Ga naar inhoud

Dubbel aantal HDTV-kanalen voor de prijs van één

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Nieuwe compressietechniek moet kabelaanbieders redden

Een nieuwe videotechniek geeft kabelleveranciers de kans om tweemaal zoveel HD-televisiekanalen uit te zenden zonder in te leveren op videokwaliteit. De techniek van Imagine is voor hen hard nodig om satellietaanbieders bij te benen en veeleisende televisiekijkers tegemoet te komen.

Het high definition-televisiesignaal bezorgt kabelproviders hoofdpijn, omdat het door zijn hoge kwaliteit veel meer bandbreedte opeist dan het reguliere digitale signaal. Omdat FM-radio een vaststaand frequentiebereik heeft, blijft al minder bandbreedte over om televisiesignalen door te geven. Op die manier komen de kabelaars ruimte tekort om een groot aantal HD-kanalen door te sturen, terwijl ze nog steeds standaard digitale zenders (SD) doorgeven. Satellietaanbieders hebben geen last van deze beperking en kunnen daarom veel meer HD-kanalen aan hun klanten leveren.

Imagines nieuwe techniek moet de kansen weer gelijktrekken voor zenuwachtige kabelleveranciers. Het Interchangeable Compressed Elements (ICE) Broadcast System perst zowel high definition (HDTV) als ouderwetse signalen (SDTV) samen, waardoor ze tot de helft minder ruimte innemen bij het doorsturen. Het bedrijf zegt dat het drie HD-kanalen kan doorgeven waar normaal maar één mogelijk is.

"Met concurrenten die plannen aankondigen voor meer dan honderd HD-videokanalen," zegt hoofd strategie Lorenzo Bombelli van Imagine, "en toenemende verwachtingen van videokwaliteit, werd het een dringende noodzaak voor de kabelindustrie om onze technologie snel aan te passen voor de digitale uitzendmarkt, zowel voor HD- als voor SD-applicaties."

Het zal nog wel even duren voor de verschillen tussen kabel en satelliet duidelijk worden. Volgens Hdtvnieuws.nl kijken op dit moment veel bezitters van een HD-televisie naar een minderwaardig signaal, omdat zij nog niet in het bezit zijn van een decoder die hun televisie van de juiste HD-kwaliteit voorziet. Zij sluiten de televisie aan op de ouderwetse kabel, of hebben een digitale decoder in huis die hun beeld wel mooier maakt, maar nog steeds geen volwaardige HDTV geeft. Zodra dit soort decorders populair wordt, zullen kabelleveranciers alle zeilen moeten bijzetten om op te kunnen tegen het zenderaanbod van satelliet.

Bron: ZDNet

Geplaatst:

leuk verkoop verhaal maar de kabelboeren hebben nog geen hoofdpijn vrees ik.. voorlopig zitten er nog minimaal 40 analoge zenders op de kabel dus kunnen ze nog heel wat digitale(HD) zenders kwijt

Bolt HD, strong srt8000 sattracker 4, srt4125 concord 1.05, hotbird, astra 1,2,3

Geplaatst:
Origineel bericht van: lucdec

Volgens Hdtvnieuws.nl kijken op dit moment veel bezitters van een HD-televisie naar een minderwaardig signaal, omdat zij nog niet in het bezit zijn van een decoder die hun televisie van de juiste HD-kwaliteit voorziet. Zij sluiten de televisie aan op de ouderwetse kabel, of hebben een digitale decoder in huis die hun beeld wel mooier maakt, maar nog steeds geen volwaardige HDTV geeft. Zodra dit soort decorders populair wordt, zullen kabelleveranciers alle zeilen moeten bijzetten om op te kunnen tegen het zenderaanbod van satelliet.

Bron: ZDNet

Volgens mij valt het aantal HDTV zenders via de Satelliet nog erg tegen. Kanaaldigitaal, de enige officieel mogelijke provider van TV via de Satelliet voor Nederland, biedt nog helemaal niets aan ik weet niet hoe het zit met de FTA HDTV kanalen maar die zijn denk ik ook nog niet echt iets waar ze hoofdpijn van hoeven te krijgen.

VU+ DUO (VTi 5.1.0)
DM500HD (Openpli)
Maximum E85 met | 28,2E | 23,5E | 19,2E | 13,0E |

Geplaatst:
Origineel bericht van: Pacman
Samen persen zonder verlies ?????
Leg uit !

Kan volgens mij ook niet, maar in een persbericht kan de waarheid nogal opgerekt worden.

Het product lijkt me nogal gericht op amerikaanse kabelbedrijven, waar al vrij veel MPEG2 decoders uitgezet zijn. Om die te vervangen door MPEG4 is nogal duur. (remmende voorsprong) Dit is dan een goedkope oplossing. Hier is MPEG4 al meer gebruikelijk.
Deze site zegt: "Imagine’s ICE Broadcast System consists of ICE Broadcast Processors, which accept and reprocess compressed MPEG-2 digital signals using Imagine’s ICE-Q video quality algorithms. Then, using the ICE Multiplexer, these signals are statistically multiplexed for multiple program transport stream (MPTS) digital broadcast over cable. The processing makes it possible to transmit three digital HDTV or 15 digital SDTV signals in a 256 QAM channel while maintaining excellent video quality."

Volgens http://www.cs.columbia.edu/~hgs/internet/cable.html kan op een 6 MHz kanaal (USA) met QAM256 38.5 Mbps userdata verstuurd worden. Compressie dus tot ongeveer 12 Mbps per zender voor HDTV, en 2.5 Mbps voor SDTV. Lijkt me stug dat dat niet te zien is.

Dus toch verder comprimeren van MPEG2.
Geplaatst:

Raar artikel van ZDNet. Het suggereert dat satellietproviders onbeperkte bandbreedte hebben. Uiteindelijk is dat ook wel zo, als ze maar genoeg geld overmaken naar Astra Luxemburg. Maar laat dát nou net het grootste probleem zijn... smile

Geplaatst:
Origineel bericht van: Pacman
Samen persen zonder verlies ?????
Leg uit !

Het enige wat ik me zo kan verzinnen is dat je in theorie naar alle zenders op één frequentie zou kunnen kijken, en als er dan "dubbele" informatie is (b.v. precies dezelfde vaas op 2 zenders tegelijk in beeld om het duidelijker uit te leggen), de data dan maar één keer te versturen. Maar ten eerste betwijfel ik dat dat mogelijk is binnen de DVB-standaard, en ten tweede betwijfel ik dat je meer dan een paar procent winst kan behalen op die manier. Daarnaast nog dat het me extreem moeilijk te implementeren lijkt en vermoedelijk onbetrouwbaar. Iets meer binnen het bereik zou je misschien de MPEG data van een HDTV-kanaal kunnen gebruiken om een simulcast SD-kanaal neer te zetten (als zoiets binnen de DVB-standaard kan), maar ook dan: moeilijk, foutgevoelig, beperkte winst. Àls het al mogelijk is.
Origineel bericht van: Dogbert

Kan volgens mij ook niet, maar in een persbericht kan de waarheid nogal opgerekt worden.

Het product lijkt me nogal gericht op amerikaanse kabelbedrijven, waar al vrij veel MPEG2 decoders uitgezet zijn. Om die te vervangen door MPEG4 is nogal duur. (remmende voorsprong) Dit is dan een goedkope oplossing. Hier is MPEG4 al meer gebruikelijk.
Deze site zegt: "Imagine’s ICE Broadcast System consists of ICE Broadcast Processors, which accept and reprocess compressed MPEG-2 digital signals using Imagine’s ICE-Q video quality algorithms. Then, using the ICE Multiplexer, these signals are statistically multiplexed for multiple program transport stream (MPTS) digital broadcast over cable. The processing makes it possible to transmit three digital HDTV or 15 digital SDTV signals in a 256 QAM channel while maintaining excellent video quality."

Volgens http://www.cs.columbia.edu/~hgs/internet/cable.html kan op een 6 MHz kanaal (USA) met QAM256 38.5 Mbps userdata verstuurd worden. Compressie dus tot ongeveer 12 Mbps per zender voor HDTV, en 2.5 Mbps voor SDTV. Lijkt me stug dat dat niet te zien is.

Dus toch verder comprimeren van MPEG2.

Ik heb al eens 1080i MPEG2 aan iets van 8mbit/s gezien. Hoewel kijkbaar niet ècht tof.

Het lijkt erop alsof ze er maar wat filters overheen mikken (blur?) en het dan door een zo goed mogelijke MPEG2 encoder sturen. Meer kan ik er niet uithalen. Wat er staat lijkt meer op gelul in de ruimte waar de gemiddelde leek "wow!" bij denkt.

Het kan ook een techniek zijn om VBR toe te passen, wat hier al heel normaal is. Daarmee kan je wel een flinke winst halen ja.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen