Verder even googelen op Unicable en je komt verschillende tests en beschrijvingen van deze systemen tegen. Albert-H. Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.
Gast M@estro Geplaatst: 19 januari 2008 Geplaatst: 19 januari 2008 @Albert_H, Ik heb naar de mediakamer twee coaxen liggen. Een voor de aanvoer van kabel-tv en LNB signaal. De andere (de groene op mijn eerste tekening) is de "retour". Hier is de hele frequentieband aanwezig omdat dit nog naar andere kamers met tv en radio gaat. Met nog twee van die diplexers kan ik ook die "retour" kabel gebruiken als toevoer van een tweede LNB. Zoiets had ik in gedachten:
Albert_H Geplaatst: 19 januari 2008 Geplaatst: 19 januari 2008 Bedankt m@estro, het is me duidelijk. Mooie tekeningen maak je. Albert_H. Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.
Jorgen Geplaatst: 19 januari 2008 Geplaatst: 19 januari 2008 Origineel bericht van: Albert_H Mooie tekeningen maak je. Dat vind ik ook. Teken je dit zelf of heb je hier een mooi programma voor? Voorheen veel plezier gehad van Topfield 5000 PVR - 300 GB, Aston 2.18, Wisi Orbit 80 cm, Grundig 0,3 QuadPapa & Mama †
Gast M@estro Geplaatst: 21 januari 2008 Geplaatst: 21 januari 2008 Ik teken deze schema's in een programma van Microsoft; Visio. Werkt perfect voor dit soort schema's. Marc
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen