Ga naar inhoud

Alsof er transponders gefilterd zijn uit mijn signaal?

Aanbevolen berichten

Gast scratch009
Geplaatst:

Hey,

Ik ben een newbie in de satelliet omgeving (heb eerder met DVB-T gewerkt). Ik verblijf momenteel in Spanje (BCN) waar satelliet heel gebruikelijk is en zou hiervan graag gebruik maken om, bijv. TV Vlaanderen of andere pakketen, te ontvangen in mijn appartement. Mijn terrasje wijst naar het noorden en kan dus niet zomaar zelf een schotel plaatsen, gelukkig is er een gemeenschappelijke schotel in het gebouw (die als ik mij niet vergis met alle nodige multiplexers is aangesloten). Om te testen wat ik allemaal ontvang (satellieten, transponders, signaalsterkte...) heb ik een usb DVB-S kaartje geleend van iemand om wat te testen.

Met enkele satellietprogrammatjes kon ik alles scannen en via een DVB viewer de ongecodeerde kanalen bekijken. Ik zit echter nog met de volgende vragen/problemen:

Ik zie signaalkwaliteit van Astra (19,2) en Hotbird (het is Astra 19,2 dat me vooral interesseert o.a. voor TvVlaanderen):

- Als ik alle transponders van de Astra19,2 scan vindt het toestel kanalen op enkel bepaalde transponders (een 10-tal). Alle kanalen die hij registreert/vindt zijn spaanse kanalen (locaal of Canarische eilanden) en hier en daar een France24 in het engels en nog een Russian TV.

- Ik heb liggen zoeken op transponder 12.670 waar TV vlaanderen zijn kanalen o.a. heeft geplaatst en daar vindt de decoder geen kanalen (ps ik heb weliswaar geen CI of Smartcard module maar de spaanse gecodeerde kanalen, van Canal +, geeft hij wel weer.)

Mijn vraag is nu devolgende, is het mogelijk dat de installateur van de schotel een soort van filter plaatst om alle transponders/kanalen anders dan degene die zij aanbieden (nl. canal digital) wegfilteren?

Of kunnen er andere redenen zijn waarom ik enkel spaanse kanalen ontvang? (ik wou nl eerst kijken wat er allemaal op de sat te vinden is vooraleer ik mij aboneer op een of ander pakket).

Hetgeen me nog wel gelukt is maar zonder resultaat, is de instelling van de LNB te wijzigen in de opties (ik had keuze tussen Custom, Normal and Universal) als ik die op Normal zette en koos om te "locken" op transponder 12670 gaf hij me af en toe wel een Signaalkwaliteit (groen) van +50%... maar als ik daarop dan wou scannen voor kanalen ging dat op 1 seconden voorbij zonder 1 resultaat.

Ik was aangenaam verast toen ik Hotbird ook kon zien, maar hetzelfde liedje daar, alle kanalen die ik na een scan (van 20minuten ofzo) vond waren Spaanse kanalen (ik wou nl. net satelliet om een beetje buitelandse TV te genieten )

Iemand suggesties of weet over dit soort probleem? Ik neem nl. niet graag een TVvlaanderen decoder/smartcard mee om dan te weten te komen dat het toch niet zal werken.

Alle advies welkom en alvast hartelijk bedankt om mij uit mijn frustratie te helpen !

groeten,

philippe

Geplaatst:

Je hebt het over een gemeenschappelijk schotel, weet je waar die op gericht staat? Heb je wel meerdere satellieten beschikbaar?

Als die schotel op Hispasat gericht staat en je scant met je DVB viewer Astra 19.2 of Hotbird zullen er wel een aantal transponders gezien worden. Alle sat's gebruiken dezelfde frequenties, dus de kans is groot dat er wel een aantal transponders binnenkomen, maar dat zijn dan Hispasat transponders terwijl het programma ze onder Astra 19.2 rangschikt.

Als het schotel systeem meerdere sats ontvangt zul je daarvoor de DiSEqC instellingen van je ontvanger overeenkomstig in moeten stellen.

Kijk eens goed wat je binnen krijgt en op welke transponders, zoek dan op Lyngsat of KingOfSat uit op welke sat die betreffende kanalen op de betreffende transponder zitten.

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Geplaatst:

hmm - ik dacht niet dat er Spaanse kanalen te vinden waren op Hotbird. ALS je inderdaad 2 satellieten hebt dan is het waarschijnlijk Astra1(19E) en Hispasat(30W) hoewel me dat ook onlogisch lijkt aangezien beide satellieten nagenoeg dezelfde programma's uitstralen.

Als je LNB niet op "universal" staat dan ben je alle hoge/lage frekwenties kwijt, zou die dus terug maar naar "universal" schakelen. Hoewel - een LNB kan maar 25% van de frekwenties op elk gegeven ogenblik doorsturen (high/low en H/V). Ik neem dus aan dat er een Quad LNB zal opstaan. Ik denk dat er mij een lichtje begint te dagen. Ik denk dat je één satelliet ontvangt via 4 disecq schakelaars, zodat je steeds kan beschikken over al de frekwenties van die satelliet (Astra of Hispa). Anders kan dit nooit werken : als je gebuur naar een H-kanaal schakelt en jij kijkt naar een V-kanaal dan ben jij plots je beeld kwijt, en omgekeerd. ik denk dus dat je 4 disecq configuraties moet maken voor dezelfde satelliet. Elke combinatie zal 1/4 van de zenders van die satteliet opleveren, alle 4 samen geven ze alle zenders die op die satelliet te ontvangen zijn.

en nu maar hopen dat ik er geen kilometers naast zit :-)

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Gast scratch009
Geplaatst:

Het gaat inderdaad over een gemeenschappelijke schotel, ik weet niet precies waar die op gericht staat, maar na wat testen dacht ik op Astra (19,2 is hier in Spanje veelgebruikt). Echter de kanalen die ik vind zitten ook allemaal op Hispasat zie ik. Vreemd, ik zoek nog eens verder...

Je spreekt over DiSEqC, ik heb er al wat over gelezen, maar is zoiets ook mogelijk voor een gemeenschappelijke schotel? ik ging ervanuit dat dit betekent dat de schotel draait, wat natuurlijk niet zo leuk is als mijn buur zijn favoriete programma aan het bekijken is smile

Gast scratch009
Geplaatst:

ik begin stilaan te vermoeden dat die schotel gewoon op Hispasat gericht is en niet op Astra 19,2 (hoewel ik volgens mijn snr en quality daar wel goed ontvangst op heb)... toen ik begon met testen hoopte ik om via de tool duidelijk te kunnen zien/aflezen op welke satellieten de schotel allemaal gericht was... dus niet..

kan het dus alsnog zijn dat die op Hispasat gericht is en dat ik met juiste DiSEqC settings toch Astra kan zien (hoewel die DiSEqC me niet helemaal duidelijk zijn, moet hier nog wat over bijlezen..)

Met die Hispasat kan ik nl. niet veel doen, dat zijn juist de kanalen die ik wil vermijden (behalve dan enkele maar ja, om daarvoor een abonnement aan te gaan met Canal Digital)

thx!

Geplaatst:

Kijk even welke richting die schotel staat, rond 12 of 1 uur 's-middags, dat moet richting de zon zijn. Staat hij ten opzichte van de zon 90 graden verder dan is het Hispa.

Salu2, D.Quijote

M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

Geplaatst:

De ontvanger in je USB DVB kastje ontvangt alleen een HF signaal en slikt alles wat de LNB hem aanbiedt. Omdat alle sats dezelfde transponderfrequenties gebruiken ziet het er voor de ontvanger allemaal hetzelfde uit. Het besturings software van de ontvanger, in jou geval dus het DVB programma DVBviewer, heeft een file aan boord waarin voor elke satelliet de frequenties van de gebruikte transponders staan en de daarvoor toegepast polarisatie en symbolrate. Aan de hand van die file gaat de ontvanger scannen. Als je dus de ontvanger de file van Astra 19,2 geeft en de schotel staat op Hispasat dan zal hij de op Astra 19.2 actieve transponders scannen en de binnenkomende kanalen in de kanalenlijst van Astra 19.2 zetten. De level en quality indicatie geven gewoon de gegevens van het binnenkomende signaal weer onafhankelijk van welke sat dit signaal komt.

Deze gang van zaken geeft bij het afstellen van een schotel vaak veel verwarring, heeft men eindelijk signaal, blijkt dat de zenders die men verwacht niet aanwezig zijn, omdat men op de verkeerde sat gericht staat.

Als het systeem bij jou appartement meerdere satellieten aanbiedt, dan moet de ontvanger aan het GSO systeem kenbaar maken welke satelliet hij ontvangen wil door middel van de DiSEqC commando. Omdat het hier om een gemeenschappelijk systeem gaat is het draaien van de schotel natuurlijk niet mogelijk, er moeten dus meerdere schotels opgesteld zijn of er moeten voor de schotel meerdere LNB's zitten die elk dan een eigen sat ontvangen. Het DiSEqC protocol heeft zowel commando's voor een draaibaar systeem als voor maken van een keuze uit meerdere LNB's.

Albert_H.

@ D.Quijote, is 90º niet wat veel?

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Geplaatst:

Hispasat staat op 30º W

Astra1 staat op 19.2º E

Dat is een verschil van zowat 50 graden.

90º is te veel want het is dus 50º. maar 50º zie je ook wel.

Als je tussen 12.00 en 13.00 uur de zon boven de schotel in het verlengde van de lnb stang ziet staan dan is het Astra 19.2

Is dit tussen 15.00 en 16.00 uur het geval dan is het de Hispasat.

Wat D.Quijote zegt klopt dus wel voor de Astra op 19.2º

"Kijk even welke richting die schotel staat, rond 12 of 1 uur 's-middags, dat moet richting de zon zijn."

Leo

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Geplaatst:
Origineel bericht van: leo1949
Als je tussen 12.00 en 13.00 uur de zon boven de schotel in het verlengde van de lnb stang ziet staan dan is het Astra 19.2
Is dit tussen 15.00 en 16.00 uur het geval dan is het de Hispasat.
Leo

Misschien kan je ook eens experimenteren met bijgaand tooltje.

Als je je woning weet te vinden en je ziet de stand van de schotel, kan je vergelijken met de richting die de tool geeft voor Astra en voor Hispasat.

http://www.uksatellitehelp.co.uk/2007/08/12/satellite-alignment-calculator-v2/
Gast scratch009
Geplaatst:

bedankt voor alle tips mensen! zo'n forum maakt het leven toch iets makkelijker smile .. ik denk dat ik maar eens op het dak moet zien te geraken vooraleer allerlei experimenten/instellingen te wijzigen op de pc... back to the basics smile

groeten,

Philippe

• Moderator
Geplaatst:
Origineel bericht van: leo1949
Hispasat staat op 30º W
Astra1 staat op 19.2º E
Dat is een verschil van zowat 50 graden.

90º is te veel want het is dus 50º. maar 50º zie je ook wel.

Leo

Naarmate je dichter bij de evenaar woont, zal de hoek tussen deze 2 sats steeds groter worden.
Wanneer je op de evenaar woont, tussen deze 2 sats in, zal de hoek zelfs 180 graden worden!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Die 90 graden was misschien wat overdreven, maar volgens de locatie Marbella zit astra op 143.1 azimuth en hispa op 218.2 wat een verschil is van 75.1 graden

Salu2, D.Quijote

post-8005-1318259597,3869_thumb.jpg

M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

Geplaatst:

Bedankt D.Quijote. ( jammer dat het duimpje omhoog niet meer bij de tekst icoontjes staat)

Albert_H.

Geplaatst:

Lijkt me dat boven de evenaar de hoek precies is zoals we die kennen .

En juist kleiner word naarmate je verder van de evenaar woont .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen